- Interpretacja - US-IV/II/443-35/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.06.2005, sygn. US-IV/II/443-35/05, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.03.2005 r. (data wpływu do US-17.03.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 09.05.2005 r. (data wpływu do US-11.05.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji z zakresu prawa podatkowego w następujących sprawach:
pkt 4) jak należy rozliczać imprezę turystyczną, w której oprócz usług obcych nabytych dla bezpośredniej korzyści klienta, świadczone są usługi własne,
pkt 4 a) czy należy wystawić jedną zbiorczą fakturę na całą wartość imprezy, czy też oddzielnie na usługi własne i obce,
pkt 6) jak należy opodatkować usługę polegającą na odsprzedaniu zakwaterowania w domkach letniskowych, nabytą od jej organizatora dla bezpośredniej korzyści klienta,
pkt 11) w jaki sposób należy opodatkować sprzedaż usługi hotelowej, zakupionej uprzednio od hotelu dla bezpośredniej korzyści turysty
- wnioskodawcy w w/w sprawach uznaje za nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 15.03.2005 r. (data wpływu do US-17.03.2005 r.), uzupełnionym pismem z dnia 09.05.2005 r. (data wpływu do US-11.05.2005 r.) Strona zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji w następujących sprawach.

Pkt 4) Jak należy rozliczać imprezę turystyczną, w której oprócz usług obcych nabytych dla bezpośredniej korzyści klienta, świadczone są usługi własne.

Pkt 4 a) Czy należy wystawić jedną zbiorczą fakturę na całą wartość imprezy, czy też oddzielnie na usługi własne i obce.

W sytuacji, gdy Strona w ramach świadczonej usługi turystyki, nabywa usługi obce oraz wykonuje usługi własne, wystawia jedną łączną fakturę VAT marża. W ramach usługi własnej Strona może wykonywać usługi transportowe świadczone własnym autokarem lub noclegowe w oparciu o własny obiekt noclegowy. Według Strony cała impreza wynikająca z oferty, na podstawie art. 119 musi być zafakturowana łącznie jedną fakturą. Strona ma obowiązek prowadzić oddzielną ewidencję do zakupu usług obcych wykorzystanych przy organizacji tej imprezy, od których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT i oddzielną ewidencje kosztów związanych z usługami własnymi, od których przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT. Cała marża z imprezy jest opodatkowana wg 22% stawki podatku VAT.

Stanowisko Strony w obu sprawach jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 119 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej "usługami własnymi", odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Stosownie zaś do art. 119 ust. 6 w przypadkach, o których mowa w ust. 5, podatnik obowiązany jest do wykazania w prowadzonej ewidencji, jaka część należności, za usługę przypada na usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne.

W myśl art. 119 ust. 4 podatnikom, o których mowa w ust. 3, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.

Zatem Strona jest obowiązana do odrębnego ustaleniapodstawy opodatkowania dla usług własnych i dla usług, które nabyła od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W odniesieniu do usług własnych podstawą opodatkowania będzie obrót zgodnie z art. 29 ustawy, a w odniesieniu do usług obcych- marża. Do przedmiotowych usług turystyki będzie miała zastosowanie stawka 22%, określona w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 119 ust. 4 Stronie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na zakupach usług rozliczanych marżą.

Dane jakie powinny znaleźć się na fakturze oznaczonej jako FAKTURA "VAT marża" zostały określone w przepisie § 12 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Faktura ta powinna zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
- numer NIP sprzedawcy i nabywcy;
- dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
- nazwę usługi;
- rodzaj wykonanych usług;
- kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie;
- wyrazy "VAT marża".

Stosownie zaś do art. 119 ust. 10 ww. ustawy podatnik, o którym mowa w ust. 3, w wystawionych przez siebie fakturach nie wykazuje kwot podatku.

W sytuacji, gdy Strona wykonuje usługi własne to stosownie do § 12 cyt. wyżej rozporządzenia jest obowiązana do wykazania na fakturze dokumentującej wykonanie tych usług, kwoty podatku.

W związku z tym jednak, iż nabywane przez Stronę usługi obce jak również wykonywane usługi własne, wchodzą w skład jednej usługi turystyki świadczonej na rzecz jej nabywcy, Strona może wystawić jedną fakturę na całą usługę, obejmującą zarówno część usługi opodatkowaną na zasadach ogólnych, jak i część opodatkowaną według marży. Na fakturze "VAT marża", dokumentującej całą imprezę winna być wykazana wartość brutto usługi (w której jest zawarty podatek od towarów i usług).

Pkt 6) Jak należy opodatkować usługę polegającą na odsprzedaniu zakwaterowania w domkach letniskowych, nabytą od jej organizatora dla bezpośredniej korzyści klienta.

Strona do sprzedaży usługi zakwaterowania w domkach letniskowych, zakupionej dla bezpośredniej korzyści turysty od świadczącego tę usługę, stosuje na podstawie art. 119 ustawy o VAT procedurę opodatkowania marży. Powstałą marżę opodatkowuje wg 22% stawki podatku VAT.

Zdaniem Strony odsprzedaż klientowi usługi zakwaterowania, zakupionej wcześniej od świadczącego usługę, jest usługą turystyki i podlega opodatkowaniu według zasad określonych w art. 119.

Stanowisko Strony w sprawie jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, usługi zaklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 55.2 "Usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krókotrwałego zakwaterowania", z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU 55.23.15) jako wymienione w poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podlegają opodatkowaniu wg 7% stawki podatku VAT.

Sprzedaż zakwaterowania w domku letniskowym, nie jest usługą turystyki i stosownie do cyt. wyżej przepisu, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych wg 7% stawki podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie.

Zatem Stronie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na zakupie zakwaterownia w domkach letniskowych.

Pkt 11) W jaki sposób należy opodatkować sprzedaż usługi hotelowej, zakupionej uprzednio od hotelu dla bezpośredniej korzyści turysty.

Strona przy odsprzedaży usługi hotelowej, zakupionej od hotelu dla bezpośredniej korzyści turysty, stosuje procedurę opodatkowania marży. Według Strony wykonywana przez nią usługa jest usługą turystyki, podlegającą opodatkowaniu podatkem VAT na zasadach określonych w art. 119 ustawy o VAT.

Stanowisko Strony w sprawie jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, usługi zaklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 55.1 "Usługi hoteli" jako wymienione w poz. 139 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podlegają opodatkowaniu wg 7 % stawki podatku VAT.

Sprzedaż usługi hotelowej, nie jest usługą turystyki i stosownie do cyt. wyżej przepisu, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych wg 7% stawki podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie.

Zatem Stronie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na zakupie usługi hotelowej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, zażalenie na postanowienie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).

Urząd Skarbowy w Olsztynie