Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.03.2005 r. (data wpływu do US-17.03.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 09.05.2005 r. (data wpływu do US-11.05.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji z zakresu prawa podatkowego w następujących sprawach:
pkt 1) w jaki sposób należy opodatkować podatkiem VAT usługę zaklasyfikowaną wg PKWiU do grupowania 55.23.11 "Usługi świadczone
przez obozowiska dla dzieci", obejmującą świadczenia:
- zakwaterowanie i wyżywienie w ośrodku własnym lub obcym,
- część edukacyjną lub rekreacyjną,
- zapewnienie opieki wychowawczej, przy czym placówka taka jest zgłoszona jak baza kolonijna (placówka wypoczynku) do Kuratorium Oświaty,
pkt 1a) czy przy świadczeniu tej usługi na bazie obcego obiektu turystycznego, przysługuje prawo do odliczenia podatku na zakupie usług noclegowych i gastronomicznych,
pkt 2) w jaki sposób należy opodatkować podatkiem VAT usługę wypoczynku dzieci i młodzieży (np. kolonie, obozy, zielone szkoły), nabywaną dla bezpośredniej korzyści klienta od innego organizatora,
pkt 3) w jaki sposób należy opodatkować podatkiem VAT usługę polegającą na organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży (np. kolonie, zielone szkoły) poza granicami kraju, obejmującą świadczenia:
- zakwaterowanie i wyżywienie,
- część edukacyjną lub rekreacyjną,
- zapewnienie opieki wychowawczej, przy czym placówka taka jest zgłoszona jako baza kolonijna (placówka wypoczynku) do Kuratorium Oświaty,
pkt 5) jak należy opodatkować usługę polegającą na zakwaterowaniu w domkach letniskowych, świadczoną przez właściciela domku lub osobę, która dysponuje domkiem letniskowym na podstawie stosownej umowy dzierżawy lub najmu,
pkt 7) jak należy opodatkować usługę przewozu osób w kraju, w sytuacji gdy przyjmujący zlecenie na przewóz nie ma własnych autokarów i wykonuje tę usługę przy pomocy innych przewoźników,
pkt 8) czy koszt usługi świadczonej przez agenta
sprzedającego w imieniu i na rzecz Strony jest kosztem ogólnym biura i czy z tego tytułu przysługuje odliczenie podatku VAT na zasadach ogólnych,
pkt 9) w jaki sposób należy opodatkować usługę wczasów dla dorosłychświadczonąprzez ośrodek wczasowy. Wskład takiej usługi może wchodzić: zakwaterowanie, wyżywienie, opieka rezydenta, program kulturalno-oświatowy, korzystanie ze sprzętu turystycznego itp.,
pkt 10) w jaki sposób należy opodatkować usługę wczasów dla dorosłych, zakupioną od jej organizatora dla bezpośredniej korzyści klienta.
W skład tej usługi może wchodzić:
- zakwaterowanie,
- wyżywienie,
- opieka rezydenta,
- program kulturalno-oświatowy,
- korzystanie ze sprzętu turystycznego itp.,
- stanowisko wnioskodawcy w ww. sprawach uznaje za
prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Wnioskiem z dnia 15.03.2005 r. (data wpływu do US-17.03.2005 r.), uzupełnionym pismem z dnia 09.05.2005 r. (data wpływu do US-11.05.2005 r.) Strona zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji w następujących sprawach.
Pkt 1) W jaki sposób opodatkować podatkiem VAT usługę, obejmującą świadczenia:
- zakwaterowanie i wyżywienie w ośrodku własnym lub obcym,
- część edukacyjną lub rekreacyjną,
- zapewnienie opieki wychowawczej, przy czym placówka taka jest zgłoszona jako baza kolonijna (placówka wypoczynku) do Kuratorium Oświaty.
Pkt 1a) Czy przy świadczeniu tej usługi na bazie obcego obiektu turystycznego, przysługuje prawo do odliczenia podatku na zakupie usług noclegowych i
gastronomicznych.
Usługę polegającą na organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży Strona zaklasyfikowała wg PKWiU do grupowania 55.23.11 "Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci".
Usługę tę Strona opodatkowuje na zasadach ogólnych stawką VAT 7% i odlicza podatek naliczony na zakupach związnych ze świadczeniem tej usługi, m. in. na zakupach usług noclegowych i gastronomicznych.
Według Strony zasadne jest stosowanie do tej usługi, na podstawie poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), 7% stawki podatku VAT.
Zdaniem Strony usługa zaklasyfikowana wg PKWiU do grupowania 55.23.11 "Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci" jako usługa noclegowa jest usługą turystyczną, rozliczaną w innym trybie niż określony w art. 119 ustawy o VAT. Dlatego też przy świadczeniu tej usługi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT na zakupie usług
noclegowych i gastronomicznych.
