Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona podpisała umowę z firmą Wielkiej Brytanii, która jest tam zarejestrowana jako podatnik VAT, na świadczenie usług promocyjnych mających na celu wyeksponowanie w ramach prowadzonej przez Stronę działalności jej marki firmy brytyjskiej. Za świadczone usługi Strona otrzymuje wynagrodzenie. W celu wywiązania się z warunków umowy Strona będzie korzystała z usług profesjonalnych firm z branży marketingu i reklamy. W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, że w odniesieniu do świadczonych przez nią usług na rzecz zagranicznego zleceniodawcy w sprawie będzie mieć zastosowanie art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również podatek naliczony związany z w/w usługami będzie podlegał na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy odliczeniu. W myśl art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest co do zasady miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Na zasadzie odstępstwa od w/w reguły, zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, w przypadku usług wymienionych w ust. 4, gdy są one świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę -miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.W myśl art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy przepis ust. 3 stosuje się do usług reklamy. Z przytoczonych przepisów wynika, że w przypadku gdy usługi reklamy są świadczone na rzecz podatnika mającego miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium innego państwa Wspólnoty niż kraj świadczącego usługę, tj. w rozpatrywanym przypadku Polski, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce siedziby lub stałego prowadzenia działalności przez nabywcę usługi, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że do usług reklamowych świadczonych przez Stronę na rzecz zagranicznego zleceniodawcy ma zastosowanie art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług i o ile nie są one świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca tych usług posiada siedzibę, tj. Wielka Brytania, a tym samym nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium RP. Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 tegoż artykułu, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Zatem potwierdzić należy stanowisko, co do możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z zakupami towarów i usług, które zostały wykorzystane do świadczenia przedmiotowej usługi reklamowej.Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.