Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Jednolity tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr... - Interpretacja - PP/443-6/3/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.05.2005, sygn. PP/443-6/3/05, Urząd Skarbowy w Hrubieszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Jednolity tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Hrubieszowie po zapoznaniu się z wnioskiem z dnia 28.02.2005 r. oraz stanowiskiem zawartym w piśmie uzupełniającym do wniosku z dnia 24.03.2005 r. (pkt. 4) i dokonaniem oceny prawnej orzeka w nstp. sposób:

  • stanowisko jest nieprawidłowe

Prowadzi Pan zakład produkujący wyroby betoniarskie i stalowe (bramy, ogrodzenia, kraty, balustrady) oraz działalność usługową polegającą na montażu w/w wyrobów stalowych i kompleksowe usługi brukarskie (opaski odwadniające, chodniki, drogi wjazdowe na posesje, place).

Pytanie Pana brzmi: czy jest różnica w podatku VAT przy usługach wykonywanych przy obiektach mieszkaniowych będących w trakcie budowy i obiektach remontowanych np. po 5 latach i czy są one opodatkowane stawką 7 % VAT?

Art. 146 ust. 1 pkt. 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowi, że w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Zgodnie zaś z art. 146 ust. 2 w/w ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt. 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Tak więc nie ma różnicy stawek podatkowych zarówno przy robotach wykonywanych przy budowie obiektów mieszkaniowych jak i przy remontach obiektów mieszkaniowych np. po 5 latach.

Jednakże zgodnie ze statystycznymi zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w zależności od tego kto: producent, firma usługowa, czy firma handlowa dokonuje montażu artykułów branży budowlanej, tak klasyfikowana jest przez niego czynność, a w konsekwencji taka będzie dla tej czynności odpowiednia stawka podatku od towarów i usług.

    W związku z powyższym:
  1. roboty instalacyjne, wykonane przez producenta wyrobu siłami własnymi są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu;
  2. budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale PKWiU 45;
  3. roboty instalacyjne wykonywane przez sprzedawcę detalicznego, jako usługa związana ze sprzedażą określonego wyrobu klasyfikowane są jako handel detaliczny w odpowiednim grupowaniu działu PKWiU 52.

Oznacza to, że w przypadku, gdy producent lub sprzedawca detaliczny montuje lub instaluje dany towar z branży artykułów budowlanych, jego czynność klasyfikowana jest w grupowaniu obejmującym dany towar, a na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi dostawę towarów, a nie usługę. W konsekwencji prawidłową stawką podatku VAT dla tej czynności jest stawką przypisana do dostawy towarów tj. 22 %, z wyjątkiem producentów okien i drzwi, którzy przy wykonywaniu usług montażu swoich wyrobów od 14.02.2005 r. opłacają podatek w/g stawki 7 % (poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.01.2005 r. (Dz. U. Nr 17, poz. 150) wprowadzającego zmiany do rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Natomiast w przypadku, gdy montażu lub instalacji dokonuje firma usługowa, która nie jest producentem lub sprzedawcą detalicznym montowanego towaru z branży artykułów budowlanych i czynność ta zgodnie z klasyfikacjami statystycznymi może być zaliczona do usług, o których mowa w art. 2 pkt. 12, art. 146 ust. 1 pkt. 2a i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług ma zastosowanie obniżona stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7 %. Zatem, dopiero ustalenie przez podatnika właściwego grupowania statystycznego dla wykonanej czynności, pozwoli na wyjaśnienie kwestii prawidłowej stawki podatku VAT. Stawka 7 % VAT znajdzie zastosowanie jedynie do samej usługi budowlanej, natomiast dostawa towarów przez wykonawcę będzie opodatkowana stawką podstawową 22 %.

Ponadto Naczelnik tutejszego Urzędu informuje, że to Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania w podatku od towarów i usług, obowiązek ten wiąże się z koniecznością właściwego zdefiniowania wykonywanych czynności (w tym również w zakresie klasyfikacji PKWiU), co jest warunkiem niezbędnym do dokonania prawidłowego opodatkowania przez zastosowanie właściwej stawki. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 05.11.2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 87) klasyfikacja towarów i usług dla potrzeb ustalenia stawki podatku VAT dokonywana jest na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej na podstawie przepisów o statystyce państwowej. Prawidłowe określenie sprzedanego towaru lub usługi i nadanie mu właściwego symbolu, a w konsekwencji zastosowanie właściwej stawki podatku ciąży na sprzedawcy towaru lub usługi. W przypadku wątpliwości co do klasyfikacji statystycznej danej usługi (bądź towaru) zainteresowany podmiot zwraca się do właściwego organu statystycznego i celu jej sklasyfikowania. Obecnie wydawaniem w/w opinii klasyfikacyjnych zajmuje się Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych przy Urzędzie Statystycznym w Łodzi, ul. Suwalska 22, 93-176 Łódź.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia (wyłącznie w drodze decyzji).

Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie - Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Hrubieszowie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 5 zł. W przypadku składania zażalenia wraz z załącznikami należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 0,50 zł do każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Hrubieszowie