Temat interpretacji
POSTANOWIENIENa podstawie:art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.)
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu:stwierdza, że stanowisko podatnika zawarte w piśmie złożonym w dniu 06.09.2005r. przez Zrzeszenie ............ dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE W dniu 06.09.2005r. Zrzeszenie ........... zwróciło się z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji w zakresie zastosowania przepisów prawa podatkowego tj. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku VAT - art. 113 i zał. 4 poz. 10 usługi sklasyfikowane wg PKWiU pod nr 91, tj. usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane -wyłącznie statutowe. Zrzeszenie przedstawiło następujący stan faktyczny, zapytanie oraz własne stanowisko w sprawie: Zrzeszenie jest samorządną organizacją społeczno-zawodową członków wykonujących działalność taksówkową. Działalność zrzeszenia określa uchwalony statut. Organizacja jest zarejestrowana w KRS. W ramach działalności Zrzeszenia jest zorganizowana sieć radiowa, poprzez którą drogą radiową wydawane są zlecenia kierowcom - członkom Zrzeszenia. Działalność Zrzeszenia jest prowadzona na zasadzie non - profit, bez wynagrodzenia, bez prowizji, bez żadnych korzyści - jest adresowana tylko do członków organizacji, którzy wnoszą na rzecz organizacji wyłącznie składki z tytułu członkostwa na podstawie statutu. Zgodnie z klasyfikacją statystyczną działalność organizacji to "obsługa centrali wzywania radio - taxi" PKWiU 63.21.25-00.10. Zdaniem Zrzeszenia czynności dotyczące zapytania wykonywane są nieodpłatnie na mocy i wynikające ze statutu na rzecz własnych członków i wchodzą w zakres działań Zrzeszenia, te zadania są wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Także Zrzeszenie stoi na stanowisku, że w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - z uwagi na bezpłatny charakter usługi - składki płacone przez członków nie są wynagrodzeniem za usługę obsługi centrali wzywania radio taxi. Składki to składanie pieniędzy przez wiele osób na jakiś cel lub kwota pieniężna dana przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel. Ponadto Zrzeszenie uważa, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W ustawie VAT nie określono pojęcia odpłatności (wynagrodzenia), które powoduje, że dostawa towarów (świadczenie usług) staje się czynnością opodatkowaną VAT. Można w tym momencie odwołać się do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS), w którym przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów (świadczeniem usług) a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym tzn. dostawę towarów (świadczącego usługę) musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów (świadczenia usług) oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być wyrażone w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż odpłatność, jako świadczenie wzajemne, może również przybrać inną formę. Lista zawarta w art. 5 oraz uzupełnienie dokonane w art. 14 ustawy zawiera określenie wszystkich czynności i zjawisk stanowiących przedmiot opodatkowania podatkiem VAT. Jeśli czynności i zjawiska nie są wymienione w tych regulacjach to nie podlegają opodatkowaniu.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:
W przedstawionym stanie faktycznym zrzeszenie jest organizacją społeczno-zawodową członków (przedsiębiorców), wykonujących działalność taksówkową. Zrzeszenie na rzecz swych członków wykonuje usługi w zakresie przyjmowania od klientów zleceń i przekazywania ich poszczególnym kierowcom - członkom zrzeszenia. Przyjmowane zlecenia przekazywane są na taksówki - drogą radiową. Zrzeszenie jest organizacją "non profit", bez wynagrodzenia, bez prowizji, bez żadnych korzyści, a wspomniane usługi zdaniem Podatnika są kwalifikowane jako "obsługa centrali wzywania radio taxi" do grupowania PKWiU 63.21.25-00.10 (Usługi wspomagające transport pozostałe) i posiadają walor braku odpłatności (członkowie wpłacają jedynie składki członkowskie). Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług znajduje się odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wyjaśnia, iż świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. W ocenie tut. Urzędu twierdzenie Pytającego, że usługi świadczone przez zrzeszenie w zakresie przyjmowania od klientów telefonicznych zleceń przewozu i przekazywania ich drogą radiową poszczególnym członkom, świadczącym usługę przewozu, są wykonywane bezpłatnie nie jest zasadne.Faktem jest, że członkowie zrzeszenia nie dokonują bezpośredniej odpłatności za wymienione usługi bowiem, jak wskazano we wniosku uiszczają oni jedynie określoną przez zrzeszenie składkę członkowską. Natomiast zarówno wykładnia przepisu art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r., jak i orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wyraźnie wskazuje, iż opodatkowaniu podlegają usługi świadczone odpłatnie. Przy czym związek pomiędzy otrzymana odpłatnością a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie. Na podstawie orzeczenia ETS 102/86 (Apple and Pear Development Council v. Comissioners of Customs and Excise) można stwierdzić, że co do zasady nie jest wynagrodzeniem, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, płatność (składki członkowskie), które dokonywane są w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy, jak w powołanym wyroku, organizacja miała dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mieli bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. Nie można było więc mówić, że składka członkowska miała charakter zapłaty za usługę. Brak było bowiem bezpośredniego związku pomiędzy płatnością a korzyścią, jaką osiągali poszczególni jej członkowie.
W ocenie tut. Urzędu powyższe rozważania nie mogą być jednak, co do zasady stosowane wobec wszystkiego rodzaju składek członkowskich. Jeżeli bowiem określona organizacja została utworzona w celu wykonywania na rzecz swoich członków jednego, czy też kilku konkretnych świadczeń - z czym mamy do czynienia w rozpatrywanym przypadku - to w tym przypadku składkę na jej rzecz można potraktować jako zapłatę za określone świadczenie (usługę). Zdaniem tut. Urzędu świadczona przez zrzeszenie usługa w zakresie przyjmowania od klientów telefonicznych zleceń przewozu i przekazywania ich drogą radiową poszczególnym członkom, świadczącym usługę przewozu, jest wykonywana odpłatnie. Można bowiem uznać, że składka na rzecz zrzeszenia ma charakter zapłaty za tą usługę, ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy płaconą składką a otrzymywanym świadczeniem (przekazaniem zlecenia przewozu), które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je członkowi zrzeszenia.Reasumując: opłaty za usługę wnoszone w formie składek członkowskich będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższe nie oznacza, iż cała składka członkowska jest co do zasady opodatkowana, lecz tylko w takim zakresie, w jakim można jej przypisać cechy wynagrodzenia. Zatem stanowisko Podatnika przedstawione w zapytaniu jest nieprawidłowe.
Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji niniejszego postanowienia. Naczelnik tut. Urzędu informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.Złożenie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.