POSTANOWIENIE - Interpretacja - RP/443-15/05[br]PP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.10.2005, sygn. RP/443-15/05[br]PP, Urząd Skarbowy w Bochni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni, działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, zawartego w piśmie z dnia 11.08.2005 r. (data otrzymania przez tutejszy organ: 12.08.2005 r.) ocenia jako prawidłowe stanowisko pytającego.

UZASADNIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Jak wynika z art. 14a § 3 i 4 tejże ustawy następująca w formie postanowienia interpretacja naczelnika urzędu skarbowego zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zawartym w piśmie z dnia 11.08.2005 r. (data otrzymania przez tutejszego organ: 12.08.2005 r.), został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina (...), w oparciu o zawarte z właścicielami nieruchomości cywilnoprawne umowy, wyświadczyła na rzecz właścicieli tych nieruchomości opodatkowane podatkiem od towarów i usług usługi, które polegały na wybudowaniu na ich nieruchomościach zagrodowych oczyszczalni ścieków. Realizowana przez Gminę (...) przedmiotowa inwestycja jest objęta pomocą finansową udzielaną w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD). Za podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla realizowanych na rzecz poszczególnych właścicieli nieruchomości czynności, Gmina przyjęła należne jej od właścicieli nieruchomości, na podstawie zawartych z nimi umów, wynagrodzenia. Wynagrodzenie należne Gminie za wybudowanie zagrodowej oczyszczalni ścieków, do zapłaty którego zobowiązany był właściciel nieruchomości (uczestnik inwestycji), stanowiło kwotę jaka wynikała z równego podzielenia 15% kosztów kwalifikowanych wybudowania wszystkich zagrodowych oczyszczalni ścieków w oparciu o zawarte z właścicielami nieruchomości podobne umowy, przez liczbę uczestników inwestycji.

W celu realizacji tej inwestycji Gmina (...) zawarła umowę z (...) Spółka z o.o. o wybudowanie zagrodowych oczyszczalni ścieków. Wykonawca: (...) Spółka z o.o. zakończył zlecone mu usługi budowlane dnia 29.07.2005 r. W tym samym dniu Gmina (...) otrzymała fakturę wystawioną przez (...) Spółka z o.o., stwierdzającą wykonanie na jej rzecz tych usług budowlanych. W fakturze tej, obok innych danych, została określona kwota podatku. Gmina (...) oświadcza, iż przedmiotowa faktura jest wolna od wad, o których mowa w art. 88 ust. 3a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), a brak możliwości zaliczenia poniesionego przez Gminę wydatku na nabycie usług budowlanych udokumentowanych tą fakturą pozostaje w bezpośrednim związku z przysługującym Gminie, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych.

Gmina (...)/Urząd Gminy (...) jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym czynnym. Z posiadanych przez tutejszy organ podatkowy akt podatkowych wynika, iż Gmina (...)/Urząd Gminy (...) jest obowiązana do składania deklaracji podatkowych za okresy miesięczne.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Gmina (...) zapytuje, czy ma prawo w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc lipiec 2005 r. obniżyć wysokość podatku należnego o kwotę podatku określoną w powyższej fakturze.

Zdaniem Gminy takie prawo jej przysługuje.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni ocenił jako prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zważając co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tejże ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to może być zrealizowane w określonych art. 86 ust. 10-13 tejże ustawy terminach i jest obostrzone wieloma ograniczeniami ustawowymi, określonymi w art. 88 i 90 ustawy, oraz obowiązkiem dokonywania korekt podatku naliczonego.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika fundamentalna zasada tego prawa, tzn. że odliczeniu od podatku należnego podlega podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług wyłącznie w takim zakresie, w jakim te towary lub usługi są wykorzystywane (służą) czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że nabyte przez Gminę od (...) Spółka z o.o. opodatkowane podatkiem od towarów i usług usługi budowlane były przedmiotem realizowanego przez Gminę tożsamego odpłatnego świadczenia na rzecz właścicieli nieruchomości, a więc były przez Gminę wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tak więc uznać należy, iż w przypadku nabytych przez Gminę od (...) Spółka z o.o. usług budowlanych jest spełniona zasada wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a ponieważ nabyte usługi budowlane były wykorzystane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatek naliczony przy ich nabyciu może podlegać odliczeniu w całości.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 w związku z ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku, gdy po wykonaniu usługi podatnik otrzymuje fakturę stwierdzającą nabycie przez niego tejże usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Jeżeli podatnik w terminie tym nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego, w myśl art. 86 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, może obniżyć kwotę podatku w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Gmina otrzymała fakturę dokumentującą wykonane na Jej rzecz usługi budowlane w miesiącu lipcu 2005 r. Ma Ona zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych usług w rozliczeniu za miesiąc lipiec 2005 r. (w przypadku nie zrealizowania tego prawa w rozliczeniu za miesiąc lipiec 2005 r. Gmina może to prawo zrealizować w deklaracji podatkowej VAT-7 za miesiąc sierpień 2005 r.).

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Stosownie do przepisu art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jednostki samorządu terytorialnego, w tym gminy, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Konsekwencją tego zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych jest to, iż gmina w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego nie ustala przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, iż brak możliwości zaliczenia wydatku na nabycie od (...) Spółka z o.o. usług budowlanych do kosztów uzyskania przychodów, pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Tak więc, w stosunku do nabytych przez Gminę usług budowlanych, nie zachodzi wyłączenie z prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W zakresie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Gmina oświadcza, iż w stosunku do faktury dokumentującej nabycie przez Gminę od (...) Spółka z o.o. usług budowlanych nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 88 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług, wyłączające prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony określony tą fakturą.

Reasumując: W świetle wyżej przedstawionych regulacji prawnych mających zastosowanie do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Gminie przysługuje prawo do obniżenia w rozliczeniu za miesiąc lipiec 2005 r. kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określoną w fakturze wystawionej przez (...) Spółka z o.o. dla udokumentowania wyświadczenia na rzecz Gminy usług polegających na wybudowaniu zagrodowych oczyszczalni ścieków. Zważywszy na tożsame stanowisko Gminy w tej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni ocenił je jako prawidłowe.

Nadmienia się, że interpretacji dokonano w oparciu o przedstawiony stan faktyczny. Załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem analizy i oceny.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

W dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bochni w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Bochni