Stanowisko Strony w obu sprawach jest prawidłowe.
Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Usługi zaklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 55.23.11 "Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci" jako wymienione w poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy, podlegają opodatkowaniu wg 7% stawki podatku VAT.
Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie.
Usługi zaklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 55.23.11 " Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci" są usługami turystycznymi, które nie podlegają rozliczeniu wg procedury określonej w art. 119 ustawy o VAT, lecz na zasadach ogólnych. Zatem Stronie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na zakupie usług noclegowych i gastronomicznych, związanych z usługami świadczonymi przez obozowiska dla dzieci zaklasyfikowanymi do grupowania 55.23.11, gdyż nie podlegają one wyłączeniu na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy.
Pkt 2) W jaki sposób należy opodatkować podatkiem VAT usługę wypoczynku dzieci i młodzieży (np. kolonie, obozy, zielone szkoły), nabytą dla bezpośredniej korzyści klienta od jej organizatora.
Strona usługę tę rozlicza wg procedury określonej w art. 119 ustawy o VAT tj. opodatkowuje wg 22% stawki podatku VAT uzyskaną marżę.
Według Strony tylko organizator kolonii, obozów, który zgłosił imprezę do Kuratorium Oświaty ma prawo do zastosowania stawki VAT 7 %. Zaś nabywający tę usługę, który ją odsprzedaje jest obowiazany do zastosowania procedury opodatkowania marży na podstawie art. 119 ustawy o VAT.
Stanowisko Strony w sprawie jest prawidłowe.
Stosownie do art. 119 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5. Przez marżę zgodnie z ust. 2 tego artykułu, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.
Sprzedaż przez Stronę, komleksowej usługi wypoczynku dzieci i młodzieży, wcześniej nabytej od jej organizatora dla bezpośredniej korzyści turysty, podlega opodatkowaniu wg procedury szczególnej, określonej w art. 119 ustawy o VAT - stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy 22%.
Pkt 3) W jaki sposób należy opodatkować podatkiem VAT usługę polegającą na organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży (np. kolonie, zielone szkoły) poza granicami kraju, obejmującą świadczenia:
- zakwaterowanie i wyżywienie,
- część edukacyjną lub rekreacyjną,
- zapewnienie opieki wychowawczej, przy czym placówka taka jest zgłoszona jako baza kolonijna (placówka wypoczynku) do Kuratorium Oświaty.
Usługę wypoczynku dzieci i młodzieży organizowaną poza granicami kraju Strona rozlicza na zasadach ogólnych i opodatkowuje wg 7% stawki podatku VAT. Zdaniem Strony miejscem świadczenia tej usługi na podstawie art. 27 ustawy o VAT jest siedziba świadczącego usługę i dlatego też nie ma znaczenia docelowe miejsce wypoczynku dzieci. Usługa ta bez względu na miejsce wypoczynku dzieci mieści się wg PKWiU w grupowaniu w 55.23.11 "Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci" i zasadne jest opodatkowanie tej usługi wg 7 % stawki podatku VAT, na podstawie poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
Stanowisko Strony w sprawie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
W związku z tym, iż Strona (świadcząca usługi) posiada siedzibę - w Polsce, sprzedaż usługi wypoczynku dzieci i młodzieży, zorganizowanej przez Stronę poza granicami kraju, stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu w kraju wg stawki właściwej dla tej usługi.
Sprzedaż usługi wypoczynku dzieci i młodzieży, zorganizowanej przez Stronę poza granicami kraju, mieszczącej się wg PKWiU w grupowaniu 55.23.11, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT (poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy), podlega opodatkowaniu wg 7% stawki podatku VAT.
Pkt 5) Jak należy opodatkować usługę polegającą na zakwaterowaniu w domkach letniskowych, świadczoną przez właściciela domku lub osobę, która dysponuje domkiem letniskowym na podstawie stosownej umowy dzierżawy lub najmu.
Strona usługę polegającą na zakwaterowaniu w domkach letniskowych, opodatkowuje wg 7% stawki podatku VAT.
Zdaniem Strony usługa zakwaterowania w domku letniskowym świadczona przez jego właściciela lub osobę, która dysponuje domkiem letniskowym na podstawie stosownej umowy dzierżawy lub najmu jest usługą krótkotrwałego zakwaterowania, zaklasyfikowaną wg PKWiU do grupowania 55.23.15. Usługa ta jako wymieniona w poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych wg 7% stawki podatku VAT.
Stanowisko Strony w sprawie jest prawidłowe.
Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, usługi zaklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 55.2 "Usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania", z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU 55.23.15) jako wymienione w poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podlegają opodatkowaniu wg 7% stawki podatku VAT.
