Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 11.07.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu 14.07.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
postanawia
uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 11.07.2005 r. za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Podatnik (Sprzedający) zawarł dnia 27.12.2004 r. umowę sprzedaży, którą potwierdził poprzez wystawienie faktury dnia 28.12.2004 r. Powyższą fakturę Kupujący potwierdził własnoręcznym podpisem. Zgodnie z umową Kupujący dokonał na rzecz Sprzedającego przedpłaty za towar w kwocie 5.000,00 PLN (31.12.2004 r.), jednak nie wywiązał się z kolejnego, określonego umową, obowiązku dokonania na 3 dni przed odbiorem danej partii towaru zapłaty pozostałej części należności. W związku z powyższym, w dniu odbioru towaru (tj. 31.01.2005 r.) Sprzedający przekazał jedynie 24,77 ton towaru zamiast określonych umową 80 ton. Fakt ten poskutkował ze strony Sprzedającego wystawieniem korekty do faktury. Faktura korygująca została przesłana do Kupującego listem poleconym w dniu 14.04.2005 r. (bezzwrotnie). W późniejszych rozmowach oraz korespondencji fakt otrzymania przez Kupującego faktury korygującej został niejednokrotnie potwierdzony, jednak kopia w/w faktury z podpisem Kupującego nigdy nie została odesłana do Sprzedającego, a ten nie ma możliwości jej wyegzekwowania, ponieważ Kupujący zmienił miejsce prowadzenia działalności, o czym Sprzedający nie został poinformowany. Podatnik oświadcza jednocześnie, "iż w zakresie tym nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym."
Zdaniem Podatnika, "w przedstawionym stanie faktycznym nie ma zastosowania warunek określony w § 19 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur (...) (Dz. U. Nr 97, poz. 971), ponieważ w świetle przepisów kodeksu cywilnego, fakturę korygującą można uznać za skutecznie doręczoną, co uprawnia jej dostawcę do skorygowania deklaracji VAT o podatek w/w fakturą naliczony."
Zgodnie z § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy nie określają formy w jakiej powinno nastąpić potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie takie może więc być dokonane w każdej formie, która pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę. Niewątpliwie najlepszym sposobem potwierdzenia jest uzyskanie adnotacji na kopii korekty, jednakże potwierdzeniem odbioru faktury korygującej może też być np.: pisemne potwierdzenie odbioru faktury korygującej dokonane przez nabywcę w odrębnym od kopii faktury dokumencie, przesłana zwrotnie kopia podpisanego oryginału faktury korygującej (pozostającego w dyspozycji nabywcy), faks podpisanego przez nabywcę oryginału faktury korygującej (pozostającego u nabywcy), a także zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki listowej lub przesyłki poleconej zawierającej oryginał faktury korygującej. Dowodu nadania w urzędzie pocztowym przesyłki poleconej zawierającej oryginał faktury nie można jednak uznać za jednoznaczne potwierdzenie odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Z samego dowodu nadania nie wynika ponad wszelką wątpliwość, czy nabywca odebrał fakturę. Jednocześnie za niebudzący wątpliwości dowód doręczenia faktury korygującej nie może być uznana sugestia wynikająca z rozmów telefonicznych czy też korespondencji. Wystarczającym potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez nabywcę jest natomiast znajdujące się w dyspozycji sprzedawcy zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej zawierającej fakturę korygującą, ponieważ na takim zwrotnym potwierdzeniu nabywca (lub upoważniona przez niego do odbioru poczty osoba) stwierdza (podpisem lub pieczątką) fakt odbioru przesyłki zawierającej fakturę korygującą. Należy przy tym zaznaczyć, iż na zwrotnym potwierdzeniu odbioru jest miejsce na wpisanie numeru pisma i dla usunięcia wszelkich wątpliwości powinien tu być wpisany numer faktury korygującej wraz z datą jej wystawienia. Ponadto, przepis § 16 ust. 4 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów określa, w którym miesiącu należy skorygować podatek należny stosownie do danych wynikających z faktury korygującej i moment ten jest określony jako miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę. Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby można było ustalić powyższy moment. Zdaniem tut. organu podatkowego powyższa faktura nie została doręczona w sposób prawidłowy, zatem Podatnikowi nie służy prawo do skorygowania deklaracji VAT o podatek określony w fakturze korygującej. Tut. organ podatkowy informuje jednocześnie, iż obowiązujące w chwili zaistnienia zdarzenia rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971 ze zm.) z dniem 01.06.2005 r. straciło moc obowiązującą i zostało zastąpione przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Zagadnienie poruszane we wniosku Podatnika od 01.06.2005r. podlega obecnie regulacji § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. Opisana powyżej zmiana stanu prawnego nie wpływa jednak na zgodność z prawem niniejszej interpretacji, ponieważ cytowane wyżej regulacje, obowiązujące od dnia 01.06.2005r. mają charakter analogiczny do regulacji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.