Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy stwierdza, że stanowisko Pani... - przedstawione w piśmie z dnia 07.10.2005 r. będącym uzupełnieniem wniosku z dnia 05.09.2005 r., który wpłynął w dniu 09.09.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej kwestii odzyskania podatku od towarów i usług związanego z niezapłaconą przez dłużnika wierzytelnością, jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 09.09.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnicy wpłynął wniosek Pani... o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej kwestii odzyskania podatku od towarów i usług związanego z niezapłaconą przez dłużnika wierzytelnością. Braki formalne wniosku dotyczące stanu faktycznego przedmiotowej sprawy oraz stanowiska Wnioskodawcy w sprawie zostały uzupełnione pismami z dnia 20.09.2005 r. oraz 07.10.2005 r. (w związku z wezwaniem z dnia 27.09.2005 r.).
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W złożonym w dniu 09.09.2005 r. wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji (uzupełnionym pismami z dnia 20.09. i 07.10.2005 r.) Pani... przedstawiła następujący stan faktyczny: dłużnik Wnioskodawcy - firma X z/s w Y - w dniu 30.01.2004 r. złożył do Sądu Rejonowego dla Miasta Stołecznego Warszawy XVII Wydział Gospodarczy w Warszawie, ul. Marszałkowska 58, wniosek o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku. Po rozpoznaniu sprawy w dniu 11.03.2004 r. ww. Sąd postanowił ogłosić upadłość dłużnika i wezwać wierzycieli upadłej Spółki, aby zgłaszali swe wierzytelności w terminie dwóch miesięcy od daty postanowienia o ogłoszeniu upadłości. W ustalonym przez Sąd terminie zostały złożone dokumenty dotyczące zgłoszenia wierzytelności przez Panią... na łączną sumę 125.377,79 zł obejmujące lata 2001-2003.
Pani... będąca wierzycielem upadłej Spółki do chwili obecnej nie otrzymała od syndyka żadnej informacji dotyczącej kwestii zaspokojenia jej wierzytelności, co spowodowało, iż z dniem 01.01.2005 r. została zlikwidowana prowadzona przez nią działalność gospodarcza.
W związku z powyższym Pani... zwraca się z zapytaniem do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w kwestii dotyczącej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z niezapłaconą przez dłużnika wierzytelnością. Zdaniem Pani... powinna ona otrzymać z Urzędu Skarbowego zwrot zapłaconego przez nią od przedmiotowej wierzytelności podatku VAT.
Zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, stanowiących koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (...).Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna.
Przepis powyższy stosuje się w przypadku, gdy spełnione są następujące warunki (art. 89a ust. 2 ww. ustawy):
- dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;
- wierzytelności zostały uprzednio wykazane jako obrót opodatkowany i podatek należny;
- wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami VAT zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni;
- wierzytelności nie zostały uregulowane w jakiejkolwiek formie, ani nie zostały zbyte;
- od daty wystawienia faktury, będącej podstawą do odpisania wierzytelności nie upłynęło 5 lat, licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura;
- wierzyciel zawiadomił dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych, a dłużnik w ciągu 28 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.
W myśl natomiast art. 8 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90 poz. 756) przepisy art. 89a i 89b znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, a więc regulujące ww. kwestie mają zastosowanie do wierzytelności powstałych od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, tj. od 1 czerwca 2005 r.
Jak wynika z wniosku z dnia 09.09.2005 r. Pani... (uzupełnionego pismami z 20.09.2005 r. i 07.10.2005 r.) jej wierzytelność wobec Spółki X powstała w latach 2001-2003, ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, nie mogą mieć więc tutaj zastosowania uregulowania cyt. wyżej przepisów, nawet gdyby Pani... spełniła pozostałe warunki określone w art. 89a ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnicy, Pani... nie może skorzystać z uregulowań art. 89a i b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Wobec powyższego stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.