Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 8/2005r., poz. 60), art. 5 ust. 1 pkt 1, pkt 4, art. 9, art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na zapytanie Podatnika z dnia 11.02.2005 r. (z datą wpływu 17.02.2005 r.), dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w przedmiotowej sprawie za nieprawidłowe.
W dniu 17.02.2005 r. Spółka w tut. Urzędzie złożyła wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług.
Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Podatnik zawarł z zagranicznym kontrahentem (unijny podatnik) umowę dotyczącą dostawy towaru tj. wytwórni mieszanek mineralno-asfaltowych. Towar ten wyprodukowany został przez niemieckiego kontrahenta (czynny podatnik VAT zarejestrowany w Polsce) na terytorium Niemiec i w wyniku realizacji dostawy przetransportowany zostanie na koszt Podatnika do jego siedziby.Ponadto Spółka jako nabywca towaru zawarła odrębną umowę z przedstawicielem handlowym sprzedawcy (podatnik podatku VAT w Polsce) dotyczącą montażu i uruchomienia powyższej maszyny jak również przeszkolenia w zakresie jej obsługi swoich pracowników. Wątpliwości Spółki dotyczą odpowiedniego zakwalifikowania powyższych transakcji w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie ze stanowiskiem Podatnika dostawę towaru, jak również późniejszy jej montaż oraz uruchomienie a także szkolenie pracowników obsługi maszyny stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy należy traktować jako "dostawę krajową" opodatkowaną na terytorium R.P. tj. w kraju w którym ma miejsce jej instalacja oraz montaż.
Mając na uwadze powyższy stan faktyczny Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego uprzejmie informuje, iż:
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług zwanego dalej ustawą, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy lub na jego rzecz.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce wówczas gdy:
- nabywcą towarów:
- jest podatnik podatku od towarów i usług (wypełniający definicję art. 15 ustawy) albo podatnik podatku od wartości dodanej u którego nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika lub
- osoba prawna nie będąca ww. podatnikiem
- dokonującym dostawy:
- jest podatnik podatku od towarów i usług lub podatnik podatku od wartości dodanej z zastrzeżeniem art. 10 ustawy.
Jak wynika z powyższego jednym z niezbędnych warunków do uznania danej transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jest zdarzenie polegające na przeniesieniu prawa do rozporządzenia jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki. Również w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, postanowiono, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie występuje w przypadku gdy dostawa towarów w wyniku której ma miejsce nabycie towarów na terytorium R.P. nie stanowiłaby u podatnika podatku od wartości dodanej dostawy towarów o której mowa w art. 7 ustawy. Zatem u podatnika dokonującego dostawy towarów (z terytorium wspólnoty europejskiej) nie występuje opodatkowana dostawa towarów i w konsekwencji u nabywcy wewnątrzwspólnotowe nabycie gdy w ich następstwie nie nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Ustawodawca zrównał jednak z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów przemieszczenie (bez związku ze zmianą właściciela towaru) przez podatnika podatku od wartości dodanej towarów do innego kraju członkowskiego wspólnoty (również w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa) towarów, które mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika w kraju przeznaczenia.Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się również przemieszczenie przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju. W wypadku tym występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które nie będąc de facto wykonywane za wynagrodzeniem i nie połączone ze zmianą właściciela towaru dla celów opodatkowania tej transakcji w kraju przeznaczenia zrównano z wewnątrzwspólnotowym nabyciem. Jednakże zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy przemieszczenia towarów, o których mowa powyżej dokonane przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jeżeli towary te są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium kraju, (w opisywanym przez Spółkę przypadku byłoby to terytorium R.P.,) jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika lub na jego rzecz. Oznacza to, iż przemieszczenie towarów o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy nie będzie wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów jeżeli towary będące przedmiotem dostawy są instalowane lub montowane z próbnym uruchomieniem lub bez niego dla którym miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium R.P. Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy dostawa z montażem towaru (w przypadku gdy montażu dokonuje dostawca lub podmiot działający na jego rzecz) będzie opodatkowana w kraju w którym dokonano montażu lub instalacji. W takiej sytuacji prawnej opodatkowaniu podlega dostawa zainstalowanych lub zamontowanych na terytorium R.P. urządzeń przez ich dostawcę z kraju wspólnoty, a podstawa opodatkowania obejmuje wartość towaru oraz usługi jego montażu lub instalacji. Obowiązek podatkowy natomiast ciąży w tym wypadku albo na dostawcy (w przypadku, gdy byłby on zarejestrowany dla celów podatku w Polsce) albo na krajowym odbiorcy (sytuacja, gdy kontrahent nie byłby zarejestrowany dla celów VAT w Polsce) - art. 17 ust. 1 pkt 5 oraz art. 17 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Odnosząc powyższy stan prawny do sytuacji faktycznej zawartej w przedmiotowym zapytaniu, w której następuje dostawa towaru z terytorium Niemiec i instalacji którego to towaru dokona podmiot (przedstawiciel handlowy kontrahenta), z którym Podatnik zawarł w tym przedmiocie stosowną odrębną umowę, stwierdzić należy, iż transakcja ta będzie dla nabywcy maszyny podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru (art. 9 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy).
W wyniku dokonanej dostawy występuje bowiem (obok innych przesłanek traktujących powyższą transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów określonych w art. 9) przeniesienie na rzecz Podatnika prawa do rozporządzania towarem jak właściciel co jest jednym z elementów składających się na wypełnienie definicji wewnątrzwspólnotowego nabycia. Późniejsza instalacja czy też montaż maszyny będącej przedmiotem dostawy, a także szkolenie pracowników Podatnika (dokonane ponadto przez podmiot niebędący dostawcą, ani nie działający na jego rzecz) pozostaje bez wpływy na zakwalifikowanie tej czynności w sposób odmienny. Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż stanowisko Podatnika przedstawione w zapytaniu traktujące transakcję jako dostawę krajową należy uznać za nieprawidłowe.
Powołany w stanowisku przedstawionym przez Podatnika przepis art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy dotyczy jak wyżej wspomniano sytuacji w której przemieszczenie towarów przez zagranicznego kontrahenta na warunkach określonych w art. 11 ust. 1 ustawy, a więc generalnie nie połączone ze zmianą właściciela towaru (co automatycznie wyklucza zastosowanie tego przepisy w przedmiotowej sprawie) został wyłączony z wewnątrwpólnotowego nabycia towarów z uwagi na fakt, iż towary te (mające służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium R.P. - a więc również dostawy towarów, jednakże na skutek ich przemieszczenia nie następuje również zmiana ich właściciela) są instalowane bądź montowane przez dostawcę lub podmiot działający na jego rzecz.
W odniesieniu natomiast do czynności montażu, uruchomienia czy też instalacji powyższej maszyny, a także szkolenia pracowników przez podmiot z którym Podatnik zawarł odrębną umowę w tym przedmiocie, stwierdzić należy, iż stanowić one będą niezależne od WNT świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy).
Uwzględniając powyższe, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień 29.03.2005r. i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów. Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia.