POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-208/05/AW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.04.2005, sygn. 1472/RPP1/443-208/05/AW, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 10.03.2005 r. (uzupełnionym w dniu 11.04.2005 roku) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, w kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług wykonywanych przez Spółkę usług kontroli i inspekcji, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.)

uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podpisała ze swoim kontrahentem z Finlandii umowę na mocy której Spółka zobowiązała się do inspekcji i kontroli w imieniu kontrahenta prac związanych z dostawą podgrzewacza technologicznego. Wykonywana przez Spółkę usługa polega na wykonywaniu zaplanowanych i regularnych wizyt w fabrykach producenta podgrzewacza w celu odbycia inspekcji i przyspieszenia wykonywanych robót. Z przeprowadzonych czynności inżynier nadzorujący prace inspekcyjne sporządza miesięczne raporty kontrolne, które wysyłane są do kontrahenta Spółki. W opinii przedsiębiorstwa, wykonywane czynności kontrolne i inspekcyjne zaliczają się do usług inżynierskich sklasyfikowanych pod symbolem 74.2 PKWiU i w związku z tym po stronie Spółki nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jednocześnie usługobiorca zawsze jest zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu usługi wykonanej przez usługodawcę - w przypadkach określonych w art. 27 ust. 3 ustawy, czyli świadczenia usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4 na rzecz usługobiorców - podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę.

Obowiązek ten dotyczy następujących rodzajów usług: - sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw, - reklamy, - prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); przetwarzania danych i dostarczania informacji; architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem art. 27 ust. 2 pkt 1; tłumaczeń, - bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki, - dostarczania (oddelegowania) personelu, - wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu, - telekomunikacyjnych, - nadawczych radiowych i telewizyjnych, - elektronicznych, - polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o którym mowa w pkt 1-9 i 11, - agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług o których mowa w pkt 1-10.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz opisany w piśmie z dnia 10.03.2005 r. stan faktyczny, z którego wynika, iż Spółka świadczy usługi inżynierskie polegające na inspekcji i kontroli procesów technologicznych należy stwierdzić, iż opisane usługi będą czynnościami nie podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego nie odniósł się do dołączonych do wniosku załączników. Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie