Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:
- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, za prawidłowy.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego w złożonym podaniu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca dokonała sprzedaży "Przecinarki STIHL TS 400 D350", stosując stawkę podatku w wysokości 22%. Kupujący wystąpił do Wnioskującej, o zmianę stawki podatku na 7%, argumentując, że zakupioną przecinarkę zamierza podarować Związkowi Ochotniczych Straży Pożarnych.
Spółka, z uwagi na fakt, że bezpośrednim nabywcą przedmiotu sprzedaży nie jest Związek Ochotniczych Straży Pożarnych, uznała, że brak jest podstaw do obciążenia dokonanej sprzedaży stawką podatku 7%. W opinii Wnioskującej, stawkę podatku 7% może zastosować Kupujący w dalszym procesie odsprzedaży, gdyby rzeczywiście przekazał przedmiotową przecinarkę na rzecz instytucji wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego postępowania.
Ustosunkowując się do podniesionej kwestii, stwierdza się co następuje;
Stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 41 ust. 1 przywoływanej ustawy podatkowej, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast, w myśl regulacji ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W powołanym powyżej załączniku, w pozycjach od 129-134 zostały wymienione towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej. Jednakże, z przepisów art. 41 ust. 10 ww. ustawy wynika, że stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.
Zgodnie zaś z przepisem art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:
1) jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
2) zakładowa straż pożarna,
3) zakładowa służba ratownicza,
4) gminna zawodowa straż pożarna,
4a) powiatowa (miejska) straż pożarna,
5) terenowa służba ratownicza,
6) ochotnicza straż pożarna,
7) związek ochotniczych straży pożarnych,
8) inne jednostki ratownicze.
Mając na uwadze powołany przepis, uznać należy, że Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego (nabywca), nie mieści się w katalogu jednostek wymienionych powyżej. Zatem, zastosowanie przez Wnioskującą stawki podatku w wysokości 22 %, na dostawę przecinarki STIHL TS 400 D350, należy uznać za zgodne z przywoływanymi przepisami ustawy podatkowej.
Biorąc zatem pod uwagę powyżej przytoczone przepisy prawa podatkowego oraz stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika w przedmiotowym wniosku stwierdzić należy, iż stanowisko Podatnika jest prawidłowe, w związku z tym postanowiono jak w sentencji.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.