Natomiast usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU 55.23.15), stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jako wymienione w poz. 1 załącznika nr 4 do ww. ustawy, są zwolnione od podatku od towarów i usług.
Pkt 7) Jak należy opodatkować usługę przewozu osób w kraju, w sytuacji gdy przyjmujący zlecenie na przewóz nie ma własnych autokarów i wykonuje tę usługę przy pomocy innych przewoźników.
Strona usługę przewozu osób opodatkowuje podatkiem VAT w wysokości 7%. Według Strony krajowy przewóz osób jest usługą zaklasyfikowaną wg PKWiU do grupowania 60.23.11 i jako wymieniony w poz. 144
załącznika nr 3 do ustawy o VAT podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku.
Stanowisko Strony w sprawie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT usługi zaklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 60.23 "Usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe" jako wymienione w poz. 144 załącznika nr 3 do ustawy, podlegają opodatkowaniu wg 7% stawki podatku VAT.
Pkt 8) Czy koszt usługi świadczonej przez agenta sprzedającego w imieniu i na rzecz Strony jest kosztem ogólnym biura i czy z tego tytułu przysługuje odliczenie podatku VAT na zasadach ogólnych.
Biuro podróży sprzedaje swoje usługi za pośrednictwem agentów, którzy za świadczone usługi wystawiają na rzecz biura faktury agencyjne.
Strona uważa, że koszt usługi świadczonej przez agenta w imieniu i na rzecz Strony jest kosztem ogólnym biura, ponieważ usługa świadczona przez agenta nie jest usługą nabytą
dla bezpośredniej korzyści turysty. Z tytułu jej poniesienia Stronie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT na zasadach ogólnych.
Stanowisko Strony w sprawie jest prawidłowe.
Stosownie do art. 119 ust. 2 ww. ustawy, przez marżę rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.
Usługa wykonywana przez agenta, polegająca na sprzedaży usług biura podróży jest usługą świadczoną na rzecz Strony, a nie na rzecz turysty. Strona nie nabywa jej dla bezpośredniej korzyści turysty. Zatem Stronie przysługuje obniżenie podatku należnego o podatek naliczony na zakupie tych usług na ogólnych
zasadach.
Pkt 9) W jaki sposób należy opodatkować usługę wczasów dla dorosłych świadczoną przez ośrodek wczasowy. Wskład takiej usługi może wchodzić: zakwaterowanie, wyżywienie, opieka rezydenta, program kulturalno-oświatowy, korzystanie ze sprzętu turystycznego itp.
Strona usługę polegającą na zorganizowaniu przez ośrodek wczasowy, wczasów dla dorosłych, w skład której wchodzi: zakwaterowanie, wyżywienie, opieka rezydenta, program kulturalno-oświatowy, korzystanie ze sprzętu turystycznego itp., opodatkowuje na zasadach ogólnych wg stawki 7%.
Według Strony zasadnym jest zastosowanie do tej usługi 7% stawki podatku VAT przez właściciela ośrodka, ponieważ usługa ta mieści się wg PKWiU w grupowaniu 55.23.12 i jako wymieniona w poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy o VAT podlega opodatkowaniu wg ww. stawki. Strona jest organizatorem wczasów.
Stanowisko Strony w sprawie jest
prawidłowe.
Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, usługi zaklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 55.23.12 "Usługi świadczone przez ośrodki wczasowe oraz domy wypoczynkowe" jako wymienione w poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DZ. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podlegają opodatkowaniu wg 7% stawki podatku VAT.
Pkt 10) W jaki sposób należy opodatkować usługę wczasów dla dorosłych, zakupioną od jej organizatora dla bezpośredniej korzyści klienta. W skład tej usługi może wchodzić:
- zakwaterowanie,
- wyżywienie,
- opieka rezydenta,
- program kulturalno-oświatowy,
- korzystanie ze sprzętu turystycznego itp.
Strona odsprzedając klientowi usługę wczasów dla dorosłych, nabytą dla jego
bezpośredniej korzyści od organizatora wczasów, stosuje procedurę opodatkowania marży zgodnie z art 119. Zdaniem Strony świadczona przez nią usługa jest usługą turystyki i podlega opodatkowaniu wg procedury określonej w cyt. wyżej artykule.
Stanowisko Strony w sprawie jest prawidłowe.
Stosownie do art. 119 ust. 2 ustawy o VAT przez marżę, o której mowa w ust. 1 rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika podatku od towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.
Zatem Strona sprzedając kompleksową usługę wczasów dla dorosłych, wcześniej nabytą od jej organizatora dla bezpośredniej korzyści turysty, świadczy usługę turystyki podlegającą
opodatkowaniu marżą, na podstawie art. 119 ww. ustawy. Marża stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu wg stawki 22%.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, zażalenie na postanowienie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).