Temat interpretacji
Działając na podstawie art.14a §1 i §4 oraz art.216 §1 Ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. Nr 8 poz.60 z 2005 r), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie bez nr z dnia 10.01.2005r (data wpływu 2005.01.12) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa nabywanego do eksploatacji samochodu ciężarowego bez homologacji.
Na podstawie art.14a §1 cytowanej w sentencji Ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art.14a §4 Ordynacji podatkowej - następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Pismem bez nr z dnia 10.01.2005r (data wpływu 2005.01.12) zwrócił się Pan z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej w sprawie dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa nabywanego do eksploatacji samochodu ciężarowego bez homologacji.
Z przesłanego pisma wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą w której wykorzystuje w celu osiągnięcia przychodu samochód ciężarowy Ford Tranzit 80 rok prod.1997 nie posiadający homologacji, który w dowodzie rejestracyjnym ma wpis samochód ciężarowy, dopuszczalną ładowność 1 202 kg, dopuszczalną masę całkowitą 2 830 kg oraz ilość osób łącznie z kierowcą 6.
Zdaniem Pana posiadany pojazd który ma określoną dopuszczalną ładowność, masę całkowitą oraz ilość miejsc mimo braku homologacji spełnia wymogi nowej ustawy pozwalające na obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do tego pojazdu.
Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, co następuje:
Zgodnie z postanowieniami art.88 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz.535) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się między innymi do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanego do napędu samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:
Dopuszczalna ładowność = 357 kg + ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy x 68 kg
Jeżeli zatem będzie to paliwo do samochodu o ładowności niższej niż określona według powyższego wzoru, podatek od zakupionego paliwa nie podlega odliczeniu. W pozostałych przypadkach odliczenie podatku zawartego w cenie paliwa stosuje się na ogólnych zasadach.
Z przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem.
Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1 stycznia 1984r zgodnie z art.55 ustawy z dnia 1 lutego 1983r Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz.35). Pierwsze świadectwa homologacji typu zostały wydane przez Ministra Komunikacji z datą 31 stycznia 1984r. Zarówno w okresie wcześniejszym jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy ds. transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera) dla którego zostało ono wydane.
Od 1984r producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych.
W sytuacji, kiedy podatnik posiada używany samochód ciężarowy z państw członkowskich Unii Europejskiej, należy wyjaśnić, że np.: europejskie świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producent danego typu pojazdu.
Reasumując powyższe należy stwierdzić, że na dany typ pojazdu ciężarowego musi być wydane stosowne świadectwo homologacji potwierdzające, które można uzyskać w podanych wyżej instytucjach. Jeżeli podatnik nie jest w posiadaniu świadectwa homologacji a wiadomym jest że na dany pojazd wydane zostało takie świadectwo homologacji a z innych będących w posiadaniu dokumentów dotyczących przedmiotowego samochodu wynika bezspornie, iż obliczona (z wykorzystaniem danych zawartych w świadectwie homologacji wydanym dla danego typu samochodu) ładowność zgodnie z ww. wzorem wskazuje, że jest to samochód ciężarowy, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego zawartego w cenie zakupionego paliwa zgodnie z zasadami ogólnymi dotyczącymi odliczenia podatku od towarów i usług.
Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.
Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.
Stosownie do treści art.14b §1 Ordynacji podatkowej: interpretacja o której mowa w art.14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Zgodnie z art.14b §2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5.