Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 216 , art. 217 oraz art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa tekst jednolity / Dz.U Nr. 8 poz. 60 z 2005 r. / Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 12 września 2005 r./ wpływ 13 września 2005 r. / o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:
Czy Spółka z o.o działając w imieniu Gminy jako właściciela lokali komunalnych we wspólnocie , wpłacając od wspólnoty zaliczki na media np. usług związanych z dostawą ciepła , wody może opłaty te traktować jako zaliczkę nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT czy też jako zakup usług opodatkowany podatkiem VAT ? .
Czy właściciel we wspólnocie mieszkaniowej , nie będąc kupującym nie jest również sprzedawcą wobec swoich najemców i czy w związku z tym może naliczać najemcom opłaty w kwotach brutto , a nie netto i podatek VAT ? .
Czy naliczone zaliczki za media na lokalach komunalnych stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. czy jedynie partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej - wspólnoty mieszkaniowej - przez jej członków ? .
Uznaje stanowisko Spółki za prawidłowe
Na podstawie art. 14 a § 1 cyt. wyżej ustawy Ordynacja podatkowa , stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach , w których nie toczy się postępowanie podatkowe , kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym . Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie .
Pismem z dnia 12 września 2005 r. Spółka z o.o zwróciła się z wnioskiem o udzielenie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług
1/ czy Spółka z o.o działając w imieniu Gminy jako właściciela lokali komunalnych we wspólnocie , wpłacając zaliczki na media np. usług związanych z dostawą ciepła , wody może opłaty te traktować jako zaliczkę nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT czy też jako zakup usług opodatkowany podatkiem VAT ? .
2/ czy właściciel we wspólnocie mieszkaniowej , nie będąc kupującym nie jest również sprzedawcą wobec swoich najemców i czy w związku z tym może naliczać najemcom opłaty w kwotach brutto , a nie netto i podatek VAT ? .
3/ czy naliczone zaliczki za media na lokalach komunalnych stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. czy jedynie partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej - wspólnoty mieszkaniowej - przez jej członków ? .
Spółka zajmuje się administrowaniem lokalami mieszkalnymi i użytkowanymi na zlecenie Gminy i działa na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomościami . Umowę zawarto na okres od 01.11.2004 r. do 31.10.2007 r. Spółka działając na zlecenie Gminy wnosi zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczki na media za lokale komunalne w imieniu właściciela tj. Gminy na konta wspólnot mieszkaniowych .Jednocześnie Spółka obciąża najemców lokali komunalnych mieszkalnych i użytkowych czynszem i opłatami za wodę , kanalizację i inne media dostarczane bezpośrednio do poszczególnych lokali
Dotychczas traktowano te obciążenia jako sprzedaż w rozumieniu ustawy o podatku VAT . Właściciel tj. Gmina w imieniu której działa spółka tak jak każdy właściciel we Wspólnocie Mieszkaniowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali / Dz.U z 2000 r. nr. 80 poz. 903 ze zm./ zobowiązany jest do uczestnictwa w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej na które składają się w szczególności :wydatki na remonty i bieżącą konserwację , opłaty za dostawę energii cieplnej , gazu i wody , w części dotyczącej nieruchomości wspólnej , wydatki na utrzymanie porządku i czystości , wynagrodzenia członków zarządu . Koszty te można podzielić na koszty zarządu częściami wspólnymi nieruchomości i koszty związane z utrzymaniem poszczególnych wyodrębnionych lokali . Stroną umowy o dostawę wody i ogrzewania jest wspólnota reprezentowana przez zarząd . Z powyższych tytułów na rzecz wspólnoty właściciele są zobowiązani do uiszczenia zaliczek w celu pokrycia kosztów utrzymania poszczególnych lokali i części wspólnych .
Stanowisko podatnika
Zdaniem podatnika : ad. 1 wpłacane zaliczki stanowią partycypację w kosztach wspólnoty mieszkaniowej poprzez jej członków . Poprzez zapłatę zaliczek związanych z utrzymaniem własnych lokali wspólnota , a więc jej członkowie nie dokonują sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług , na rzecz samych siebie . Jeśli stroną umowy o dostawę mediów jest wspólnota , brak jest uzasadnienia do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami , gdyż pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną , czyli zaspokojenie swoich potrzeb wspólnot nie jest przedmiotem klasyfikacji statystycznej usług .
