Temat interpretacji
Postanowienie
W dniu 14.01.2005r.do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji odnośnie zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie.Jedno z pytań zawartych w powyższym piśmie dotyczy wątpliwości związanych z kwestią technicznych zasad fakturowania.
Stan faktyczny sprawy, w części dotyczącej pytania objętego przedmiotowym postanowieniem, przedstawia się następująco:
Spółka cywilna "X" świadczy usługi dostępu do Internetu w sieci miejskiej. Do końca 2004 r. Spółka wystawiała 3 rodzaje faktur VAT:
- indywidualne faktury dla wszystkich firm wg przyjętych okresów rozliczeniowych,
- półroczne i roczne faktury z rabatem dla osób fizycznych uiszczających opłaty z góry,
- zbiorczą fakturę wewnętrzną dla pozostałych osób fizycznych dokonujących opłaty miesiecznie.
Należności podatkowe Spółki obliczane były na podstawie ww. faktur.
W świete nowych przepisów o podatku od towarów i usług, celem uproszczenia księgowania, Spółka chciałaby całość wystawionych faktur indywidualnych dla osób fizycznych księgować w rejestrze VAT przy pomocy jednej zbiorczej faktury wewnętrznej z załącznikiem określającym faktury księgowane w ten sposób. Faktura zbiorcza wystawiana byłaby pierwszego dnia każdego miesiąca. Na zasadach analogii w podobny sposób Podatnik chciałby księgować faktury dla firm. Tym samym w ewidencji sprzedaży VAT co miesiąc wpisywane byłyby jedynie 2 faktury wewnętrzne zamiast blisko tysiąca faktur indywidualnych dla osób fizycznych i firm.
Wyrażając własne stanowisko w sprawie (zawarte w piśmie uzupełniającym z dnia 22.02.2005r. oraz we wniosku pierwotnym) Spółka stwierdza, iż przedstawione w piśmie z dnia 14.01.2005r. rozwiązania zostały przyjęte do stosowania w praktyce jako rozwiązania prawidłowe, tj. faktury wystawiane osobom fizycznym i firmom księgowane są dwoma osobnymi fakturami wewnętrznymi. Załącznik do obu faktur stanowi zestawienie faktur indywidualnych.
Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:
- art. 106 ust. 7, art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej w dalszej części "ustawą",
- § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).
W piśmie uzupełniajacym, złożonym do tut. organu w dniu 23.02.2005r., Podatnik wskazał, iż w celu uproszczenia ksiegowania, wystawiane są 2 faktury wewnętrzne (zbiorcza dla firm oraz zbiorcza dla osób fizycznych), które następnie wpisywane są do książek rachunkowych.Przepisem określającym przypadki, w których podatnik wystawia faktury wewnętrzne jest przepis zawarty w art. 106 ust. 7 ustawy. Powyższy przepis stanowi, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 (dot. wydania towaru na podst. umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży z odroczonym terminem płatności) i art. 8 ust. 2 (dot. nieodpłatnego świadczenia usług), wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.Jak wynika z przytoczonego powyżej przepisu, katalog sytuacji, w których wystawia się faktury wewnętrzne jest ściśle określony i zamknięty, nie obejmuje on jednak sytuacji opisanej w złożonym do tut. organu zapytaniu. Oznacza to, iż Spółka błędnie przyjęła sposób księgowania w rejestrze VAT wystawianych faktur sprzedaży za pomocą dwóch zbiorczych faktur wewnętrznych.
Sposób ewidencjonowania dokonywanej sprzedaży przez podatnika podatku od towarów i usług regulują przepisy zawarte w Rozdziale 2 ustawy. Zgodnie z art. 109 ust 3 ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i art. 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90 (tj. kwoty podatku naliczonego, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego), dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzania deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidlowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Należy w tym miejscu zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie określają formy prowadzenia ewidencji. Podatnicy mogą ją prowadzić w dowolnej formie, także elektronicznej, ustawodawca wymaga jednak aby stosowana ewidencja zawierała dane wymienione w cytowanym powyżej art. 109 ust. 3 ustawy.
W świetle przytoczonych przepisów prawa stanowisko zaprezentowane przez Spółkę w rozpatrywanym wniosku, w części będącej przedmiotem niniejszego postanowienia, należy uznać za nieprawidłowe.
Podkreślić należy, iż podana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez współwłaściciela Spółki we wniosku z dnia 14.01.2005r. oraz w pismach uzupełniających z dnia 08.02.2005r. i z dnia 22.02.2005r., jak również stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.