Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2005 roku Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pana X, zamieszkałego w , z dnia 15 kwietnia 2005 roku, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie: stawki podatku od towarów i usług do świadczonej usługi "opracowania projektu sposobu monitorowania radiowego stacji bazowej i dostosowania urządzeń oraz oprogramowania w Radiolatarni do odbioru radiowego jej sygnałów",
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 15 kwietnia 2005 roku pan X, zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe i kontrola podatkowa, oraz postępowanie przed sądem administracyjnym. Podatnik wykonał usługę na rzecz Urzędu Y w zakresie "opracowania projektu sposobu monitorowania radiowego stacji bazowej i dostosowania urządzeń oraz oprogramowania w Radiolatarni do odbioru radiowego jej sygnałów". Stacja bazowa to element Systemu Nadzoru Ruchu statków na obszarze Zatoki, którego podstawowym zadaniem jest nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej na obszarze Zatoki, oraz utrzymanie torów podejściowych do Portów. Wykonanie przedmiotowej usługi ma za zadanie polepszenie charakterystyk funkcjonalnych ww. Systemu Nadzoru Ruchu statków. Urząd Y składając zlecenie na wykonanie pow. wym. usługi złożył pisemne oświadczenie o następującej treści:
"Usługa projektu sposobu monitorowania radiowego stacji bazowej i dostosowanie urządzeń oraz oprogramowania w Radiolatarni do odbioru radiowego jej sygnałów ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa nawigacji na morzu w rejonie torów podejściowych portów Zatoki".
Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy dla wyżej wymienionej usługi można zastosować stawkę VAT 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą?
Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, że dla ww. usługi można zastosować stawkę 0% ponieważ:
- art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy mówi, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej, oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych;
- usługa ma bezpośredni związek z nadzorem nad bezpieczeństwem żeglugi oraz utrzymaniem torów podejściowych do portów w, świadczą o tym: charakter usługi opisany w punkcie Stan faktyczny, jak również przytoczone tam, złożone dodatkowe oświadczenie Klienta.
Na tle takich okoliczności Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni stwierdza, że stanowisko to jest nieprawidłowe.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 5 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy.
Stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem" podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W myśl art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej. Usługa wykonana przez podatnika tj. "opracowanie projektu sposobu monitorowania radiowego stacji bazowej i dostosowanie urządzeń oraz oprogramowania w Radiolatarni do odbioru radiowego jej sygnałów" jest niewątpliwie usługą związaną z nadzorem nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej. Jednakże przedmiotowa usługa opracowania projektu nie stanowi usługi nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej, w rozumieniu w art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy. Powyższe oznacza, że niezależnie od tego, czy realizacja tego projektu będzie miała w przyszłości wpływ na bezpieczeństwo nawigacji na morzu w rejonie torów podejściowych portów Zatoki, jej świadczenie podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.
Reasumując powyższe postanowiono jak w sentencji.