P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NUR2/443-488/05/AK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.12.2005, sygn. 1471/NUR2/443-488/05/AK, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka specjalizuje się w sprzedaży biletów lotniczych i jest członkiem IATA. W miesiącu lutym bieżącego roku Spółka nawiązała kontakt z firmą z Wielkiej Brytanii. Efektem porozumienia było podpisanie umowy franchisingowej dającej Stronie wyłączność na reprezentowanie firmy z Wielkiej Brytanii na terenie Polski oraz dystrybucję oferowanych przez brytyjską firmę usług. Jednym z założeń porozumienia jest promowanie logo, nazwy oraz reklama usług firmy brytyjskiej na terenie Polski. Organizacją kampanii reklamowej i marketingowej zajmuje się polska firma wyspecjalizowana w tego typu usługach. Prowadzenie działań reklamowo - marketingowych przez Stronę na rzecz firmy brytyjskiej przedstawia się następująco:

1. Strona określa formę oraz sposób promocji i reklamy w konkretnym przedziale czasowym;

2. Po zidentyfikowaniu potrzeb Spółka kontaktuje się z wybranym polskim podmiotem zajmującym się działalnością promocyjno - marketingową i przedstawia mu zamówienie na wykonanie konkretnych działań;

3. Dany podmiot analizuje zamówienie, podaje szczegóły realizacji i kosztorys;

4. Po zaakceptowaniu przez Spółkę kosztorysu dany podmiot wykonawczy realizuje zamówienie a następnie wystawia fakturę na koszt brutto zrealizowanego zamówienia na Spółkę, na fakturze widnieje stawka VAT 22%;

5. Po otrzymaniu faktury od podwykonawcy Spółka reguluje należność w kwocie brutto z tytułu otrzymanej faktury a następnie refakturuje koszt z tytułu tejże faktury na firmę brytyjską, ale jedynie na wartość netto;

6. Firma brytyjska płaci Spółce należność z tytułu otrzymanej faktury;

7. Jednocześnie Spółka występuje o zwrot VAT z tytułu otrzymanej od polskiego podwykonawcy i zapłaconej faktury;

Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie precyzuje pojęcia refaktura. Należy więc w tym przypadku odwołać się do zapisu zawartego w art. 6.4 VI Dyrektywy VAT Rady UE, zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik nabył i wyświadczył te usługi. Oznacza to, że podmiot refakturujący daną usługę nabytą we własnym imieniu i na własny rachunek traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przerzucenie kosztów na inną firmę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Przepis ten pozwala na traktowanie (refakturowania) usług jako odsprzedaży usług, przy czym odsprzedawana usługa powinna mieć niezmieniony charakter. Ceny netto jak i stawki VAT w fakturach dokumentujących odprzedaż usług są takie same jak w fakturze usługodawcy, a podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu do części podlegającej odprzedaży. W przypadku refakturowania usługi na rzecz podmiotu zagranicznego, należy uwzględnić przepisy dotyczące miejsce świadczenia usługi. Miejsce to jest zróżnicowane w zależności od charakteru refakturowanych usług. Zgodnie z przepisem art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport i import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Art. 27 ust. 1 ustawy o podatku VAT stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi, miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce. Natomiast w myśl z art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) usługi reklamowe, jako usługi niematerialne są opodatkowane w miejscu określonym według zawartych w nim zasad i jeżeli świadczone są na rzecz:

1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego lub

2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Biorąc pod uwagę powyżej przytoczone przepisy stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym usługa reklamowa świadczona przez Stronę podlega opodatkowaniu w miejscu, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę. W związku z powyższym sposób refakturowania przez Spółkę kosztu z tytułu faktury otrzymanej od podwykonawcy należy uznać za prawidłowy.

Odnośnie podniesionej w zapytaniu Spółki kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabytych od podwykonawców towarów i usług Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Odliczenie podatku naliczonego związanego ze świadczeniem wyżej wymienionych usług odbywać się będzie na zasadzie określonej w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W przypadku zatem, gdy spełnione zostaną warunki wskazane w powyższym przepisie Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, związany z zakupem towarów i usług od podwykonawców.

W opisanej sytuacji Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko Strony za prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa) w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie