W dniu 4 stycznia 2005 r. do tutejszego organu wpłynęło zapytanie, z którego wynika, że Spółka zawarła umowę na budowę basenu w Centrum Rekreacyjno -... - Interpretacja - IIIUS.DPP2/443/05/11/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.03.2005, sygn. IIIUS.DPP2/443/05/11/2005, Trzeci Urząd Skarbowy w Szczecinie

Temat interpretacji

W dniu 4 stycznia 2005 r. do tutejszego organu wpłynęło zapytanie, z którego wynika, że Spółka zawarła umowę na budowę basenu w Centrum Rekreacyjno - Sportowo - Kongresowym (PKOB 1265). W dniu 1 marca 2004 r. Spółka otrzymała zaliczkę w wysokości 100.000 zł, dokumentując ją w tym dniu fakturą VAT nr 05/03/2004 zawierającą wartość netto 93.457,94 zł oraz podatek VAT 7% 6.542,06. Po zakończeniu budowy w dniu 2 grudnia 2004 r. wystawiono fakturę nr 72/12/2004 .

W przypadku wykonania usług budowlanych lub budowlano - montażowych stosownie do art. 6 ust. 2b pkt 2 lit. b ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub częsci zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia od dnia wykonania usługi. Zgodnie z załącznikiem nr 5 do powołanej wyżej ustawy, który zawiera wykaz materiałów i usług, których sprzedaż jest objęta stawką podatku w wysokości 7 % - budowa budynków m.in. opodatkowana jest stawką 7 %. Obowiązująca od dnia 1 maja 2004 r. ustawa z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie przewiduje obniżonej stawki podatku na roboty budowlane związane z budową budynków zbiorowego - okresowego zamieszkania bez turystycznych (KOB 12).

Wobec wątpliwości w stosowaniu przepisów prawa podatkowego podatnik sformułował pytanie czy Spółka prawidłowo zastosowała stawkę podatku VAT w wysokości 7 % z tytułu otrzymanej zaliczki z 1 marca 2004 r. zgodnie z ustawą z 8 stycznia 1993 r. oraz czy stawka podatku na roboty budowlane obiektu sportowego (kryty basen) PKOB - 1265 wynosi 22 % pod rządami ustawy z 11 marca 2004 r.?

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko,

iż przepisy prawa podatkowego skutkują obniżeniem stawki podatku do 7 % na roboty których moment (obowiązek) podatkowy powstał na podstawie zaliczki w miesiącu marcu 2004 r., natomiast zaliczkę udokumentowaną fakturą z 2 grudnia 2004 r. ze stawką 22 %.

Wobec powyższego postanowiono jak w rozstrzygnięciu z następujących przyczyn:

Na podstawie § 66 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 18 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % VAT dla towarów określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia. W zał.nr 4 w poz. 86 pkt 9 wymieniono "Budynki kultury fizycznej (PKOB 1265)". Powyższe oznacza, że stawka podatku VAT z tytułu budowy budynku kultury fizycznej (PKOB 1265) w dniu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania części zapłaty (zaliczki udokumentowanej fakturą VAT nr 05/03/2004 z 1 marca 2004 r.) wynosiła 7 %.

Natomiast na gruncie obecnie obowiązującej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w przypadku budowy krytego basenu w Centrum Rekreacyjno - Sportowo - Kongresowym - stawka podatku wynosi 22 % VAT.

Reasumując: stawka podatku VAT z tytułu wykonania budowy przez Spółkę krytego basenu do dnia 30 kwietnia 2004 r. wynosiła 7 % VAT, zgodnie z ustawą z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) oraz rozporządzeniem wykonawczym do ww. ustawy, natomiast od dnia 1 maja 2004 r. przedmiotowa budowa jest opodatkowana podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22 %.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, że udzielona interpretacja odnosi się tylko do prawno - podatkowych skutków otrzymania przedmiotowych zaliczek i wystawienia faktury, a więc do wskazania i zinterpretowania przepisów prawa podatkowego mających zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym. Nie może zatem stanowić dla podatnika potwierdzenia prawidłowości wystawionej faktury pod względem rachunkowym, jak również prawidłowości udokumentowanych w niej rozliczeń.

Trzeci Urząd Skarbowy w Szczecinie