- Interpretacja - III/443-18/05/IG

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.05.2005, sygn. III/443-18/05/IG, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna, działając na podstawieprzepisów art. 14a § 1 i § 4, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), w związku z wnioskiem z dnia 16 marca 2005r., uzupełnionym w dniu 27 kwietnia 2005r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w przedmiocie udokumentowania opłat za centralne ogrzewanie, wodę i wywóz nieczystości, wynikających z umowy najmu zawartej z Administracją Nieruchomościami - uznaje za n i e p r a w i d ł o w e stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych oraz jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność prowadzona jest w Łodzi, w lokalu wynajmowanym od Urzędu Miasta Łodzi, który jest w zarządzie Administracji Nieruchomościami.

Wynajmowany lokal znajduje się w nieruchomości będącej we wspólnocie mieszkaniowej.Za wynajem lokalu otrzymuje Pan fakturę VAT, natomiast tytułem opłat za centralne ogrzewanie, wodę i wywóz nieczystości - notę obciążeniową.

Zdaniem Pana właściwym dokumentem do obciążenia przez Administrację kosztami opłat związanymi z wynajmowanym lokalem jest, zgodnie z przepisem art.106 ustawy o VAT, faktura VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży (...).

Przez sprzedaż - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Podstawową zasadą wyrażoną w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) jest, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

W świetle tego przepisu nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem wpłaty dokonywane przez członków wspólnoty na jej rzecz tytułem pokrycia kosztów związanych z zarządem nieruchomością, utrzymaniem części wspólnej nieruchomości, jak i utrzymaniem poszczególnych lokali, np. opłaty za dostawę wody, energii cieplnej, podgrzewanie wody. Wspólnota mieszkaniowa stanowiąc wspólnotę interesów właścicieli lokali, zorganizowanych w formie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (j.t. Dz.U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), która nabywa media od ich dostawców, pobierając od właścicieli mieszkań (lokali) będących członkami tej wspólnoty opłaty tytułem dostarczonych mediów nie dokonuje sprzedaży w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (wpłaty te stanowią partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej - wspólnoty mieszkaniowej - przez jej członków). W takim przypadku nie powstaje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Skoro więc w rozliczeniach wewnątrz wspólnoty nie występuje obrót (sprzedaż), tym samym nie można mówić o odsprzedaży mediów przez członka wspólnoty na rzecz osób trzecich.

W przypadku, gdy Administracja Nieruchomościami dokonuje rozliczeń kosztów dostaw mediów na najemców lokali komunalnych, stanowiących własność gminy, które znajdują się w budynkach wspólnot mieszkaniowych - gmina jako właściciel lokali w danej wspólnocie mieszkaniowej nie dokonuje odsprzedaży mediów na rzecz najemców tych lokali.

Czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dokumentuje się rachunkami, o których mowa w art. 87-90 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) lub notami księgowymi, a nie fakturami VAT, które wystawiane są przez podatników dla udokumentowania czynności potwierdzającej dokonanie sprzedaży w rozumieniu ustawy.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja - zgodnie z art. 14b § 1 - nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast - zgodnie z art. 14b § 2 - organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna