Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 10 kwietnia 2005r. (doręczonego dnia 18 kwietnia 2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 30 kwietnia 2005r. (doręczonym dnia 2 maja 2005r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie P....................................., zam. ...................................prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ..................................... z siedzibą w .........................................Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu
stwierdza, że
stanowisko Podatnika jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 10 kwietnia 2005r. (doręczonym dnia 18 kwietnia 2005r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2005r. (doręczonym dnia 2 maja 2005r.) P............................. zwrócił się z pytaniem czy w związku z wejściem w życie przepisów o instalacji kas fiskalnych w zakładach fryzjerskich ma on obowiązek dokonania tej czynności.
Podatnik wyjaśnia, że jest właścicielem dwóch małych zakładów fryzjerskich. Zakłady te są małe, przynoszą minimalny zysk, a często straty. Dowiedział się, że jeśli dochód za rok 2004 nie przekroczył kwoty 40.000 zł., to nie podlega obowiązkowi wprowadzenia kas fiskalnych. Wskazuje, że prowadzi ewidencję zryczałtowanego podatku dochodowego i rozliczył PIT-28 za rok 2004, z którego wynika że dochód jego za 2004r. wyniósł 7.908,72 zł.
P.............................. uważa, że w jego przypadku instalacja kasy fiskalnej od dnia 1 maja 2005r. nie jest konieczna.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje.
Zgodnie z art.111 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na mocy delegacji ustawowej, wynikającej z art.111 ust.7 pkt 3 minister właściwy do spraw finansów publicznych, upoważniony został do zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku ewidencjonowania, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Wykonaniem tej delegacji jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 273, poz. 2706).
Zgodnie z §2 pkt 1 wskazanego rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2005r. czynności objęte do 31 grudnia 2004r. zwolnieniem od ewidencjonowania. Do dnia tego - w myśl §2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 234, poz. 1971 ze zm.) zwolnione od ewidencjonowania były czynności wymienione w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W załączniku tym pod poz. 41 jako zwolnione z ewidencjonowania do 31 grudnia 2004r. wymienione zostały usługi fryzjerskie i kosmetyczne (PKWiU 93.02). Oznacza to, że skoro usługi fryzjerskie korzystały przed dniem 1 stycznia 2005r. ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących, a nie znalazły się w załączniku do rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (czynności zwolnione) od dnia 1 maja 2005r. sprzedaż usług tego rodzaju na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych podlega ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej.
Należy jednak zauważyć, że podatnicy którzy nie są uprawnieni do korzystania ze zwolnień przedmiotowych, jak to ma miejsce w przypadku usług fryzjerskich, mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego w sytuacji gdy spełniają warunki do korzystania z tego zwolnienia określone w rozporządzeniu. Stosownie do §3 ust.1 pkt 3 i ust.7 rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2005r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art.111 ust.1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł. i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust.7. Zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w 2005r. przekroczenie obrotów w wysokości 40.000 zł., z działalności, o której mowa w art.111 ust.1 ustawy.
Oznacza to, że obowiązek rozpoczęcia z dniem 1 maja 2005r. ewidencjowania obrotu z tytułu sprzedaży usług fryzjerskich na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych dotyczy wyłącznie tych podatników, u których wysokość obrotu w roku 2004 przekroczyła kwotę 40.000 zł. Zwolnienie stosuje się jeżeli wcześniej nie powstał wobec podatnika obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących.
P...............................nie ma obowiązku instalacji kasy rejestrującej od dnia 1 maja 2005r., a to z tych przyczyn, że obrót osiągnięty przez podatnika ze sprzedaży usług fryzjerskich w roku 2004 wyniósł 7.908,72 zł., a także nie powstał u niego wcześniej obowiązek ewidencjonowania (usługi fryzjerskie zwolnione były przedmiotowo od ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2004r.). Należy jednak podkreślić, że zwolnienie podmiotowe traci moc, jeżeli w ciągu 2005r. obrót z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych przekroczy kwotę 40.000 zł. Obowiązek ewidencjonowania powstanie po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym w trakcie roku wartość obrotu przekroczyła 40.000 zł.
W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, że powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez Podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 art.14b.
Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art.14a§4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.