POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/4430-8/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.02.2005, sygn. PP/4430-8/05, Urząd Skarbowy w Krasnymstawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a oraz art.216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z dnia 14 stycznia 2005r., Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26.01.2005r. (data wpływu 28.01.2005r.) znak FN.0715-2/2005 o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za trwały zarząd

postanawiam

uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione w złożonym wniosku jako prawidłowe

UZASADNIENIE

Starostwo Powiatowe zwróciło się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie opodatkowania podatkiem VAT opłat za trwały zarząd. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Starostwo Powiatowe realizując zadania powiatu oddaje w trwały zarząd nieruchomości stanowiące własność powiatu i własność Skarbu Państwa swoim jednostkom organizacyjnym oraz jednostkom organizacyjnym stanowiących powiatową administrację zespoloną. Zgodnie z art.4 ust.1 pkt 10 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym ( t.j. Dz. U z 2001r., Nr 142, poz.1592) powiat wykonuje zadania w zakresie gospodarki nieruchomościami.

W myśl przepisów art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.) nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej samorządowej jednostce organizacyjnej za opłatą na czas oznaczony lub nieoznaczony, przy czym trwały zarząd ustanawia właściwy organ w drodze decyzji. Starostwo prezentuje stanowisko, że trwały zarząd dla nieruchomości powiatu i Skarbu Państwa został wyłączony z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art.15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego stanowisko Starostwa jest słuszne. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z tym, że oddanie w trwały zarząd przez Starostwo nieruchomości na rzecz swoich jednostek organizacyjnych oraz jednostek organizacyjnych stanowiących powiatową administrację zespoloną w oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami jest czynnością, o której mowa w cytowanym wyżej art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, to do tych czynności ma miejsce wyłączenie spod opodatkowania określone w/w art.15 ust.6 ustawy.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Stosownie do art.14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

W związku z powyższym postanowiłem jak w sentencji.

Na postanowienie niniejsze, zgodnie z art. 169 § 4 Ordynacji podatkowej służy Stronie wniesienie zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu, za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie ( art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej ).

Urząd Skarbowy w Krasnymstawie