Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 217 w związku z art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki, w sprawie rozliczenia podatku od towarów i usług, przedstawione w piśmie z dnia 19 października 2004 r., nie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 19 października 2004 r. (data wpływu do
tut. urzędu 22 października 2004 r.) Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:
Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów od kontrahenta niemieckiego. Towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów są przedmiotem odprzedaży na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dostawy realizowane na terytorium kraju Spółka opodatkowuje podatkiem od towarów i usług wg. stawki 22%. Ponieważ towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, są towarami o charakterze specjalistycznym, kontrahent zagraniczny zastrzegł sobie stosowną marżę jak też wyłączność na te dostawy (Spółka nie może dokonywać zakupów od innych
kontrahentów). Zgodnie z zawartą umową Spółka nie może narzucać marży przy sprzedaży tych towarów. Po dokonaniu sprzedaży kontrahent zagraniczny wystawia notę księgową uznając Spółkę prowizją za wykonane dostawy na terytorium kraju. Kwota ta dotyczy ogółu dokonanych dostaw. Kontrahent podał dla tej transakcji numer, pod którym jest zidentyfikowany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Republiki Federalnej Niemiec.
Spółka zadała następujące pytania:
- Jak rozliczyć otrzymaną notę od kontrahenta w podatku od towarów i usług?
- Czy do otrzymanej noty winniśmy wystawić kontrahentowi fakturę, będącą dla niego importem usług?
Spółka zajęła stanowisko, iż podatek należny z tytułu tej transakcji winien rozliczyć kontrahent niemiecki jako import usług, gdyż jest to świadczenie niematerialne. Naliczając
podatek od powyższej transakcji w Polsce, świadczenie to byłoby opodatkowane podwójnie.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje co następuje:
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.
Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się m.in. każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zatem świadczenie usług, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, podlega
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług gdy jest odpłatne. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej beneficjentem, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć również bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, iż z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż pomiędzy Spółką, a dostawcą towarów istnieje stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełnione są świadczenia wzajemne. Z przedstawionych okoliczności wynika również, iż Spółka wstępuje w określony związek zależności z kontrahentem, który skutkuje przyznaniem wynagrodzenia. Związek otrzymanego wynagrodzenia ze spełnieniem określonych warunków tj. zobowiązaniu się do dokonywania zakupów tylko u tego
kontrahenta, nie naliczanie marży przy realizacji dostaw na terytorium kraju powoduje, iż mamy do czynienia z usługą, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. Istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem (określonym zachowaniem), a kwotą wypłaconego wynagrodzenia, które jest uzależnione również od wielkości zrealizowanych dostaw.
W opinii tut. organu podatkowego brak jest podstaw do uznania tej transakcji jako nie podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie bowiem z art. 27 ust. 1 ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem
ust. 2-6 i art. 28. Przedmiotowa usługa nie została wymieniona przez ustawodawcę zarówno w przepisach art. 27 ust. 2 do ust. 6 ustawy, na które powołuje się Spółka, jak również w przepisach art. 28 ustawy.
Reasumując powyższe wywody otrzymane wynagrodzenie, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy zwiększy zatem podstawę opodatkowania, czyli obrót. W przedstawionym stanie faktycznym Spółka winna udokumentować świadczenie usług na rzecz dostawców fakturą VAT i dokonać rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju.
Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.
Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239
ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.