Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest współwłaścicielem systemu zmiany rozstawu kół w wagonach. W ramach uruchamiania ... - Interpretacja - 1471/NUR1/443-150/05/GW

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.06.2005, sygn. 1471/NUR1/443-150/05/GW, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest współwłaścicielem systemu zmiany rozstawu kół w wagonach. W ramach uruchamiania produkcji wagonów wyposażonych w ten system niezbędne do dopuszczenia tych wagonów do ruchu na terenie Federacji Rosyjskiej jest uzyskanie stosownego certyfikatu. W celu uzyskania przedmiotowego certyfikatu Spółka zawarła porozumienie o współfinansowaniu procesu certyfikacji z dwiema Spółkami będącymi m.in. współwłaścicielami przedmiotowego systemu i jednocześnie producentami urządzeń, w których system ten będzie zastosowany. Na mocy w/w porozumienia Spółki te zostały zobowiązane do zawarcia stosownych umów o certyfikację z Rejestrem Certyfikacji Federalnego Transportu Federacji Rosyjskiej (nazywanym dalej Rejestrem FTK FR), natomiast Strona została zobligowana do współfinansowania kosztów związanych z tymi umowami. Z przedmiotowych umów wynika, iż Rejestr FTK FR będzie obciążał zaliczkowo kosztami procesu certyfikacji Spółki, które z kolei dokonają obciążenia w odpowiedniej kwocie, odpowiadającej procentowemu udziałowi Strony. Wszyscy sygnatariusze porozumienia są zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług. Proces certyfikacji odbywa się poza granicami kraju. Spółki zamierzają na podstawie faktur VAT obciążyć Stronę kosztami certyfikacji w części na nią przypadającej, powiększonymi o podatek od towarów i usług w stawce 22%. Wątpliwości podatnika dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur, w przypadku związku poniesionych kosztów ze sprzedażą opodatkowaną.

Zdaniem Strony, rozliczenie kosztów ponoszonych przez współwłaścicieli przedmiotowego systemu w ramach porozumienia o współfinansowanie certyfikacji, nie podlega opodatkowaniu VAT, w związku z czym zgodnie z § 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, otrzymana przez Spółkę faktura nie daje prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 poz. 535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.

W myśl art.106 ust. 1 w/w ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, powyższy przepis stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. W myśl § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur i sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 971 ze zm.) do powyższych faktur mają zastosowanie przepisy § 12 i § 14-26 oraz § 29 tego rozporządzenia. Od 01.06.2005r. w myśl § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur i sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798) do powyższych faktur mają zastosowanie odpowiednio przepisy § 9, § 11-23 i § 26.

Wystawiona zgodnie z w/w przepisami faktura nie zawiera stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, a także może nie zawierać danych dotyczących nabywcy.Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

Ustawa z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie reguluje problematyki refakturowania. Przyjęta praktyka organów podatkowych jak i orzecznictwo sądowe wydane na podstawie obowiązującego wcześniej stanu prawnego - tj. ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) dopuszczają sytuację, w której koszty niektórych usług, których odbiorcą jest podmiot inny niż podmiot obciążony przez ich wykonawcę mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę poprzez wystawienie tzw: "refaktury". Istotą refakturowania jest zafakturowanie "odsprzedaży" usługi bez doliczenia jakiejkolwiek marży czy prowizji, celem natomiast jest przeniesienie kosztów przez podmiot "refakturujący" na podmiot, który faktycznie z danych usług korzysta, pomimo, że podmiot refakturujący - "fizycznie" danej usługi nie świadczy. Refakturowanie usług nastąpić może pod warunkiem, że strony łączy umowa określająca sprzedaż o charakterze zasadniczym, zaś refakturowanie jest jedynie sprzedażą uboczną, służącą realizacji zawartej umowy, odbiorca refaktury jest równocześnie odbiorcą świadczonych usług, a także pomiędzy odbiorcą i wystawcą refaktury powinna istnieć umowa, z której wynika, że refakturowana usługa jest świadczona i jest przedmiotem odrębnego fakturowania. Ceny netto, a także stawki podatku od towarów i usług w refakturach wystawionych dla faktycznego odbiorcy danych usług, winny być takie same, jak w fakturach wystawionych dla podmiotu dokonującego ich refakturowania.

Zgodnie z § 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) w przypadku gdy  transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub faktura nie dokumentuje żadnej faktycznej transakcji, faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. Powyższy przepis obowiązywał do dnia 31.05.2005r. Obecnie, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku - a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana.

W świetle powołanych wyżej przepisów na podstawie przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż usługa certyfikacji przedmiotowego systemu nie podlega opodatkowaniu w kraju. W związku z tym na podstawie § 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, otrzymane przez Stronę faktury przed 01.06.2005r. nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z nich wynikający.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie