POSTANOWIENIE - Interpretacja - ZP/443-314/2/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.11.2005, sygn. ZP/443-314/2/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 , poz. 60 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie podatku od towarów i usług, postanawia uznać pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, w części dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycia dodatniej wartości firmy tzw. goodwill, za prawidłowy.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego, wynika iż Wnioskująca planuje sprzedaż części swojej działalności (jeden z głównych działów firmy zajmujący się dystrybucją sprzętu ogrodniczo - leśnego), w skład której wchodzą:

- wybrane składniki majątku trwałego (samochody, komputery, wyposażenie itd.) i wartości niematerialne i prawne (programy komputerowe, licencje, znak firmowy),

- wierzytelności (należności) wybranych klientów,

- zapasy towarów handlowych,

- wraz z majątkiem nabywca przejmie związanych z działem pracowników oraz kontrakty zawarte z odbiorcami i dostawcami a dotyczące sprzedawanego działu przedsiębiorstwa,

- zobowiązania od wybranych dostawców związane z działalnością ogrodniczo-leśną,

- dodatnią wartość firmy tzw. goodwill.

Wnioskująca stoi na stanowisku, iż zbycie wartości firmy tzw. goodwill jest na gruncie przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, usługą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem stawką w wysokości 22 %. Jednocześnie, jak podnosi Podatnik, zgodnie z regulacją art. 106 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż przedmiotowej usługi zostanie udokumentowana fakturą VAT.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskująca zwraca się o potwierdzenie prezentowanego stanowiska.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, , podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie natomiast do regulacji art. 8 ust. 1 w/w ustawy podatkowej, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia wartości niematerialnych i prawnych, tym samym uznać należy, iż wartościami tymi są, co najmniej, wartości niematerialne i prawne wymienione w art. 22 b i 22 c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz art. 16 b i art. 16 c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), (zwłaszcza, że w art. 87 ust. 3 przywoływanej ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przy określaniu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, od nabycia których przysługuje zwrot różnicy podatku w terminie 60 dni, odwołuje się do przepisów o podatku dochodowym). W świetle tych przepisów wartością niematerialną jest m.in. wartość firmy.

Jednocześnie zaznacza się, iż w niniejszym postanowieniu organ podatkowy nie odnosi się do metod i zasad wyliczenia wartości firmy w kontekście przepisów ustaw o podatkach dochodowych.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem tut. organu podatkowego, sprzedaż dodatniej wartości firmy spełnia przesłanki do zastosowania dyspozycji art. 8 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy podatkowej. Stosownie do powyższego, zbycie tzw. goodwill, należy potraktować jako świadczenie usługi i opodatkować podatkiem od towarów i usług.

Ustosunkowując się do wysokości stawki podatku od towarów i usług, jaką powinna być obciążona przedmiotowa transakcja, należy stwierdzić, iż stosownie do regulacji art. 41 ust. 1 przywoływanej ustawy podatkowej, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie natomiast do regulacji art. 41 ust. 13 w/w ustawy podatkowej, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22 %, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Mając na uwadze, iż dodatnia wartość firmy nie jest wymieniona w w/w klasyfikacjach oraz w przepisach wykonawczych, przedmiotową transakcję zbycia dodatniej wartości firmy tzw. goodwill należy opodatkować stawką podstawową podatku od towarów i usług tj. w wysokości 22 %. Jednocześnie przedmiotowa transakcja winna zostać udokumentowana wystawioną przez Podatnika fakturą VAT.

Zgodnie bowiem z regulacją art. 106 ust. 1 przywoływanej ustawy podatkowej, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego, postanawia jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu