POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-264/05/IS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.05.2005, sygn. 1472/RPP1/443-264/05/IS, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 07.04.2005 r. (data wpływu 11.04.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60)

uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedłożonego pisma wynika, iż Spółka zawarła umowę leasingu operacyjnego w trakcie trwania, której doszło do uszkodzenia leasingowanego majątku. Wnioskodawca będąc zobowiązanym do przywrócenia przedmiotu leasingu do stanu poprzedniego dokonał jego naprawy. Leasingodawca przekazując Spółce leasingowane składniki majątkowe ubezpieczył je. W związku z zaistniałą sytuacją z uwagi, iż Podatnik naprawił uszkodzone składniki objęte przedmiotową umową, firma ubezpieczeniowa za zgodą leasingodawcy obowiązana jest do przekazania Spółce (z pominięciem leasingodawcy) kwoty odszkodowania należnego Leasingodawcy od ubezpieczyciela. Wysokość kwoty wypłacanego odszkodowania jest przekazywana niezależnie od wartości poniesionych wydatków w związku z przywróceniem przedmiotu leasingu do stanu poprzedniego. Podatnik pyta zatem czy przywrócenie przedmiotu leasingu do stanu poprzedniego (naprawienie szkody) przez Spółkę nie stanowi usługi podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Zdaniem Wnioskodawcy otrzymane przez Spółkę płatności z tytułu zwrotu wydatków poniesionych tytułem naprawy szkody nie stanowią wynagrodzenia za usługi wykonywane przez Spółkę, a zatem przywrócenie przedmiotu leasingu do stanu poprzedniego (naprawienie szkody) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu zważył, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jak słusznie zauważył Wnioskodawca, aby daną czynność można było uznać za opodatkowaną powinna ona mieć charakter odpłatny oraz powinien być określony odbiorca usługi - beneficjent. Na gruncie orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przyjmuje się, iż odpłatność ma miejsce gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, czyli w sytuacji w której jest wyraźnie dająca się ustalić korzyść po stronie nabywcy usługi (por. VI Dyrektywa VAT, pod red. K. Sachsa, s. 132).

Zdaniem Naczelnika Urzędu w przedstawionym stanie faktycznym nie zachodzą powyższe przesłanki, w szczególności nie można uznać, iż leasingodawca czerpie jakąkolwiek korzyść w związku z naprawieniem szkody. Obowiązek naprawienia szkody wynika bezpośrednio z zawartej umowy leasingu, jest konsekwencją powstania zdarzenia w wyniku którego dochodzi do uszkodzenia przedmiotu leasingowanego. W świetle powyższego nieuzasadnione byłoby uznanie, iż naprawienie szkody w przedmiotowej sprawie jest świadczeniem usług za wynagrodzeniem. Zatem przywrócenie przedmiotu leasingowanego do stanu poprzedniego (sprzed szkody) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu informuje, iż interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jej udzielenia. W związku z powyższym każda zmiana elementów stanu faktycznego może spowodować również zmiany w zakresie praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy prawo wniesienia zażalenia, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie