POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP-1/443-1-37/05/100434/123/mk

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.04.2005, sygn. PP-1/443-1-37/05/100434/123/mk, Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 25.01.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


Stan faktyczny:
W związku z charakterem prowadzonej działalności gospodarczej od lutego 2005 r. zobowiązana jest Pani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Do urzędu skarbowego przekazała Pani informację o instalacji dwóch kas rejestrujących, przy czym pierwsze kasy zostaną zainstalowane w miesiącu lutym i marcu 2005 r. natomiast w związku z planowanym rozszerzeniem działalności o dodatkowe stanowiska handlowe - podała Pani, że instalacja kolejnych kas rejestrujących będzie miała miejsce w terminach późniejszych bez zachowania tzw. ciągłości w instalowaniu kas.
Wątpliwości podatnika w przedstawionej sprawie odnoszą się do kwestii czy można skorzystać ulgi z tytułu zakupu kas w przypadku gdy zostaną one zainstalowane w terminach późniejszych bez zachowania tzw. ciągłości w instalowaniu kas ?.
Stanowisko podatnika:
Zdaniem Pani - ulga z tytułu zakupu kas fiskalnych przysługuje w stosunku do 2 pierwszych kas zainstalowanych w miesiącach: luty i marzec 2005 r. nie przysługuje w stosunku do kas które będą zainstalowane w terminach późniejszych w instalacji kas.

Ocena prawna stanowiska Podatnika:
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W myśl art. 111 ust. 4 powołanej ustawy podatnie) którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł.
Zasady korzystania z ulgi z tytułu zakupu kas rejestrujących okrślone zostały w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r.w sprawie (Dz.U. Nr 273. poz. 2706). Przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem stanowią że odliczenie o którym mowa w cytowanym art. 111 ust. 4 ustawy może być może być dokonane w rozliczeniu za miesiąc w którym podatnik rozpoczął ewidencjonowanie lub w rozliczeniu za miesiące następujące po tym miesiącu a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie - w rozliczeniu za kwartał w którym rozpoczęto ewidencjonowanie lub w rozliczeniu za następne kwartał) Podstawę odliczenia stanowi dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą przy czym odliczenie to uzależnione zostało od spełnienia .następujących warunków.
- złożenia przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania do naczelnika właściwego urzędu skarbowego . pisemnego oświadczenia o liczbie kas i miejscu w którym będą używane do ewidencjonowania (§ 8 ust. 1 Rozporządzenia),
- rozpoczęcie ewidencjonowania powinno nastąpić nie później niż w obowiązującym terminie przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (§ 8 ust. 2 Rozporządzenia).

W powołanym Rozporządzeniu Ministra Finansów określone zostały również zasad) instalacji kas rejestrujących. Stosownie do § 6 ust. 1 w terminach wynikających z § 2 pkt 1 i 2 , § 3 ust. 2 i 4-7 oraz § 4 podatnicy są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb załkowitych) liczby kas, która zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy została zgłoszona przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania.
Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy w liczbie nie mniejszej niż liczba kas przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania wynikająca z dokonanego przez podatnika zgłoszenia.
Z powyższych uregulowań wynika, że ulga o której mowa w art. 111 ust. 4 ustaw) może być zastosowana tylko w stosunku do tzw. pierwszych kas rejestrujących wprowadzonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania i kas zainstalowanych w kolejnych miesiącach, które zostały zgłoszone zgodnie z wymogami określonymi w § 8 ust. 1 i 2 Rozporządzenia w liczbie nie mniejszej niż liczba kas zainstalowanych w pierwszym miesiącu.
Oznacza to, że ulga nie przysługuje w przypadku rozszerzenia działalności godpodarczej w przypadku zakupu kasy rezerwowej, czy też wymiany dotychczas użytkowanych kas na nowe.
Zatem w podanym przez Panią przykładzie przedmiotowa ulga może być zastosowana wyłącznie w stosunku do kas rejestrujących zainstalowanych w miesiącu lutym i marcu. Z ulgi tej nie będzie można skorzystać w stosunku do kas, które w związku z planowanym rozszerzeniem działalności zostaną zainstalowane w terminach późniejszych i nie zostały wcześniej zgłoszone zgodnie z § 8 ust. 1 Rozporządzenia gdy wystąpi chociażby miesięczna przerwa w instalacji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu taktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci moc z chwilą zmiany przepisem jej dotyczących.
- nie jest wiążąca dla podatnika płatnika inkasenta, następcy prawnego podatnika, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto