Temat interpretacji
Na podstawie art.14b par.5 pkt5 ustawy z dnia29 sierpnia ordynacja podatkowa /t.j. z 2005r nr 8 , poz. 60/ zmieniam z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lub. nr PP/443 -20/05 z dn.22.03.05r. orzekam , że stanowisko strony zawarte we wniosku z dnia 9 marca 2005r. jest prawidłowe.
Uzasadnienie.
Pismem z dn.9.03.05r. zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie w trybie art.14a ustawy ordynacja podatkowa pismemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zasotosowania prawa podatkowego przedstawiają następujący stan faktyczny.
Podatnik zakupił na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej 3 samochody ciężowe marki "Mercedes Benz" posiadające świadectwa homologacj poświadczające ciężarowy charakter, które po dokonaniu zmian konstrukcyjnych ,umożliwiajach przewóz osób, zarejestrowane zostały jako autobusy przez właściwy wydział komunikacji.W ocenie podatnika jest on uprawniony do odliczeń podatku naliczonego z faktur. dokumentujących zakup paliw do napędu w/w pojazdów samochodowych.
Organ podatkowy i instancji w postanowieniu PP/443-20//05 z dnia 22.03.05 ocenił stanowisko podatnika w tej kwestii jako nieprawidłowe.
Działając w oparciu o przepis art.14b par.5 pkt 2 w/w u.o.p. stawierdzam , że w/w postanowienie rażąco narusza prawo.Omawiana przesłanka zachodzi , gdy treść decyzji jest jednoznacznie sprzeczna z treścią określonego przepisu prawa.
Analizując okoliczności stanu faktyucznego na tle obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzam co następuje.W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wskazano,że posiadane przez podatnika pojazdy samochodowe marki "Mercedes Benz" zakupione zostały jako samochody ciężarowe i po zmianach konstrukcyjnych - utraciły dotychczasową homologację ciężarową- gdyż są autobusami , o czym zaświadcza stosowny wpis w dowodzie rejestracyjnym.Podatnik nie posiada homologacji lub decyzji zwalniającej z obowiązku świadectw homologacji na te pojazdy.Pojazdy przedmiotowe nie mają okrślonej dopuszczalnej ładowności.
Stosownie do przepisu art.88 ust.1 pkt3 ustawy z dn.11 marca 2004r. o podatku od towarów /Dz.U. Nr 54, pz.535 ze zm./ obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych ,oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów i innych pojazdów samochodowych ,o których mowa w art.86 ust.3 i 5 w/w ustawy.Zgodnie z przepisem z przepisem art.86 ust.4 ustawy spełnienie warunku dopuszczalnej ładowności nie jest konieczne dla pojazdów specjalnych i pojazdow samochodowych do przewozów co najmnjej 10 osób łacznie z kierowcą. Rozstrzygając sprawę na gruncie przytoczonych wyżej przepisow ustawy o PTU stwierdzam ,że podatnikowi przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych wykorzystywanych do napędu w/w pojazdow samochodowych.
Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika bowiem , że samochody ciężarowe przerobione na autobusy stały się automatycznie pojazdami wymienionymi w atr.86 ust.3 i 5 stawy gdyż faktycznie pozostają samochodami konstrukcyjnie przystosowanymi do przewozu co majmniej 10 osob łącznie z kierowcą/ wymienionymi w art.ust.4 pkt 3 ustawy o VAT/,z prawnego punktu widzenia są nadal samochodami ciężarowymi co poświadczają posiadane świadcectwa homologacji.
W tej sytuacji mimo braku homologacj lub decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, lecz zgodnoe z definicją zawartą w przepisach prawa o ruchu drogowym posiadane autobusy /art.2 pkt 41 prawo o ruchu drogowym-Dz.U.z 2003r. nr 58, poz.515 ze zm./ , nie są pojazdami wymienionymi w art.86 ust.3 ustawy o VAT.
Podatnikowi służy zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw do napędu pojazdów, ponieważ nie ma w tej sytuacji zastosowania przepis art.88 ust.1 pkt 3 , który wprowadza ograniczenie w/w prawa w przypadku samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych , o których mowa w art.86 ust.3 i 5