POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1425/021/443/23/05/IW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.06.2005, sygn. 1425/021/443/23/05/IW, Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie: art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60)

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu:stwierdza, że stanowisko podatnika zawarte w piśmie złożonym w dniu 23.03.2005r., dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE We wniosku z dnia 23.03.2005r. stowarzyszenie przedstawiło następujący stan faktyczny:Celem stowarzyszenia jest:1. organizowanie i rozwijanie lekkiej atletyki,2. dążenie do objęcia swą działalnością członków stowarzyszenia i ich rodzin oraz innych osób,3. stałe podnoszenie poziomu sportowego,4. udział w lokalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym życiu sportowym, organizowanie imprez i szkolenia.stowarzyszenie upoważnione jest do prowadzenia działalności przynoszącej fundusze na działalność stowarzyszenia zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w oparciu o środki finansowe przyznawane przez władze samorządowe oraz organizacje państwowe, stowarzyszenia i inne osoby. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą. W celu pozyskania środków na działalność statutową stowarzyszenie podpisało umowę z firmą ...., w której zobowiązuje się do prowadzenia akcji reklamowo-promocyjnej poprzez:1. umieszczenie w nazwie stowarzyszenia nazwy firmy sponsorującej,2. umieszczenie na sprzęcie sportowym zawodników i szkoleniowców znaków firmowych firmy sponsorującej,3. dystrybucję materiałów reklamowych i informacyjnych firmy sponsorującej.

Pytanie wnioskodawcy:Czy obrót z tytułu działalności reklamowo-promocyjnej jest zwolniony z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1?

Stanowisko wnioskodawcy:Obrót ten podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ponieważ w załączniku nr 4 do ustawy o VAT w poz. 11 zwolnione od podatku są: usługi związane z kulturą w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyszczególnionymi wyłączeniami.Działalność reklamowo-promocyjna prowadzona przez stowarzyszenie są to usługi związane ze sportem i rekreacją, a nie są wymienione jako usługi wyłączone ze zwolnienia. Celem stowarzyszenia nie jest dążenie do osiągania zysków, zaś wszystkie zyski które mimo wszystko osiągają z tej działalności będą przeznaczone za działalność statutową.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

Zgodnie z przepisami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r Nr 54, poz. 535 z późn. zm. ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cytowanej powyżej ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem:1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych 3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych ( PKWiU 92.61)4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego ( PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych ( PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki ( PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw ( PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą ( PKWiU 92.5)6) działalności agencji informacyjnych7) usług wydawniczych usług radia i telewizji (PKWiU 99.2), z zastrzeżeniem poz. 12. Jednakże zgodnie z objaśnieniem do cytowanego załącznika nr 4 zwolnienie z podatku od towarów i usług dotyczy wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo osiągną przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Mając na uwadze powyższe i stan faktyczny należy stwierdzić iż, o ile:1. usługi świadczone przez podatnika są sklasyfikowane do PKWiU ex 92 ( i nie należą do wyjątków określonych w załączniku nr 4 poz. 11) jako usługi związane ze rekreacją i sportem oraz 2. podatnik w prowadzonej działalności nie jest nastawiony na osiąganie zysków, a wszelkie zyski uzyskane z tego tytułu przeznacza w całości na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług, to zgodnie z zał. nr 4 poz. 11 ex 92 do ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają one zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Tut. Urząd zaznacza, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 w/w ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych, zatem Naczelnik tut. Urzędu nie jest właściwy do określenia symboli statystycznych towarów i usług, a w konsekwencji zaliczania ich do poszczególnych grupowań statystycznych. Za prawidłową klasyfikację wykonywanych przez siebie usług odpowiada Podatnik. Właściwym do dokonania w/w klasyfikacji jest urząd statystyczny.

Naczelnik tut. Urzędu, po przeanalizowaniu podanego w piśmie stanu faktycznego stwierdza, że stowarzyszenie zobowiązując się do prowadzenia akcji reklamowo-promocyjnej poprzez:1. umieszczenie w nazwie stowarzyszenia nazwy firmy sponsorującej,2. umieszczenie na sprzęcie sportowym zawodników i szkoleniowców znaków firmowych firmy sponsorującej,3. dystrybucję materiałów reklamowych i informacyjnych firmy sponsorującej,faktycznie świadczy na rzecz firmy sponsorującej usługi reklamowe, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu