Temat interpretacji
W przedmiotowym wniosku Teatr podał, że jako instytucja kultury prowadzi działalność w/g klasyfikacji PKWiU 92.31, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wys. 7% , zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Sporadycznie Wnioskodawca sprzedaje używane środki inscenizacji(kostiumy), których sprzedaż jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jako instytucja kultury wnioskodawca otrzymuje dotacje z Urzędu Miasta nie mające wpływu na wartość świadczonych usług. Otrzymuje również drobne darowizny pieniężne, nie stanowiące dotacji, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca dokonuje zakupów energii elektrycznej i cieplnej, usług telekomunikacyjnych itd., które rozliczane są strukturą. Do przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca zadał pytanie, odnośnie poprawności odliczenia podatku naliczonego w kwocie całkowitej przy nabyciu towarów i usług bezpośrednio związanych ze świadczeniem opodatkowanych usług oraz częściowego odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług zaliczanych to tzw. kosztów ogólnych prowadzenia działalności ( energia elektryczna, cieplna, telefony itp.) nie związanych bezpośrednio ze świadczeniem usług opodatkowanych , wykorzystywanych do czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje i obowiązku uwzględnienia przy wyliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy otrzymanych dotacji nie mających wpływu na wartość świadczonych usług. Zdaniem Wnioskodawcy na pytanie to należy odpowiedzieć twierdząco.
Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w odniesieniu do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście stwierdza, co
następuje.
Zgodnie z generalną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zmn.), podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych , z zastrzeżeniem art. 119 ust. 4, art. 120 i ust. 17 i 19 oraz art. 124. Odnośnie prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, obniżenie to następuje stosownie do wymogów zawartych w tym przepisie tj. wykorzystania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych - w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zadeklarował, że przedmiotowe zakupy towarów i usług związane są bezpośrednio z wykonywaniem czynności opodatkowanych stawką podatku 7% i 22%. Zatem , istnieją podstawy do całkowitego odliczenia przez podatnika podatku naliczonego związanego z przedmiotowym zakupem. Na marginesie należy dodać, że prawo do
odliczenia podatku naliczonego może zostać spełnione w określonych okresach czasu , ustanowionych w art. 86 ust. 10 - 13 ustawy a realizacja tego prawa została obostrzona wieloma ograniczeniami ustawowymi określonymi w art. 88 i 90 cyt. ustawy oraz obowiązkami dokonania korekt podatku naliczonego , w świetle art. 91 ustawy. Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 1 cyt. ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Mając na uwadze powyższe, podatnik w swojej działalności dążyć powinien do przypisania konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Przy wystąpieniu jednoczesnej sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku ( w przypadku Wnioskodawcy polegającej na dokonywaniu sprzedaży używanych kostiumów teatralnych - art. 43 ust. 1 pkt. 2 ustawy) będzie istniała kategoria zakupów (wydatków), których jednoznaczne przypisanie do konkretnego rodzaju sprzedaży jest niemożliwe. Są to szeroko pojęte wydatki administracyjne i eksploatacyjne firmy ( ogólne koszty prowadzenia działalności), które służą wszelkim rodzajom aktywności gospodarczej podatnika. W takich sytuacjach, w myśl art. 90 ust. 2 ustawy , jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik może zmniejszyć kwotę podatku należnego tylko o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Wg ust. 3 w/w artykułu proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Przedmiotową proporcję określa się procentowo na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy , w odniesieniu do którego ustalana jest proporcja (art. 90 ust. 4 ustawy). Należy także zastrzec, że w przypadku gdy ta proporcja przekracza 98% odliczenie przysługuje w całości, a jeśli nie przekracza 2%, odliczenie w ogóle nie przysługuje. Z treści przedmiotowego wniosku wynika, że nie przekroczono obydwu progów , gdyż Teatr rozliczał proporcją część dokonywanych zakupów. Natomiast odnośnie otrzymywanych sporadycznie darowizn pieniężnych i dotacji od Urzędu Miasta, w myśl art. 90 ust. 7 w/w ustawy do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. W związku z tym, że w/w dofinansowania nie można zaliczyć do obrotu podlegającego opodatkowaniu , o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy ( nie istnieje bezpośredni związek między dofinansowaniem a konkretną dostawą bądź świadczeniem usług, co wynika ze stanowiska Strony przedstawionego w przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnienia) należy przyjąć, iż zwiększają one obrót z tytułu czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego ( wykazane winny być w mianowniku ustalanej proporcji). Należy zwrócić uwagę, na to, iż dotacje, o których mowa w art. 90 ust. 7 ustawy zwiększają mianownik proporcji wyłącznie w sytuacji gdy podatnik oprócz wykonywania czynności uprawniających do dokonania odliczenia podatku VAT wykonuje również czynności niedające takiego prawa takie jak np. sprzedaż zwolniona od podatku.
Reasumując; w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych przez Teatr do wykonywania czynności opodatkowanych, które to kwoty podatku naliczonego Podatnik jest w stanie wyodrębnić , przysługuje odliczenie podatku naliczonego w kwocie całkowitej. Natomiast odliczenie podatku naliczonego w kwocie częściowej ( wg procentowego wskaźnika struktury rocznego obrotu) ma miejsce w przypadku dokonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku a Podatnik nie jest w stanie precyzyjnie określić kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku naliczonego - co ma miejsce w przypadku zakupów zaliczanych do kosztów ogólnych prowadzenia działalności. Przy wyliczeniu w/w proporcji należy uwzględnić otrzymane przez Teatr darowizny pieniężne i dotacje (inne niż
wymienione w art. 29 ust. 1 ustawy).
Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 07.02.2005 r. należy uznać za prawidłowe.