Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), § 6 ust. 3 i 4, § 23-27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), postanawia uznać, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 19.10.2005 r. znak: L.dz. 212/2005, uzupełnione pismem z dnia 16.11.2005 r., znak: L.dz.237/2005 i pismem z dnia 2.01.2006 r., znak: L.dz.264/2006, w sprawie możliwości otrzymania, w myśl przepisów ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwrotu podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu zakupu towarów i usług za środki finansowe bezpośrednio przekazane na odrębny rachunek bankowy w ramach realizowanego projektu ?Szkolenia podwyższające i dostosowujące kwalifikacje zawodowe osób z terenu powiatu k.?, dotyczącego ?Priorytetu 2 ? Wzmocnienia Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006?, jest nieprawidłowe.
W dniu 20.10.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek z dnia 19.10.2005 r., znak: L.dz, 212/2005, złożony przez stowarzyszenie o interpretację przepisów prawa podatkowego. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 16.11.2005 r., znak: L.dz. 237/2005, oraz pismem z dnia 2.01.2006 r., znak: L.dz.264/2006.
W przedmiotowym wniosku stowarzyszenie zwraca się z następującym problemem: Jednostka realizuje w ramach prowadzonej działalności projekt ?Szkolenia podwyższające i dostosowujące kwalifikacje zawodowe osób z terenu powiatu k.? w ramach ?Priorytetu 2 ? Wzmocnienia Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006?. Umowa o dofinansowanie projektu zastał zawarta w dniu 2.09.2005r. pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy, a stowarzyszeniem. Stowarzyszenie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a realizując program dokonuje nabycia towarów i usług za środki finansowe bezpośrednio przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy. 75% wartości tych środków pochodzi z budżetu Unii Europejskiej, z programu wspólnotowego ZPORR (Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego), natomiast 25% stanowią środki przekazane z Budżetu Państwa. Kwota podatku VAT naliczonego przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Kwoty podatku naliczonego są płacone ze środków własnych stowarzyszenia i nie pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Stowarzyszenie pyta czy zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) może otrzymać zwrot podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu zakupu towarów i usług? Zdaniem pytającej jednostki taki zwrot jej przysługuje.
Organ podatkowy ustalił, że ww. sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani też postępowanie przed Sądem Administracyjnym. Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej wyjaśnia jak niżej.
Podatnicy korzystający ze środków ?pomocowych? na mocy przepisów zawartych w § 23-27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług mogą żądać zwrotu całości lub części zapłaconego podatku z tytułu nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Przy czym za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w myśl § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:
- 1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej
Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1.05.2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
- 2. kontraktów zawartych przed dniem 1.05.2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).
Zgodnie z § 6 ust. 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
- 1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
- 2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
- - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że istotnym elementem jest zakwalifikowanie otrzymanej pomocy do którejś z ww. grup środków. W przypadkach określonych w § 6 ust. 3 rozporządzenia decydujące znaczenie przy ustalaniu prawa do zwrotu podatku ma data zawarcia umowy. Jedynie w przypadku PHARE zwrot podatku, po spełnieniu określonych w ww. rozporządzeniu warunków, przysługuje bez względu na datę zawarcia umowy. W pozostałych przypadkach zwrot przysługuje jedynie w sytuacji, gdy umowa została zawarta przed dniem 1.05.2004 r.
Z pism stowarzyszenia wynika, iż projekt ?Szkolenia podwyższające i dostosowujące kwalifikacje zawodowe osób z terenu powiatu k.? jest finansowany w części z programu wspólnotowego ZPORR (Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego) - środki pochodzą z budżetu Unii Europejskiej; zatem jest pomocą, o której mowa w § 6 ust. 3 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ze zgromadzonych materiałów wynika, że nie jest to pomoc w ramach PHARE, zatem warunkiem koniecznym do uzyskania zwrotu z Urzędu Skarbowego jest zawarcie umowy przed dniem 1.05.2004 r.
Z przedstawionego przez pytającą jednostkę stanu faktycznego wynika, że środki za które dokonywane są zakupy są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a umowa dotycząca dofinansowania projektu została zawarta 2.09.2005 r. w związku z tym w Państwa przypadku zastosowania nie będą miały uregulowania zawarte w § 23-27 wyżej cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na to, iż umowa o dofinansowanie nie została zawarta przed dniem 1.05.2004 r.
Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej nie podziela zaprezentowanego w zapytaniu stanowiska, zgodnie z którym stowarzyszeniu przysługuje zwrot podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu zakupu towarów i usług w myśl przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.