Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1 § 3 § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 ... - Interpretacja - PP/443/49/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.10.2005, sygn. PP/443/49/05, Urząd Skarbowy w Jaśle

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1 § 3 § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), a także § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.10.2005 r. sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko w sprawie jest prawidłowe.

W dniu 11.10.2005 r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej. Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Spółka realizuje na podstawie zawartych w dniu 16.08.2005 r. dwóch umów, dwa projekty: "Przełam bariery - wróć na rynek pracy" oraz "Wykorzystaj szansę - pozostań na rynku pracy", które współfinansowane są przez Unię Europejską oraz budżet państwa w ramach Priorytetu2 Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Działanie 2.4 "Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi). W celu prawidłowej realizacji projektu, Spółka będzie dokonywać zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Celem projektu jest pomoc osobom zagrożonym utratą pracy, szczególnie pracownikom sektorów i zakładów restrukturyzowanych lub przedsiębiorstw w stanie likwidacji. Działania podejmowane w ramach projektów obejmują: opracowanie indywidualnego planu działania dla uczestników projektu, szkolenia ogólne i zawodowe, doradztwo indywidualne oraz subsydiowanie kosztów zatrudnienia uczestników projektu u nowych przedsiębiorców. Zakupy powyższe nie będą miały związku z sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - w celu realizacji projektu wydzielone zostaną struktury organizacyjno-finansowe z własnym zapleczem biurowym , pracownikami, telefonem i sprzętem , który wykorzystywany będzie jedynie na cele projektu, projekt z założenia nie generuje żadnych przychodów. Wszelkie działania na rzecz uczestników projektu wykonywane będą bezpłatnie. Sformułowano w związku z tym pytanie: Czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. W ocenie Wnioskodawcy: Środki , z których finansowany jest projekt nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) więc nie ma możliwości dokonania zwrotu podatku VAT w trybie wyżej wymienionego rozporządzenia. Odliczenie VAT w trybie art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ani też jego odliczenie, o którym mowa w art. 86 wyżej wymienionej ustawy nie ma zastosowania ze względu na brak związku ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym Podkarpacka Agencja Konsultingowo Doradcza nie może odliczyć podatku VAT od zakupów związanych z realizacją wyżej wymienionego projektu.

W oparciu o wyżej opisany, przyjęty stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia powyższe stanowisko jako prawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa: Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy są:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Właśnie do realizacji tych czynności mają być wykorzystywane towary i usługi, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi. W związku z tym, że wydatki poniesione na wykonanie tego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, gdyż nieodpłatne świadczenie usług w tym przypadku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zgodnie bowiem z powołanym art. 5 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju), Spółka nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Natomiast w myśl § 23 ust. 1 wyżej wymienionego rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. W myśl § 6 ust. 3 wyżej wymienionego rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących: 1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 01.05.2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej; 2) kontraktów zawartych przed dniem 01.05.2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA). Natomiast w myśl § 6 ust. 4 za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomoc

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z tym, iż Spółka nie będzie dokonywała nabycia towarów i usług za środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w cytowanym wyżej § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia (umowa została zawarta 16.08.2005 r.), nie będzie jej również przysługiwał zwrot podatku naliczonego przewidziany w wyżej wymienionym § 23 ust. 1 rozporządzenia. W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 ustawy- Ordynacja podatkowa). Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaśle w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Jaśle