Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst z dnia 4 stycznia 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 23.02.2005 roku (wpływ do Urzędu 24.02.2005 roku), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie stawki podatku VAT przy sprzedaży peruk - protez do włosów
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
Stan faktyczny:
Spółka importuje peruki - protezy włosów z Chin i następnie sprzedaje na terytorium Polski. Powyższy produkt spełnia wymagania zasadnicze dla wyrobów medycznych.
Dnia 16.04.2004 roku produkt został wpisany do rejestru wyrobów medycznych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.
Produkt posiada świadectwo jakości wydane przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego w Warszawie.
Pytanie:
Czy Spółka może stosować stawkę 7% dla opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży wyżej opisanych peruk - protez włosów?
Stanowisko podatnika:
W ocenie podatnika, sprzedaż peruk - protez włosów opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług wg stawki 7%, co uzasadnione jest treścią art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), załącznik 3 poz. 106.
Ocena prawna:
Stosownie do postanowień art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), stawka podatku wynosi 22 % z zastrzeżeniem m.in. ust. 2.
W postanowieniach ust. 2 w/w art. 41 sprecyzowano, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 :Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%", w poz. 106 wymieniono wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika bez względu na symbol PKWiU.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896), ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym należy przez to rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:
- diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
- diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
- badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,
- regulacji poczęć
który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wymagane.
Art. 4 ustawy o wyrobach medycznych stanowi, iż do obrotu i używania wprowadza się wyroby medyczne spełniające wymagania określone w tej ustawie.
Natomiast przepisy art. 5 ust. 1 i ust. 2 w/w ustawy wskazują, że do obrotu i używania mogą być wprowadzone wyroby medyczne oznakowane znakiem CE. Przy czym znak ten umieszcza się na wyrobie medycznym po przeprowadzeniu odpowiednich dla niego procedur oceny zgodności z wymaganiami zasadniczymi, o których mowa w rozdziale 4.
W myśl art. 16 w/w ustawy wyrób medyczny musi spełniać określone dla takiego wyrobu wymagania zasadnicze. Przy czym do przeprowadzenia oceny zgodności wyrobu z określonymi dla niego wymaganiami zasadniczymi zobowiązany jest wytwórca lub autoryzowany przedstawiciel.
Zgodnie z art. 51 ustawy o wyrobach medycznych Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych prowadzi rejestr wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu i do używania zwany dalej "Rejestrem". Natomiast art. 52 ustawy o wyrobach medycznych wskazuje, iż wytwórca, autoryzowany przedstawiciel, importer, podmiot odpowiedzialny za wprowadzenie do obrotu wyrobu medycznego, podmiot zestawiający wyroby medyczne lub podmiot dokonujący sterylizacji, o których mowa w art. 8 ustawy, mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonuje zgłoszenia do Rejestru wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia lub aktywnego wyrobu medycznego do implantacji przed pierwszym wprowadzeniem do obrotu.
Przepisy przejściowe, w art. 98 ust. 1 ustawy o wyrobach medycznych stanowią, że Rejestr Wytwórców i Wyrobów Medycznych prowadzony na podstawie dotychczasowych przepisów staje się Rejestrem wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu i używania.
Ust. 2 art. 98 stanowi, że ten, kto na mocy ustawy jest obowiązany do zgłoszenia wyrobu do Rejestru wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu i do używania i posiada wpis tego wyrobu na podstawie dotychczasowych przepisów do Rejestru Wytwórców i Wyrobów Medycznych dokona uzupełnienia tego zgłoszenia w terminie do dnia 30 czerwca 2005 roku.
Uwzględniając treść wyżej przytoczonych przepisów prawa oraz mając na uwadze przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny, z którego wynika, że dokonuje dostawy peruk - protez włosów, które:
- są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych,
- posiadają ważne do dnia 04 marca 2007 roku Świadectwo Jakości wystawione przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, na podstawie którego zostały dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- zostały wpisane w dniu 16.04.2004 roku do Rejestru Wytwórców i Wyrobów Medycznych, który na mocy art. 98 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o wyrobach medycznych stał się Rejestrem wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu i używania,
Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, że Podatnik będzie uprawniony przy dostawie w/w wyrobów do zastosowania preferencyjnej 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy oraz załącznika nr 3 poz. 106 do ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.
Jednakże wskazać należy, że stawka 7% będzie miała zastosowanie w okresie, w jakim Podatnik będzie posiadał ważny wpis do Rejestru wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu i używania oraz ważne Świadectwo Jakości.