D E C Y Z J A - Interpretacja - PP-3/i/4407/213/05

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.12.2005, sygn. PP-3/i/4407/213/05, Izba Skarbowa w Krakowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

D E C Y Z J A

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po rozpoznaniu Pana zażalenia z dnia 01.09.2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z dnia 25.08.2005 r., nr PP2-443/29/3/05 w sprawie udzielenia interpretacji dotyczącej zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.) zmienia przedmiotowe postanowienie uznając, iż zawarta w nim ocena prawna stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nie jest prawidłowa.

U Z A S A D N I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa wnioskiem z dnia 31.05.2005 r. (wpływ do Urzędu Skarbowego ? w dniu 01.06.2005 r.) zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej informacji w sprawie m. in. wysokości stawki podatku VAT dla opodatkowania usług montażu napędu elektrycznego do bram wjazdowych umieszczonych w:
a) garażach zlokalizowanych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych,
b) garażach pojedynczych zlokalizowanych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych,
c) garażach zbiorowych zlokalizowanych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych,
d) garażach zlokalizowanych w budynkach wielorodzinnych, które oprócz funkcji mieszkalnej posiadają również funkcję handlowo - usługową, jednak w rozumieniu ustawy Prawo budowlane mieszczą się pod pojęciem budynku mieszkalnego gdyż powierzchnia całkowita lokali użytkowych nie przekracza 30% powierzchni całkowitej budynku.
Urządzenia będące przedmiotem montażu nabywa Pan w firmie ... Sp. z o.o. w wykonaniu indywidualnego zlecenia klienta. Według uzyskanej przez Pana opinii statystycznej dostawa i montaż napędów do bram wjazdowych ogrodzeniowych oraz do bram garażowych wykonywane na odrębne zlecenie przez podmiot gospodarczy nie będący ich producentem mieszczą się w grupowaniu PKWiU 29.56.9 ?Usługi instalowania, naprawy i konserwacji pozostałych maszyn i urządzeń specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowanych.
Pana zdaniem montaż napędu do bram w garażach wymienionych w w/w pkt a-d podlega opodatkowaniu według 7% stawki podatku.

Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowieniem z dnia 25.08.2005 r. udzielił interpretacji, w której nie potwierdził Pana stanowiska. Uznał bowiem, iż montaż napędu do bram w garażach opisanych w pkt a-d w/w wniosku nie spełnia definicji robót budowlano - montażowych, o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, co oznacza, iż nie znajduje do niego zastosowania obniżona stawka podatku. Tym samym usługa, o której mowa podlega opodatkowaniu z zastosowaniem 22% stawki podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Na powyższe postanowienie wniósł Pan zażalenie, w którym zarzuca w/w interpretacji błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie przepisów prawa podatkowego oraz nieuwzględnienie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Wnosi Pan o zmianę zaskarżonego postanowienia poprzez wydanie decyzji uznającej stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe.

Po rozpoznaniu złożonego zażalenia oraz akt sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza:
Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) do dnia 31 grudnia 2007 r. roboty budowlano - montażowe związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą podlegają opodatkowaniu według 7% stawki podatku.
Zatem aby móc zastosować obniżoną stawkę podatku do opisanego we wniosku montażu napędu do bram garażowych należy ocenić czy usługa ta kwalifikuje się do uznania jej za robotę budowlano ? montażową oraz czy jej świadczenie jest związane z budownictwem mieszkaniowym lub infrastrukturą towarzyszącą.
Dla oceny czy montaż, o którym mowa może być uznany za robotę budowlano ? montażową konieczne jest zdefiniowanie tychże robót. W tym celu należy odwołać się do postanowień art. 146 ust. 2 w/w ustawy o VAT, w myśl których przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury mieszkaniowej. Ustawa o VAT sprowadzając pojęcie robót budowlano-montażowych do pojęcia robót budowlanych nie definiuje tych ostatnich. Właściwe jest zatem powołanie w tym zakresie postanowień art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r., nr 207, poz. 2016 ze zm.), w myśl których przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Przez obiekt budowlany zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a ustawy Prawo budowlane należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Podobną definicję obiektu budowlanego zawiera Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych, zgodnie z którą przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.Powyższe oznacza, że prace podejmowane w ramach przebudowy, remontu lub polegające na montażu są uznawane za roboty budowlane zarówno wówczas, gdy dotyczą bezpośrednio samej substancji budynku, jak i wtedy gdy związane są z jego elementami składowymi typu instalacje, urządzenia.Zatem opierając się na przytoczonych powyżej definicjach ustawowych oraz biorąc pod uwagę fakt, iż według PKWiU usługi montażu napędu do bram garażowych stanowią usługi instalatorskie, to należy uznać, iż kwalifikują się do uznania ich za roboty budowlano - montażowe.
Przyjmując powyższą kwalifikację opisanych czynności - aby móc zastosować do nich 7% stawkę podatku na podstawie w/w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a - należy stwierdzić ich związek z budownictwem mieszkaniowym. Ocena tego związku sprowadza się do zidentyfikowania obiektu budowlanego, którego elementem składowym jest brama garażowa. W przypadku bowiem gdy obiektem tym jest budynek mieszkalny, to do usługi montażu napędu do bramy w tym budynku znajdzie zastosowanie 7% stawka podatku.
Chcąc określić jakie budynki według PKOB są obiektami budownictwa mieszkaniowego należy odwołać się do postanowień art. 2 pkt 12 w/w ustawy o VAT, zgodnie z którym przez przez obiekty budownictwa mieszkaniowego należy rozumieć budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 ? Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 ? Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 ? Budynki zbiorowego zamieszkania ? wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.
Zatem dla zastosowania obniżonej stawki podatku dla montażu napędu do bramy, w odniesieniu do przypadków opisanych we wniosku, niezbędne jest stwierdzenie, iż garaż, którego elementem składowym jest brama, stanowi część budynku mieszkalnego.
W świetle powyższego - montaż napędu do bramy umieszczonej w garażach opisanych w pkt a-d podlega opodatkowaniu według 7% stawki zgodnie z w/w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a wobec spełnienia przesłanek określonych w tym przepisie tj.: zakwalifikowania montażu napędu do bramy do robót budowlano - montażowych oraz stwierdzenia związku tej usługi z budownictwem mieszkaniowym poprzez fakt, iż w/w przypadkach brama jest elementem garażu, który stanowi część składową budynku mieszkalnego. Odnośnie zarzutów dotyczących niewłaściwego zastosowania przepisów prawa podatkowego przez organ I instancji w w/w postanowieniu z dnia 25.08.2005 r., to zostały one rozpatrzone w odrębnej decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie nr PP-3/i/4407/254/05.
Z w/wymienionych względów, kierując się postanowieniami art. 14b § 5 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej orzekł jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
? dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
? nie jest wiążąca dla podatnika, następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.
W przypadku jej niezgodności z prawem służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Topolowa 5.
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.

Izba Skarbowa w Krakowie