ad. 2 Właściciel Gmina / w której imieniu działa Spółka na podstawie udzielonego pełnomocnictwa Burmistrza Miasta /, który jest członkiem wspólnoty mieszkaniowej nie kupując od wspólnoty mieszkaniowej m.in. wody , centralnego ogrzewania , może naliczać swoim najemcom opłaty w kwotach brutto , a nie netto plus VAT . Gmina będąc członkiem wspólnoty mieszkaniowej nie zakupuje od wspólnoty usług wykonywanych na rzecz lokali , których jest właścicielem , dlatego też nie może sprzedawać tych usług w relacji z najemcami .
ad. 3 Dokonywane przez członków wspólnoty w formie zaliczek nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług . Nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. , a jedynie partycypację w kosztach wspólnoty mieszkaniowej przez jej członków . Gmina zatem będąc członkiem wspólnoty mieszkaniowej nie nie zakupuje od niej usług dostarczania mediów wykonywanych na rzecz lokali , których jest właścicielem . Nie może więc sprzedawać tych usług w relacji z najemcami .
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyjaśnia co następuje.
Ad. 1 / Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz.U Nr. 54 poz. 535 z 2004 r. ze zm./ opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju . W myśl natomiast art 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej , osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej , które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7 ustawy . Stosownie zaś do art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych . Zgodnie z zasadami statystycznymi zawartymi w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług przedmiotem klasyfikacji są określone czynności świadczone niezależnie od charakteru wykonawcy lub odbiorcy i niezależnie od tego czy zostały wykonane odpłatnie czy też nieodpłatnie pod warunkiem , że zleceniodawca i zleceniobiorca są różnymi są różnymi jednostkami gospodarczymi . W świetle powyższych unormowań należy uznać iż czynności pokrycia przez właścicieli lokali kosztów związanych z utrzymaniem poszczególnych wyodrębnionych lokali nie są usługami w rozumieniu klasyfikacji statystycznych . Wspólnota nie wykonuje bowiem usług dla podmiotów spoza wspólnoty , lecz dla samej siebie - jest to tzw. zużycie wewnętrzne członków wspólnoty .
Ad. 2 / Wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli , których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości . Prawa i obowiązki członków wspólnoty oraz zakres zarządu nieruchomością wspólną określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali / Dz.U z 2000 r. nr. 80 poz. 903 ze zm./ , która jest podstawą prawną funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych .Z przepisów tej ustawy wynika iż obowiązkiem właściciela lokalu jest pokrywanie kosztów zarządu nieruchomością wspólną / wydatki na remont , bieżącą konserwację , opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej , gazu i wody w części dotyczącej nieruchomości wspólnej , ubezpieczenia podatki itp. / , na pokrycie której właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat. Podatnik reprezentuje Gminę jako właściciela lokali we wspólnotach mieszkaniowych jak również przekazuje zaliczki na pokrycie kosztów związanych z zarządem nieruchomością , utrzymaniem części wspólnej jak i utrzymaniem własnych lokali np. opłaty za dostawę wody , energii cieplnej na dostawę których umowę zawiera wspólnota mieszkaniowa . W związku z powyższym gmina będąc członkiem wspólnoty nie zakupuje od wspólnoty usług wykonywanych na rzecz lokali których jest właścicielem w związku z czym może naliczać opłaty w kwotach brutto , a nie netto plus VAT .
Ad.3/Przyjęty sposób rozliczania kosztów zarządu nieruchomością nie daje podstaw do uznania , że zaliczki wpłacane przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług / Dz.U z 2004 r. nr. 54 poz. 535 ze zm./ . Zaliczki te stanowią jedynie partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej - wspólnoty mieszkaniowej przez jej członków . Wspólnota , a więc jej członkowie , nie dokonują sprzedaży , w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług na rzecz samych siebie . Wpłacane zatem przez członków wspólnoty zaliczki na pokrycie tych kosztów nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług / Dz.U Nr. 54 poz. 535 ze zm./ .
W związku z powyższym jeśli stroną umowy o dostawę mediów jest wspólnota brak jest podstaw do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą , a jej członkami .Stroną zawartych umów jest wspólnota mieszkaniowa , której członkiem jest Gmina co powoduje że zaliczki uiszczane na rzecz wspólnoty mają wyłącznie charakter rozliczeń wewnątrz wspólnoty . Skoro zatem nie dochodzi do zakupu w/w usług przez właściciela lokali , to nie ma on możliwości dalszej ich odsprzedaży na rzecz najemców .
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje , że powyższa interpretacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług . Zmiana przepisów w zakresie podatku od towarów i usług może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika .
Zgodnie z art. 14 b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja , o której mowa w art. 14 a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5 .
Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14 a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia .
Zażalenie podlega opłacie skarbowej zgodnie z art. 1 ust. 1
pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej / tekst jednolity z 2004 r. Dz.U Nr. 253 poz. 2532 / .