Decyzja - Interpretacja - PI/005-90/05/Z/09

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.12.2005, sygn. PI/005-90/05/Z/09, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
PV/443-264/IV/2005/JD, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie:

  • art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U nr 8, poz. 60 z 2005r.),

po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 29 września 2005r. na postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku znak PV/443-264/IV/2005/JD z dnia 23 września 2005r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu sprzedaży towarów na rzecz osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej zamieszkałej na terenie Rosji

odmawia zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 24 czerwca 2005r. (bez znaku) Spółka zwróciła się do Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu sprzedaży towarów na rzecz osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej zamieszkałej na terenie Rosji.

Wnioskujący przedstawił następujący stan faktyczny:

Spółka zamierza nawiązać współpracę w zakresie handlu towarami z osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej zamieszkującą na terenie Rosji.

Na tle tak zarysowanego stanu faktycznego Podatnik zaprezentował pogląd, iż sprzedaż towarów, osobie fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej nie będącej zarazem rezydentem danego kraju (Polski) nie podlega obowiązkowi ewidencji na kasie rejestrującej. Wnioskujący uważa, iż ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej podlega jedynie sprzedaż towarów osobom fizycznym zamieszkującym na terenie naszego kraju. Zatem w takim stanie faktycznym, zdaniem Podatnika nie mają zastosowania przepisy dotyczące ewidencji na kasie rejestrującej, sprzedaży towarów na rzecz osób zagranicznych.

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowieniem znak PV/443-264/IV/2005/JD z dnia 23 września 2005r. wskazał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego, stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku Podatnika - jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku powołując się na art. 111 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), uznał, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Dodatkowo Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego wskazał, iż każda sprzedaż, a zatem i eksport zrównany ze sprzedażą towarów który nie został wymieniony wśród czynności zwolnionych z obowiązku ewidencji, winna być zaewidencjonowana na kasie rejestrującej niezależnie od miejsca (kraju) zamieszkania nabywcy.

Na powyższe postanowienie, Spółka pismem z dnia 29 września 2005r. zatytułowanym ?odwołanie? złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku wnosząc o ponowne rozpatrzenie sprawy w kontekście szerzej zaprezentowanego stanu faktycznego.

W złożonym zażaleniu Wnioskujący wskazuje, iż nie prowadzi sprzedaży detalicznej towaru na rzecz osób fizycznych, nie prowadzi również kasy gotówkowej, a płatność za dostarczone towary dokonywana jest za pośrednictwem banku na rachunek bankowy. Wszystkie transakcje są zatem transakcjami bezgotówkowymi, a każda z nich potwierdzona jest fakturą VAT zawierającą wszystkie niezbędne dane.

Zdaniem Podatnika, podjęcie współpracy z osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej zamieszkującą na terenie Rosji nie będzie skutkowało obowiązkiem instalacji kasy rejestrującej i ewidencjonowaniem na niej sprzedaży na rzecz tej osoby. W ocenie Podatnika ewidencjonowaniu przy użyciu kasy rejestrującej podlegają rozliczenia gotówkowe w kasie firmy z osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej. Natomiast, jak uważa Podatnik, w sytuacji gdy odbiorca płaci przelewem bankowym nie ma on możliwości prawidłowej ewidencji na kasie fiskalnej wpłaty w chwili jej dokonania, ponieważ wyciągi bankowe otrzymywane są z kilkudniowym opóźnieniem.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Definicja sprzedaży zawarta jest w art. 2 pkt. 22 w/w ustawy i zgodnie z nią sprzedaż jest to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jedynym kryterium decydującym o obowiązku ewidencjonowania jest więc rodzaj odbiorcy sprzedawanej przez Podatnika usługi lub towaru, natomiast nieistotny jest adres zamieszkania czy pochodzenie kupującego, jak również to czy jest to eksport towarów.

Jeżeli chodzi o zasady dokumentowania obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych, to uregulowane są one w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.)

Kasa rejestrująca musi drukować oryginały i kopie paragonów dla każdej sprzedaży, drukować raporty fiskalne dobowe i okresowe, a ponadto może również drukować faktury VAT. Wszystkie te dokumenty muszą być drukowane w języku polskim.

Zgodnie z zapisem § 5 ust 1 pkt 1 w/w rozporządzenia, podatnik ma obowiązek rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy, dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.

W przypadku gdy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej żąda wystawienia faktury VAT, sprzedawca po wystawieniu faktury podpina pod jej kopię oryginał paragonu potwierdzającego tę sprzedaż.

O tym, kiedy powyższa sprzedaż podlega opodatkowaniu stanowi art. 19 cyt. ustawy.

W myśl tego przepisu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, a jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje w tej części z chwilą jej otrzymania. W przypadku wpłat zaliczki gotówką w firmie, zarejestrowanie jej w kasie fiskalnej nie stanowi żadnych problemów. Komplikacje następują jednak w sytuacji gdy wpłata zaliczki dokonywana jest za pośrednictwem banku. O wpłacie Podatnik dowiaduje się dopiero z wyciągów bankowych, czyli z kilkudniowym opóźnieniem. Konstrukcja kasy fiskalnej nie pozwala na zarejestrowanie obrotu wstecz, czyli zaliczka może być zaewidencjonowana jedynie w dniu, w którym Podatnik otrzymał informację z banku o jej wpłacie na konto, a nie w dniu w którym jego rachunek został tą kwotą uznany.

Jeżeli zarejestrowanie zaliczki z opóźnieniem kilkudniowym dokonane zostanie w ciągu jednego miesiąca, fakt ten nie będzie miał wpływu na zobowiązanie podatkowe, ponieważ rozliczenie podatku należnego dokonywane jest za cały miesiąc do 25 dnia następnego miesiąca.

W przypadku, gdy przelew zaliczki dokonany był pod koniec miesiąca i obowiązek powstał w miesiącu wpłaty, a wyciąg bankowy Podatnik otrzymał na początku następnego miesiąca i dokonał rejestracji przychodu w kasie fiskalnej w dniu otrzymania wyciągu bankowego, Podatnik aby zachować się zgodnie z obowiązującymi przepisami, będzie musiał dokonać korekty przychodu podlegającego opodatkowaniu za miesiąc w którym została dokonana wpłata zaliczki, tak aby w danym miesiącu wartość przychodu podlegającego opodatkowaniu była prawidłowa.

Korekty dokonuje sposobem księgowym prowadząc odpowiedni rejestr korekt.

Jednakże Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zauważa, iż zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł. i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 7. Zwolnienie, o którym mowa w ust 1 pkt. 3 traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu 2005r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z zaprezentowanym w zażaleniu stanem faktycznym, w którym Podatnik informuje, iż nie prowadził sprzedaży detalicznej, a więc nie miał on obowiązku instalacji kasy rejestrującej, podejmując jednocześnie współpracę z odbiorcą indywidualnym będącym osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej korzystać on będzie ze zwolnienia z obowiązku instalacji kasy rejestrującej do czasu osiągnięcia obrotów w wysokości 40.000zł ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (bez względu na miejsce zamieszkania tych osób) oraz rolników ryczałtowych.

Reasumując: Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku dokonał prawidłowej oceny stanowiska Wnioskującego w odniesieniu do przedstawionego- we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego z dnia 24.06.2005r - stanu faktycznego. Stąd ? zgodnie z przepisem art. 14 b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy, uznając iż zażalenie Podatnika nie zasługuje na uwzględnienie postanowił jak w sentencji decyzji.

Izba Skarbowa w Gdańsku