POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-51/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.05.2005, sygn. PP/443-51/05, Urząd Skarbowy w Wadowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w xxx działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 23 marca 2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 30.03.2005) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko dotyczące stanu faktycznego opisanego w pkt 2 nie jest w całości prawidłowe.

UZASADNIENIE

W piśmie z dnia 23.03.2005 r. informujecie, iż jako biuro turystyczne świadczycie kompleksowe usługi organizacji wczasów polegające na:
zakupie miejsc noclegowych,
zakupie usługi gastronomicznej,
wynajmie autokarów,
ubezpieczeniu turystów,
zatrudnieniu pilotów podczas transportu wczasów na podstawie umowy zlecenia, nie będących płatnikami podatku VAT.

Waszym zdaniem usługi świadczone przez pilotów na podstawie umów zlecenia zawieranych z Wami należy traktować jako usługi nabywane od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści turysty, dlatego też cała usługa organizacji wczasów powinna być opodatkowana jako VAT marża.

Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), informuje iż zgodnie z art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

Przez marżę rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Zdaniem tut. organu podatkowego usługi pilota można zaliczyć do usług dla bezpośredniej korzyści turysty (gdyż stanowią składnik świadczonej usługi turystyki) wyłącznie wtedy, gdy są one nabywane od innych podatników.

Definicję podatnika zawiera art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Definicja działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie natomiast z ust. 3 art. 15 za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:
- z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1 - 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176, ze zm.);
- wykonywanych przez osobę fizyczną na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy;
- z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 - 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

W związku z powyższym, umowy zlecenia na świadczenie usług dla Waszego biura zawarte z pilotami niezatrudnionymi w Waszej firmie są zaliczane do kosztów poniesionych dla bezpośredniej korzyści turysty wyłącznie w sytuacji, gdy są nabywane od innych podatników. W przypadku umowy zlecenia z podatnikiem będziemy mieli do czynienia w sytuacji, gdy czynności przez niego wykonane będą spełniały warunki pozwalające na zaliczenie ich do samodzielnej działalności gospodarczej.

Natomiast jeżeli czynności usługodawcy w ramach umów zlecenia wykonywane są w warunkach o których mowa w przywołanym art. 15 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (nie spełniają one kryterium samodzielności przy ich wykonywaniu), wówczas takie świadczenie nie będzie usługą nabytą od innego podatnika dla bezpośredniej korzyści turysty, lecz własnym. W takiej sytuacji zgodnie z art. 119 ust. 5 dla ustalenia podstawy opodatkowania stosuje się ogólne zasady.

Tak więc stanowisko podatnika wyrażone w przedmiotowym piśmie odnośnie problemu opisanego w pkt 2 nie jest w całości prawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli podatkowej.

W dacie wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, nie była prowadzona kontrola podatkowa, ani też nie toczyło się postępowanie przed sądem administracyjnym.

Urząd Skarbowy w Wadowicach