Temat interpretacji
Działając na podstawie: art. 14a § 1 i § 4 w związku z art. 14 § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 nr 8, poz. 60 ), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.02.2005 r., znak GP5/05 (data wpływu 28.02.2005r.), wraz z uzupełnieniem z dnia 22.04.2005 r., znak GP/12/05 (data wpływu 06.05.2005r) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym w w/w piśmie stanie faktycznym stanowisko Podatnika w zakresie dotyczącym certyfikatów i opinii wydanych przez właściwe urzędy Federacji Rosyjskiej jest prawidłowe dla czynności zaistniałych do dnia 19.10.2004 r. oraz nieprawidłowe dla czynności zaistniałych po dniu 19.10.2004r.
W dniu 28.02.2005 r. Spółka złożyła do tut. organu podatkowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji zastosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług przedstawiając następujący stan faktyczny: Spółka chcąc wejść na rynek Federacji Rosyjskiej zmuszony był do posiadania certyfikatów pożarowych oraz opinii sanitarno - epidemiologicznej na wyroby Spółki, wydanych przez właściwy dla Federacji Rosyjskiej Urząd. Spółka przekazała swoje wyroby do w/w urzędu celem przeprowadzenia prób i wystawienia certyfikatu. Po przeprowadzeniu prób, ale jeszcze przez wydaniem certyfikatu konieczna było uiszczenie przez Spółkę opłat za badania i certyfikat. Na fakturze, która potwierdza dokonanie powyższych opłat, nie został podany NIP Spółki. Podatnik w swoim wniosku przedstawił następujące stanowisko: "Usługi tego typu sklasyfikowane są zgodnie z PKWiU pod symbolem 74.3. W tym przypadku nie mamy do czynienia z importem usług i zgodnie z § 4a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie została w tym przypadku wystawiona faktura wewnętrzna i tym samym usługa nie została przez nas opodatkowana podatkiem VAT." Zdaniem Spółki podatnikiem winien być świadczący usługę, w tym przypadku kontrahent z Federacji Rosyjskiej.
W opinii tut. organu podatkowego w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym doszło do wykonania usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3). Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej - "ustawą", w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Z powyższego wynika, iż w przypadku świadczenia usług zasadą jest, iż miejscem opodatkowania jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę. Od powyższej zasady istnieją wyjątki o których mowa w art. 27 ust. 2 do art. 27 ust. 6 ustawy oraz art. 28 ustawy. Jednakże w żadnym z tych przepisów nie zawarto odmiennych uregulowań dotyczących świadczenia usług w zakresie badań i analiz technicznych. Powyższy stan prawny uległ zmianie od dnia 19.10.2004 r. w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11.10.2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 2277). Zgodnie z przepisem § 1 pkt 2 w/w rozporządzenia w przypadku usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3) świadczonych na rzecz:
- osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
- podatników lub podatników podatku od wartości dodanej, mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania."
Ponieważ czynności wskazane przez Spółkę w w/w piśmie, tj. usługi w zakresie badań i analiz składu oraz czystości substancji, mieszczą się w grupie 74.3 pod symbolem 74.30.11-00.00 zatem Spółka nie powinna rozpoznać obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu nabycia przedmiotowych usług przed dniem 19.10.2004 r. Natomiast począwszy od dnia 19.10.2004 r. w przypadku powyższych usług miejscem świadczenia jest miejsce gdzie nabywca tych usług posiada siedzibę. W opisanej przez Spółkę sytuacji, po dniu 19.10.2004 r,, zobowiązaną do zapłaty podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jako importer usługi jest Spółka. Reasumując powyższe wywody należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe jedynie w odniesieniu do opodatkowania ww. czynności zaistniałych przed 19.10.2004 r.
Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień 28.02.2005 r. i traci swą ważność z dniem zmiany przepisów. Ponadto organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Natomiast zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1. Zażalenie należy zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia za pośrednictwem organu, który jej wydał. Zażalenie winno zawierać zgodnie z art. 222 w zw. z art. 239 Ordynacji podatkowej zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.