POSTANOWIENIE - Interpretacja - US38/443/5-4/2005/MS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.02.2005, sygn. US38/443/5-4/2005/MS, Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 03 stycznia 2005r. (wpływ w dniu 05.01.2005r.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawiauznać za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług umowy o dzieło.


W dniu 05.01.2005 r. wpłynęło do Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego pismo w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług umów o dzieło. Jak wynika z pisma umowy te zawierane są każdorazowo na piśmie, a dzieła wykonywane są przez Stronę osobiście w siedzibie zleceniodawcy lub w mieszkaniu własnym, wynagrodzenie natomiast jest określone z góry przez zleceniodawcę. Strona otrzymuje wynagrodzenie z tytułu przekazywania wszelkich praw autorskich od wykonywanego dzieła artystycznego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnikami są m. in. osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat takiej działalności, przy czym zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 powołanej wyżej ustawy do samodzielnej działalności gospodarczej nie zalicza się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecone czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

Zatem dla uznania, że działalność wykonywana osobiście nie jest samodzielną działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, koniecznym jest, aby pomiędzy zlecającym wykonanie czynności a wykonującym czynności istniało związanie prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny. Ponadto z przepisu wynika, iż więzy prawne muszą dotyczyć:

  • warunków wykonania czynności,
  • wynagrodzenia,
  • odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

Aby czynności objęte taką umową mogły korzystać z wyłączenia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, umowa powinna regulować kwestię odpowiedzialności osoby zlecającej w taki sposób, aby w stosunku do osób trzecich odpowiedzialność - za działania zleceniobiorcy (wykonawcy) podejmowane w ramach umowy - ponosił zleceniodawca (zamawiający), tak jak za działania własne.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy zwraca uwagę, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Jeżeli natomiast rozpoczęcie wykonywania czynności opodatkowanych nastąpiło w trakcie roku podatkowego, zastosowanie znajdzie art. 113 ust. 9 w/w ustawy. Zgodnie z jego treścią podatnik rozpoczynając wykonywanie czynności opodatkowanych w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży do końca roku podatkowego nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty odpowiadającej 10 000 euro - z tytułu sprzedaży opodatkowanej.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 i poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania (objęte grupowaniem PKWiU ex 92) - zwolnione są od podatku od towarów i usług z wyłączeniami określonymi w tej pozycji.

Natomiast z załącznika nr 3 do w/w ustawy wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7% podlegają usługi wymienione w poz. 162 tego załącznika, tzn. usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub do praw artystycznego wykonania. Równocześnie wskazać należy, iż w punkcie 2 objaśnień do załącznika nr 3 w/w ustawy zawarta jest informacja, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0% i 3%.

W świetle powyższego usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jeżeli związane są z kulturą ( tzn. mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 92) korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na Stronie ciąży obowiązek właściwego zaklasyfikowania usług, aby ostatecznie stwierdzić, czy usługi świadczone przez podatnika objęte są zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego nie może potwierdzić stanowiska Strony.

Interpretacja przepisów prawa zawarta w niniejszym postanowieniu dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Nie jest ona wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów