Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek Samodzielnego Publicznego Zakładu POZ z dnia 15.11.2005 r. złożony do tut. organu podatkowego w dniu 28.11.2005 r. o interpretację zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że świadcząc usługi medyczne, które są zwolnione z podatku VAT nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od należnego w przypadku zakupu sprzętu medycznego do Gabinetu Rehabilitacji Leczniczej współfinansowanego przez PFRON na podstawie umowy zawartej miedzy SPZ POZ a Samorządem Województwa Podkarpackiego postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
Samodzielny Publiczny Zakład POZ zwrócił się w dniu 28.11.2005 r. z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny podatnik podaje, iż w ramach realizacji programu wyrównywania szans między regionami zakupił sprzęt do Gabinetu Rehabilitacji Leczniczej. Zgodnie z umową z dnia 11.10.2004 r. zawartą pomiędzy SPZ POZ a Samorządem Województwa Podkarpackiego połowę kwoty sfinansował PFRON. SPZ POZ świadczy usługi medyczne, które są zwolnione z podatku VAT. Zdaniem wnioskodawcy w tej sytuacji zakup sprzętu medycznego jest ściśle związany ze sprzedażą zwolnioną z VAT i nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego. Biorąc pod uwagę powyższe SPZ POZ wnosi o udzielenia interpretacji prawnej potwierdzającej wyłączenie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupionego sprzętu medycznego?
Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cytowanej ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 15.11.2005 r. - data wpływu do urzędu 28.11.2005 r., dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego przez Samodzielny Publiczny Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. Zgodnie z art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług zostały wymienione w przepisie art. 5 ust. 1 cytowanej ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem, którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport, import, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizacja przedmiotowej inwestycji nie będzie związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Biorąc pod uwagę powyższe skoro Samodzielny Publiczny Zakład POZ jako podatnik podatku VAT, realizując przedmiotową inwestycję, nabył towary - sprzęt medyczny do Gabinetu Rehabilitacji Leczniczej, który nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu to nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego. Stąd też należy uznać stanowisko podatnika za prawidłowe, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w tej konkretnej sytuacji przy realizacji przedmiotowej inwestycji - zakupu sprzętu medycznego do Gabinetu Rehabilitacji Leczniczej. Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę jak i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie ul. Geodetów 1 za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sanoku w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. Zażalenie na postanowienia zgodnie z art. 222 cytowanej Ustawy Ordynacja podatkowa, winno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz art. 9 ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej w/g. stawki: 5,- zł od zażalenia i po 0,50 zł od załącznika do zażalenia.