Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a §1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) oraz art. 19 ust. 13 pkt. 10 i art. 29 ust. 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze .zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek Spółdzielni Mieszkaniowej "A" w Sanoku z dnia 10.03.2005 r. złożony do tut. organu podatkowego w dniu 17.03.2005 r. o interpretację zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku po wnikliwej analizie stanowiska Spółdzielni, która uważa, iż od otrzymanej partycypacji przyszłych najemców jak i Urzędu Miasta powinna naliczać i odprowadzić podatek VAT zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt. 10 i 11 postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
Spółdzielnia Mieszkaniowa "A" w Sanoku zwróciła się w dniu 17.03.2005 r. z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.Przedstawiając stan faktyczny Spółdzielnia podaje, iż w 2003 r. kupiła od Urzędu Miasta prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego i zgodnie ze statutem rozpoczęła budowę. Budynek w jednej części będzie zawierał mieszkania własnościowe w całości sfinansowane wniesionymi wkładami budowlanymi przyszłych właścicieli, którzy po zakończeniu budowy otrzymają własnościowe prawo do lokalu. Natomiast w drugiej części będą mieszkania na umowach najmu, sfinansowane częściowo z kredytu zaciągniętego w Krajowym Funduszu Mieszkaniowym, częściowo ze środków własnych Spółdzielni. Część wpłat zostanie również wniesiona przez przyszłych najemców, którzy nie będą członkami Spółdzielni a w związku z tym wniesiona partycypacja nie może być traktowana jako wkład mieszkaniowy ani budowlany. W kosztach budowy będzie również partycypował Urząd Miasta Sanoka z którego listy oczekujących osoby kierowane są do zasiedlenia tych mieszkań.
W miesiącu maju 2005 r. Spółdzielnia ma otrzymać pierwszą transzę kredytu a pozostałe w kolejnych miesiącach aż do zakończenia inwestycji tj. do miesiąca sierpnia 2005 r.
Spółdzielnia prosi o wyjaśnienie, czy powstaje i kiedy powstaje obowiązek podatkowy od wniesionej przez Urząd Miasta kwoty partycypacji w kosztach budowy lokali na wynajem dla osób nie będących właścicielami lokali.Wyrażając swoje stanowisko w tej sprawie Spółdzielnia uważa, iż od otrzymanej partycypacji przyszłych najemców jak i Urzędu Miasta powinna naliczać i odprowadzić podatek VAT zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt. 10 i 11.
Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 10.03.2005 r. - data wpływu do urzędu 17.03.2005 r., dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego przez Spółdzielnię stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia, uznać iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają;
- odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- eksport towarów,
- import towarów,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt.5 cyt. ustawy z dnia 11.03.2004 r. przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt.1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innych przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.
Zgodnie z przepisami art. 19 ust. 13 pkt. 10 - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części wkładu budowlanego lub mieszkaniowego nie później jednak niż z chwilą (.....) przeniesienia własności lokalu lub własności domów jednorodzinnych w przypadku czynności;
- ustanowienia na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkaniowego lub ustanowienia na rzecz członka spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu lub ustanowienia na rzecz członka odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym znaczeniu lub przeniesienia własności lokalu w rozumieniu przepisów o spółdzielniach,
- przeniesienia na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej własności domu jednorodzinnego w rozumieniu przepisów o spółdzielniach mieszkaniowych.
Natomiast zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt. 11 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności - z tytułu czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, członków spółdzielni będących właścicielami lokali lub na rzecz właścicieli lokali nie będących członkami spółdzielni za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 oraz z 2004 r. Nr 19 poz. 177).
W myśl art. 29 ust. 6 cyt. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w przypadku czynności, o których mowa w cyt. art. 19 ust. 13 pkt. 10 ako kwotę należną będącą podstawą opodatkowania (obrotem) przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo mieszkaniowego pomniejszoną o kwotę podatku należnego. (.....).Zgodnie z art. 29 ust. 7 cyt. ustawy z 11.03.2004 r. do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 6 wlicza się również inne opłaty wnoszone przez członków spółdzielni, które nie są wkładami budowlanymi lub mieszkaniowymi wynikające z uczestnictwa członków spółdzielni w zobowiązaniach spółdzielni związanych z budową lub wynikające z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy- zgodnie z postanowieniami statutu.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku otrzymywania partycypacji przyszłych najemców nie będących członkami Spółdzielni jak i Urzędu Miasta w przypadku gdy partycypacja nie może być traktowana jako wkład mieszkaniowy ani budowlany, Spółdzielnia nie powinna naliczać i odprowadzić podatku VAT. Cyt. art. 19 ust. 13 pkt. 10 ustawy z dnia 11.03.2004 r. dotyczy powstania obowiązku w przypadku otrzymywania całości lub części wkładu budowlanego lub mieszkaniowego od przyszłych właścicieli spółdzielczego lokatorskiego lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Natomiast pkt. 11 cyt. artykułu dotyczy powstania obowiązku podatkowego w przypadku otrzymywania całości lub części zapłaty z tytułu czynności wykonywanych również na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, członków spółdzielni będących właścicielami lokali lub na rzecz właścicieli lokali nie będących członkami spółdzielni (....)
Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę jak i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 cyt. ustawy O. p. jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.