- Interpretacja - USIII/443/VAT/24/40/05EL

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.05.2005, sygn. USIII/443/VAT/24/40/05EL, Urząd Skarbowy Łódź-Polesie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie: art. 14 a - art. 14 d, art. 165 § 1, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku bez numeru z dnia 10 lutego 2005 r. o interpretację zastosowania przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)podzielam pogląd wyrażony we wniosku bez numeru z dnia 10 lutego 2005 r.

W dniu 10 lutego 2005 r. wpłynęło do tut. organu pismo Spółki bez numeru z dnia 10 lutego 2005 r. dotyczące interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W powyższym piśmie Spółka przedstawia następujący stan faktyczny:

W ubiegłym roku podatkowym Spółka nie prowadziła działalności i nie osiągała obrotów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W grudniu 2004 r. Spółka złożyła aktualizację na zgłoszeniu rejestracyjnym VAT -R, w którym zawiadomiła tut. organ iż rezygnuje ze zwolnienia z podatku od towarów i usług od dnia 01.01.2005 r.

Ponadto w przedmiotowym piśmie Spółka informuje, że Postanowieniem Sądu z dnia 31.01.2005 r. zostało dokonane przejęcie całego majątku Spółki ... K...-Bis sp. z o.o. przez K... Sp. z o.o. i z dniem 01.02.2005 r. wszczęto działalność opodatkowaną VAT, polegającą głównie na budowie dróg, ulic i placów, która jest kontynuacją działalności jaka miała miejsce w spółce przejętej. Spółka zakłada, iż 100% dostaw z tytułu prowadzonej działalności w roku 2005 stanowić będzie sprzedaż opodatkowana.

Spółka rozpoczęła starania o uzyskanie dotacji na zakup środków trwałych, służących działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną.

W powyższej sprawie Spółka przedstawia następujące stanowisko:

Zdaniem Spółki wszelkie koszty związane z uzyskaniem dotacji np. za opracowanie przez profesjonalną firmę wniosku o uzyskanie ww. dotacji, służą docelowo zakupom związanym z działalnością opodatkowaną w 100% a więc podatek naliczony dot. wydatków związanych z ww. dotacją podlega odliczeniu od podatku należnego.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego wynikającego z przedmiotowego wniosku oraz stanu prawnego dotyczącego rozliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących koszty bezpośrednio związane z dotacją np. za opracowanie przez profesjonalną firmę wniosku o uzyskanie ww. dotacji należy stwierdzić, iż przedstawione stanowisko jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Oznacza to, że otrzymane dotacje, subwencje i dopłaty związane z daną czynnością podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś stawka podatku VAT uzależniona jest od tego, jaką stawką opodatkowany jest dany towar lub usługa. Jeżeli jednak taki związek bezpośredni nie występuje, a ma miejsce dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości świadczonych usług dotacje takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotnym dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są czy też nie są opodatkowane jest ustalenie szczegółowych warunków przeznaczenia, określających cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

W opinii tutejszego organu wymieniona dotacja będzie miała charakter podmiotowy, bowiem przeznaczona będzie na realizację ogólnych zadań Spółki, na dofinansowanie kosztów bieżącej działalności w związku z czym w myśl art. 29 ust. 1 nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkownych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego , z zastrzeżeniem art. 114 , art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje sie do nabytych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłoby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak jest możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.Ponieważ dotacja przeznaczona jest na zakup środka trwałego służącego działalności oraz z uwagi na fakt iż przedmiotowy środek trwały będzie służył sprzedaży opodatkowanej, należy uznać, iż Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z omawianą dotacja.

W świetle powołanych wyżej przepisów, w przypadku gdy dotacje, subwencje i inne dopłaty, nie są związane z konkretną dostawą lub świadczeniem usług to nie podlegają opodatkowaniu, ale gdy dotacje, subwencje i inne dopłaty będą związane z zakupem środka trwałego służącego działalności gospodarczej związanej ze sprzedażą opodatkowaną to w stosunku do zakupów związanych bezpośrednio z dotacja przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy Łódź-Polesie