POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP 0090/1/47/88/05/BJ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.10.2005, sygn. PP 0090/1/47/88/05/BJ, Urząd Skarbowy Wrocław-Psie Pole

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Psie Pole stwierdza, że stanowisko pani...................., przedstawione we wniosku z dnia 10.03.2005 r., który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 11.03.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości wystawienia korekt faktur VAT w zwiazku z nie uiszczeniem przez kontrahenta należności wynikających z faktur dokumentujących wykonanie usług w trakcie trwania umowy najmu lokalu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.03.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Psie Pole wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Dnia 24.05.2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław Psie Pole wydał na wniosek Pani................. postanowienie Nr US-PP/0090/1/47/36/05/BJ w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji. Organ II instancji decyzją z dnia 12.09.2005 r. Nr PP II 443/874/05/KW uchylił wymienione postanowienie uzasadniając, iż postanowienie w swej sentencji musi odpowiadać treści sformułowanego pytania w zakresie, którym organ podatkowy dokonuje interpretacji, a także z treścią uzasadnienia postanowienia, które zawiera argumentację uzasadniającą stwierdzenie zawarte w jego sentencji i zaznaczył, iż rozstrzygnięcie sprawy powołane w sentencji postanowienia oraz treść uzasadnienia odnosi się do dwóch różnych zagadnień.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Jak wynika z pisma podatnika zawarł umowę najmu lokalu i z tego tytułu wystawiał faktury VAT w ten sposób potwierdzając wykonanie usług.

Zatem skoro usługa najmu została wykonana to zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej.

Przepisy prawne dotyczące możliwości wystawienia faktur korygujących zawarte zostały w par. 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971). Wskazane w powyższym przepisie przesłanki określające przypadki, kiedy możliwe jest wystawienie faktury korygującej nie przewidują możliwości skorygowania wystawionej faktury VAT za faktycznie wykonane usługi, z tytułu której nie została uregulowana należność.

W przedmiotowej sprawie zasadnym wydaje się powołanie również art. 108 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemajaca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Wobec powyższego w świetle przepisów podatku od towarów i usług nie ma możliwości w przedmiotowej sprawie skorygowania wystawionych faktur.

Mając na uwadze powyższe, prezentowane przez podatnika stanowisko jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a §2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b§ 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.

Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy Wrocław-Psie Pole