Temat interpretacji
W dniu 25.10.2005r. wpłynął wniosek w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. We wniosku przedstawiono stan faktyczny: nieruchomość położona w Wierzbicy została przekazana w użytkowanie wieczyste na podstawie decyzji administracyjnej wydanej w oparciu o art. 80 ust.2 ustawyz dnia 29.04.1985r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości.
W wymienionej decyzji ustalono opłatę roczną za użytkowanie wieczyste, która była aktualizowana zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami. Ostatnia aktualizacja miała miejsce w 2002r. Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste na drodze decyzji administracyjnej nie podlega podatkowi VAT.
Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz obowiązujące przepisy prawa Naczelnik stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Prawo użytkowania wieczystego gruntu jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały w przepisach kodeksu cywilnego oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej wymaga zawarcia umowy aktu notarialnego. Ustawodawca dopuścił jednak wyjątki w tym zakresie. Dotyczy to sytuacji, gdy samo ustanowienie prawa użytkowania wieczystego nastąpiło z mocy prawa- w drodze decyzji administracyjnej. Zgodnie z art. 5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju. W rozumieniu art. 8 ust.1 w/w/ ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki oraganizacyjneujniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, uznać należy zatem, że jest ono świadczeniem usług, o którym mowa w powołanym wyżej art. 8 ust.1. Oceniając zakres przedmiotowy opisanej we wniosku czynności nalezy stwierdzić, że zgodnie z art. 15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadń, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W przedmiotowej sprawie oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste dokonane przez Urząd Miasta i Gminy .... były to czynności z zakresu realizowanych zadań nałożónych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jeżeli przy tym podstawą działań tych organów nie była umowa cywilnoprawna, ale wyłącznie decyzja administracyjna, działania takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednakże czynność dotycząca pobierania opłat z tytułu oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste ma charakter cywilnoprawny. Fakt stwierdzenia przez Burmistrza nabycia prawa użytkowania wieczystego w drodze decyzji nie powoduje przekształcenia stosunku cywilnoprawnego łączącego strony umowy użytkowania wieczystego w stosunek administracyjnoprawny. Tym samym w tym przypadku nie zostaje spełniona przesłanka do zastosowania wyłączenia przedmiotowego, o którym mowa w art. 15 ust.6 ustawy o VAT.
W świetle powyższego w ocenie tutejszego organu opłata roczna za przekazanie w użytkowanie wieczyste gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Biorąc powyższe pod uwagę należ podkreslić, że ustanowienie prawa użytkowania wieczystego nie jest tożsame z pobieraniem opłaty. Opłata jest następstwem tego ustanowienia i nienależnie w jakiej formie został ustalona jej wysokość podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22 %, zgodnie z art. 41 ust.1 ustawy o VAT Zwolnieniu podlega natomiast oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze (par. 8 ust.1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finasnów z dnia 27 kwietnia 2004r. Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)
Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że:
- interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego praez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wpływu zapytania;
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast
właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia.