Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 10.10.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie określenia stawki podatku od towarów i usług dotyczącej prac remontowo-renowacyjnych wykonywanych w kościele parafialnym
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 10.10.2005r. Podatnik zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
Stan faktyczny w sprawie:
Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podjął się wykonania prac remontowo-renowacyjnych w kościele parafialnym.
Treść zapytania i stanowisko podatnika:
- Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować prace remontowo-renowacyjne, o których mowa wyżej?
Zdaniem strony na podstawie art. 2 pkt 12 i art. 146 pkt 1 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług prace remontowo-renowacyjne wykonywane w budynku kościoła podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług.
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stanowisko tut. organu podatkowego:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w/w ustawy podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczonych usług - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - wynosi 22%.
Na podstawie art.146 ust.1 pkt 2 lit. a cyt. ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
W myśl art. 146 ust. 2 ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania -wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
A zatem roboty budowlano-remontowe związane z budynkami zbiorowego zamieszkania wymienionymi w dyspozycji zawartej w cyt. wyżej art. 2 pkt 12 ustawy m.in. należącymi do kościołów i innych związków wyznaniowych do dnia 31 grudnia 2007r. opodatkowane są stawką podatku w wysokości 7% na podstawie art. 146 ust. 2 ustawy.
Natomiast roboty budowlano-remontowe (renowacyjne) związane z budynkami przeznaczonymi do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych, do których zalicza się m.in. kościoły, kaplice, cerkwie, meczety, synagogi zaklasyfikowane wg PKOB do grupy 127 "pozostałe budynki niemieszkalne" podlegają opodatkowaniu według 22% stawki podatku od towarów i usług ze względu na nie spełnienie definicji zawartej w art. 2 pkt 12 cyt. ustawy tj. budynki te nie należą do budynków mieszkalnych.
Z uwagi na powyższe stanowisko Podatnika w sprawie opodatkowania według 7% stawki podatku od towarów i usług prac remontowo-renowacyjnych budynku kościoła jest nieprawidłowe.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.