P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1473/WV/443/29/15/05/EŻ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.04.2005, sygn. 1473/WV/443/29/15/05/EŻ, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz.60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.01.2005 roku ( data wpływu do tutejszego urzędu ) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art 146 ustawy z dnia 1 1 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


PODANY WE WNIOSKU STAN FAKTYCZNY JEST NASTĘPUJĄCY:
Zadaniem statutowym Spółki jest zaopatrzenie mieszkańców w sposób ciągły w wodę oraz odprowadzenie ścieków.Celowi temu służą realizowane inwestycje, dokonywane remonty, konserwacje istniejącego majątku który stanowią:ujęcia wody, sieć wodociągowaoczyszczalnia ścieków i sieci kanalizacyjne.Aby zapewnić stałe korzystanie z usług obiekty i sieci tworzą jednolite spięte całości i stanowią wspólny obieg zamknięty.
Wobec tak skomplikowanego procesu technologicznego wyodrębnienie części robót związanych z obiektami budownictwa mieszkaniowego oraz pozostałymi obiektami jest niemożliwe zwłaszcza na:
- oczyszczalni, gdzie odprowadzane są ścieki z całego miasta, tj. zarówno z obiektów budownictwamieszkaniowego jak i pozostałych,
- ujęciach wody, gdzie każde ujęcie może zaopatrywać w wodę mieszkańców każdej dzielnicymieszkaniowej i pozostałe obiekty,
- w przypadku awarii, remontów konserwacji posiadanych obiektów.Spółka prosi o wyjaśnienie czy może stosować stawkę 7% podatku dla całości robót niezależnie od wielkości związku infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, czy całość robót opodatkować stawką 22% pomimo, że ten związek zarówno z budynkami mieszkaniowymi jak i obiektami przemysłowymi istnieje ale nie można określić jaki jest jego udział?


STANOWISKO WNIOSKODAWCY CO DO OCENY TEGO STANU FAKTYCZNEGO:
Zdaniem Spółki wymienione w art 146 ustawy o podatku od towarów i usług jakiekolwiek roboty budowlane czy konserwacyjne powinny podlegać opodatkowaniu stawką 7%.Ustawodawca w art 146 ust 3 w/w ustawy pomimo, iż odwołuje się do związku z obiektami budownictwa mieszkaniowego to nie wymienia, że związek ten powinien wynosić 100%. Tak więc każdy z wymienionych w ustawie obiektów jeżeli jest w jakiejkolwiek części związany z obiektami budownictwa mieszkaniowego zaliczany powinien być do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.


OCENA PRAWNA STANOWISKA WNIOSKODAWCY W PRZEDSTAWIONYM STANIE FAKTYCZNYM I PRAWNYM:Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, póz. 535 z póz. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczonych usług - poza wyjątkami wyszczególnionymi w w/w ustawie oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w/w ustawy wynosi 22 %.
Jednakże na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) w/w ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę podatku w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
W myśl art. 146 ust 2 w/w ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust 1 pkt 2 lit a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego, natomiast zgodnie z art 146 ust 3 w/w ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu,o której mowa w ust 1 pkt 2 lit a, rozumie się :
1/ sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
2/ urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
3/ urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Pod pojęciem obiekt budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art 2 pkt 12 w/w ustawy, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 budynki0 dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 Budynki zbiorowego zamieszkania -wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne,plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1993 roku w sprawie Polskiej KlasyfikacjiObiektów Budowlanych ( Dz. U. Nr 112 póz. 1316 z póz. zm. ) stanowiące usystematyzowanywykaz obiektów budowlanych, definiuje m. in. pojęcia takie jak: obiekty budowlane, budynki.
Zgodnie z zawartą w w/w akcie prawnym definicją, przez obiekty budowlane rozumie siękonstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i materiałów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.Natomiast budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjamii urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki dzielą się namieszkalne i niemieszkalne.Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchniużytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowacałkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek takiklasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Natomiast budynkiniemieszkalne to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych.

W przedmiotowej sprawie istotne jest zaklasyfikowanie obiektów budowlanych do odpowiedniego symbolu PKOB, z uwagi na fakt, iż będzie to miało wpływ na stawkę podatku od towarów i usług w odniesieniu do wykonywanych robót budowlanych związanych z infrastrukturą towarzyszącąbudownictwu.Ustawodawca oczekując istnienia związku infrastruktury towarzyszącej z obiektami budownictwamieszkaniowego nie precyzuje jakiego charakteru miałby to być związek, a jedynie odwołuje się dozwiązku ściśle określonych obiektów z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Nie ograniczajednak tego związku do sytuacji, w której związek ten jest 100%.Fakt wykorzystywania przedmiotowej infrastruktury, także do innych potrzeb nie oznacza, żeobiekty, o których mowa przestają być zaklasyfikowane do obiektów infrastruktury towarzyszącejbudownictwu mieszkaniowemu.Na podstawie posiadanej dokumentacji projektowo- kosztorysowej, dotyczącej danej inwestycjiwykonujący roboty winien wyodrębnić część związaną z obiektami budownictwa mieszkaniowegooraz część związaną z innymi obiektami i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodniez obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj., 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanejz budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części.


POUCZENIE

Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanuprawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe iorgany kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od datyjego doręczenia ( art 236 § 2 pkt l zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwejwysokości ).Stosownie do art. l ust. l pkt l lit. A ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 86, póz. 960 z późniejszymi zmianami) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5 złoraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłatyskarbowej na zażaleniu.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu