Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1, art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54 poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek S D K z dnia 09.11.2005 r. i złożony do tut. organu podatkowego w dniu 09.11.2005 r. o interpretację zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną jak też zwolnioną przysługuje w kwocie ustalonej zgodnie ze wskaźnikiem struktury obliczonym na podstawie art. 90 ust. 1-6 ustawy o VAT i począwszy od 01.06.2005 r. po skreśleniu art. 90 ust. 7, do obrotu uzyskanego z czynności w stosunku do których nie przysługuje prawo do odliczenia nie wlicza się kwot otrzymanych dotacji innych niż określone w art. 29 ust. 1 i dotacje otrzymywane od 01.06.2005 r. nie będą miały wpływu na powyższą proporcję postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
S D K zwrócił się w dniu 09.11.2005 r. z wnioskiem uzupełnionym w dniu 25.11.2005 i 01.12.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.
Przedstawiając stan faktyczny podatnik podaje, iż w 2004 r. na podstawie protokołu uzgodnienia z Naczelnikiem Urzędu Skarbowego ustalono wskaźnik struktury pozwalający zgodnie z tą proporcją odliczać podatek naliczony, który jest związany zarówno ze sprzedażą opodatkowana i zwolnioną.W styczniu 2005 r. dokonano korekty zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT z dnia 11.03.2004 r. Zmianą w ustawie VAT wprowadzoną ustawą z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy uchylono art. 90 ust. 7, który nakazywał przy obliczaniu wskaźnika struktury dołączyć do obrotu uzyskanego z czynności w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego otrzymane dotacje inne niż wymienione w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.W styczniu 2006 przy dokonywaniu korekty wskaźnika struktury na podstawie faktycznej sprzedaży roku 2005 r. zgodnie z art. 90 nie należy uwzględniać przy wyliczaniu wskaźnika dotacji podmiotowej otrzymanej z Urzędu Miasta od 01.06.2005 r.Wnioskodawca zaznacza, iż przyznawane dotacje dotyczą działalności bieżącej - wystarczającej zwykle na pokrycie wynagrodzeń dla pracowników, natomiast środki na utrzymanie budynku SDK wypracowuje z własnej działalności. Dotacje z Urzędu Miasta na dany rok przyznawane są ?na działalność bieżącą? ? są to dotacje podmiotowe.
Biorąc pod uwagę powyższe S.D.K. wnosi o udzielenia odpowiedzi: Czy otrzymane w 2005 r. dotacje na działalność bieżącą S.D.K. będą miały wpływ na ustalenie wskaźnika struktury ustalonego zgodnie z art. 90 ustawy o VAT określającego proporcję dającą prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną jak i zwolnioną?
Przedstawiając własne stanowisko w sprawie ? wnioskodawca uważa, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną jak też zwolnioną przysługuje w kwocie ustalonej zgodnie ze wskaźnikiem struktury obliczonym na podstawie art. 90 ust. 1-6 ustawy o VAT i począwszy od 01.06.2005 r. po skreśleniu art. 90 ust. 7, do obrotu uzyskanego z czynności w stosunku do których nie przysługuje prawo do odliczenia nie wlicza się kwot otrzymanych dotacji innych niż określone w art. 29 ust. 1 i dotacje otrzymywane od 01.06.2005 r. nie będą miały wpływu na powyższą proporcję.
Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 09.11.2005 r. ? data wpływu do urzędu 09.11.2005 r., uzupełnionym w dniu 25.11.2005 r. i 01.12.2005 r. dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego przez S.D.K. w S stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia, uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług zostały wymienione w przepisie art. 5 ust. 1 cyt. ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport, import, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.Zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z powyższej regulacji wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi np. jako pokrycie części ceny to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu świadczonych usług.W sytuacji podatnika, jak wynika to z przedstawionego stanu faktycznego otrzymywana przez S.D.K. dotacja jest dotacją podmiotową nie dotyczącą świadczenia konkretnych usług i nie jest obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania w rozumieniu cyt. art. 29 ust. 1.Przepis art. 90 ust. 1 stanowi, iż podatnicy wykonujący równocześnie czynności w stosunku do których przysługuje im prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług oraz czynności w związku z którymi takie prawo przysługuje, mają obowiązek określenia kwot podatku naliczonego, związanego z czynnościami umożliwiającymi obniżenie podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części tych kwot podatnik może zmniejszyć podatek należny o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do obniżenia podatku należnego.Z dniem 1.06.2005 r. ustawą z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 r. nr 90 poz. 756) uchylony został przepis art. 90 ust. 7 cyt. ustawy o VAT stanowiący, że do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.Zatem począwszy od 1.06.2005 r. do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie wlicza się kwot otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.Stąd też należy uznać stanowisko podatnika za prawidłowe, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną jak też zwolnioną przysługuje w kwocie ustalonej zgodnie ze wskaźnikiem struktury obliczonym na podstawie art. 90 ust. 1-6 ustawy o VAT i począwszy od 01.06.2005 r. po skreśleniu art. 90 ust. 7, do obrotu uzyskanego z czynności w stosunku do których nie przysługuje prawo do odliczenia nie wlicza się kwot otrzymanych dotacji innych niż określone w art. 29 ust. 1 i dotacje otrzymywane od 01.06.2005 r. nie będą miały wpływu na powyższą proporcję.Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę jak i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja ? zgodnie z art. 14b § 2 cyt. ustawy O. p. jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.