Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 183, poz. 1808) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13.01.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.01.2005 r.), uzupełnionego pismami z dnia 03.02.2005 r., z dnia 01.03.2005 r. i z dnia 30.03.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawach:
- czy użyczenie lokali będących w trwałym zarządzie Jednostki podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - uznaje stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe,
- czy koszty związane z wynajmowanymi nieruchomościami, takie jak: energia elektryczna i cieplna, usługi telekomunikacyjne, usługi komunalne, podatek od nieruchomości, opłata za wieczyste użytkowanie oraz wpłata na fundusz remontowy mogą być refakturowane na wynajmującego - uznaje stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Wnioskiem z dnia 13.01.2005 r., uzupełnionym pismami z dnia 03.02.2005 r. z dnia 01.03.2005 r. i z dnia 30.03.2005 r. Jednostka zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawach:
- czy nieodpłatne użyczenie lokali będących w trwałym zarządzie Jednostki podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
- czy koszty związane z wynajmowanymi nieruchomościami, takie jak energia elektryczna i cieplna, usługi telekomunikacyjne, usługi komunalne, podatek od nieruchomości opłata za wieczyste użytkowanie czy wpłata za fundusz remontowy mogą być odrębnie rozliczane poprzez refakturowanie ich na najemców.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Jednostka użycza nieodpłatnie lokale innym podmiotom na czas nieokreślony bądź określony. Usługi użyczenia lokali nie są związane z prowadzoną przez Jednostkę działalnością gospodarczą, a Jednostce nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów stanowiących przedmiot użyczenia.Koszty związane z eksploatacją użyczanych pomieszczeń, takie jak energia elektryczna i cieplna, woda, wywóz nieczystości i usługi telekomunikacyjne, zgodnie z zawartymi umowami, ponosi biorący do używania. Z wniosku wynika, że Jednostka refakturuje ww. koszty na użytkowników lokali wg stawek zastosowanych przez pierwotnych usługodawców.
Jednostka ma również zawarte umowy najmu i dzierżawy nieruchomości bądź ich części będących w trwałym zarządzie. Jednostka ponosi wydatki związane z eksploatacją wynajmowanych pomieszczeń, takie jak koszty energii elektrycznej, energii cieplnej, usług telekomunikacyjnych, usług komunalnych, podatku od nieruchomości, opłat za wieczyste użytkowanie, wpłat na fundusz remontowy. Jednostka chce obciążać ww. kosztami najemców poprzez refakturowanie.
Jednostka jest
podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zdaniem Jednostki:
Ad 1) użyczenie lokali nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ad 2) w przypadku zastrzeżenia w zawartych umowach najmu i dzierżawy odrębnego rozliczenia kosztów związanych z eksploatacją wynajmowanych (wydzierżawianych) nieruchomości, takich jak: energia elektryczna, energia cieplna, usług telekomunikacyjnych, usług komunalnych oraz podatku od nieruchomości, opłat za wieczyste użytkowanie, wpłat na fundusz remontowy itp. - koszty te mogą być refakturowane na najemców.
Tut. Organ
- podziela pogląd Jednostki w sprawie przedstawionej w pkt 1,
- nie podziela poglądu Jednostki w sprawie przedstawionej w pkt 2.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów o odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 (...).
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że świadczone przez Jednostkę usługi użyczenia lokali, nie są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem oraz że Jednostce nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem usług użyczenia lokali, o których mowa nie można uznać za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług odpłatne świadczenie usług.
Przy tej okazji zwraca się uwagę, że refakturowanie jest sprzedażą w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy co oznacza, że refakturując na użytkowników towary i usługi należy opodatkowywać je podatkiem od towarów i usług wg właściwych stawek.
W przepisach podatkowych nie występuje pojęcie refakturowania.
Jednakże przy świadczeniu usług najmu i dzierżawy dopuszcza się rozliczanie energii elektrycznej, energii cieplnej, usług telekomunikacyjnych, usług komunalnych wg ich faktycznego zużycia z zastosowaniem stawek podatku od towarów i usług właściwych dla poszczególnych towarów i usług, w przypadku gdy jest to wyraźnie zastrzeżone w umowie. Jeżeli warunek ten jest spełniony Jednostka może odrębnie od usług najmu fakturować dostarczanie energii elektrycznej, cieplnej, usług telekomunikacyjnych i usług komunalnych ze stawkami właściwymi dla tych czynności.
Natomiast brak jest podstaw do wydzielania z usług najmu (dzierżawy) do odrębnego fakturowania takich części składowych czynszu jak: podatek od nieruchomości, opłaty za wieczyste użytkowanie, czy wpłaty na fundusz remontowy. W odniesieniu bowiem do tych elementów składowych czynszu nie następuje rozliczanie wg faktycznego zużycia.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.