Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: Spółka w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej korzysta z obcego transportu i otrzymuje od prze... - Interpretacja - LUS/I-2/443/130/05/KW

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.12.2005, sygn. LUS/I-2/443/130/05/KW, Lubuski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: Spółka w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej korzysta z obcego transportu i otrzymuje od przewoźnika fakturę, którą reguluje. Jednocześnie (jeżeli w umowie bądź zamówieniu jest ustalone, że klient ponosi koszty transportu) na fakturze dotyczącej wysyłki wyrobów do klienta umieszcza się jako kolejną pozycję transport. Wartość wysyłanych wyrobów wykazywana jest jako sprzedaż ze stawką 0% i ujmowana w rejestrze VAT, deklaracji i informacji podsumowującej. Koszty transportu nie są wykazywane w deklaracji VAT-7, gdyż z uwagi na to że jest to wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów (Podatnik posiada numer klienta, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu), obowiązek uiszczenia podatku przechodzi na nabywcę usługi. Pytanie Podatnika: Czy zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług koszty transportu, które są umieszczane jako kolejna pozycja na fakturze razem z wysyłanymi wyrobami do krajów UE, należy wykazać w informacji podsumowującej? Wnioskodawca zaprezentował własne stanowisko w sprawie: Koszty transportu, zgodnie z art. 28 ust. 1 i 3 ustawy o podatku VAT nie powinny być ujmowane w informacji podsumowującej.

Spełniając wymogi formalne wniosku o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Wnioskodawca oświadczył, że w stosunku do niego nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, kontrola skarbowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Działając w oparciu o art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa w zakresie zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, wskazując co następuje:

Z przedstawionej przez Podatnika sytuacji wynika, że umowa zawarta przez Spółkę z kontrahentem przewiduje przy dostawie towaru odrębne rozliczenie kosztów transportu i dlatego też na fakturze dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów obok pozycji określającej wartość towaru, wyodrębniony jest także koszt transportu.

Usługi wewnątrzwspólnotowego transportu towarów co do zasady podlegają opodatkowaniu na terenie kraju, w którym transport towarów się rozpoczyna, gdyż zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3

Natomiast w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W przedmiotowym przypadku mamy do czynienia z dwoma transakcjami - wewnątrzwspólnotową dostawą towarów i wewnątrzwspólnotową usługą transportową, dla której nabywca usługi podał numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej.

W informacji podsumowującej Podatnik winien ująć jedynie transakcję dotyczącą wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, gdyż zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi" za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:
1. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów;
2. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.
Tak jak powyżej, tylko w sytuacji, gdyby usługa transportowa została wkalkulowana w cenę towaru, koszt transportu zwiększyłby wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, która powinna zostać wykazana w informacji podsumowującej.

Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze informuje, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji.

Stosownie do przepisów art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze, za pośrednictwem tut. organu podatkowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Lubuski Urząd Skarbowy