POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-13/05/I

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.03.2005, sygn. PP/443-13/05/I, Urząd Skarbowy w Wejherowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku podatników z dnia 25.01.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie prowadzenia rejestrów zakupu i rejestrów sprzedaży dla podatku od towarów i usług dokumentujących działania gospodarcze związane z prowadzoną przez podatników działalnością prawniczą i działalnością rolniczą oraz w sprawie składania jednej deklaracji VAT-7, w której wykazany jest cały obrót osiągnięty przez podatników w danym miesiącu z obu rodzajów działalności gospodarczych

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Podatnicy wskazują, iż prowadzą wspólną działalność gospodarczą - Kancelarię Radców Prawnych. Małżonkowie pozostają w ustroju ustawowej małżeńskiej wspólności majątkowej.

Wnioskodawcy oświadczają, iż do dnia 08.11.2004r. wpisani byli jedynie do ewidencji prowadzonej przez Okręgową Izbę Radców Prawnych pod wspólnym numerem. Prowadzili jedną księgę przychodów i rozchodów oraz jedną ewidencję sprzedaży i ewidencję zakupów dla celów VAT. Fakturę za usługę prawniczą podatnicy wystawiali jako Kancelaria Radców Prawnych, przy czym NIP-em kancelarii był NIP męża, który wskazano jako wiodący do celów rozliczeń podatku VAT. Faktura za usługę była zawsze jedna - niezależnie od tego czy usługę wykonała żona czy mąż, czy też pełnomocnictwo do prowadzenia sprawy udzielone było obojgu osobom - co było sytuacją najczęstszą. Umowa z klientem na obsługę prawną i wynagrodzenie zawierana była przez męża lub żonę w imieniu Kancelarii Radców Prawnych. Co miesiąc była składana jedna deklaracja miesięczna VAT-7 - na nazwisko męża, którego NIP był wiodący dla celów VAT.

Następnie wnioskodawcy wskazują, iż od dnia 09.11.2004r. są dodatkowo wpisani do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza Miasta, przy czym zgodnie z nową ustawą o swobodzie działalności gospodarczej posiadają odrębne wpisy - żona nr ........, mąż nr ............ Nie zmienia to faktu, że w/w podatnicy nadal figurują także w ewidencji prowadzonej przez Okręgową Izbę Radców Prawnych, gdzie wpis nie uległ żadnej zmianie co do jego treści, ani też wykreśleniu.

Podatnicy dodają, iż dotychczas posiadali jeden nr REGON, który po dokonaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej stał się regonem żony jako, że przypisany był do jej numeru PESEL, a mąż otrzymał dnia 22.12.2004r. nowy nr REGON. O wszystkich opisanych zmianach wnioskodawcy powiadomili Urząd Skarbowy składając druki NIP-1 aktualizacyjne.

Pomimo zaistnienia powyższych zmian, podatnicy prowadzą dalej wspólną działalność prawniczą, a także w 2005r. chcą prowadzić nadal wspólną, jedną kancelarię radcowską. Nadal też pozostają w ustroju małżeńskiej ustawowej wspólności majątkowej.

Ponadto wnioskodawcy oświadczają, iż oprócz działalności prawniczej są wpisani do księgi wieczystej jako współwłaściciele gospodarstwa rolnego - na prawach ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej. Gospodarstwo rolne podatnicy prowadzą wspólnie. Przychody z gospodarstwa rolnego są wspólnym majątkiem podatników, a koszty związane z jego prowadzeniem ponoszone są także z ich majątku wspólnego, przy czym dla działalności rolniczej (tak samo jak dla prawniczej) wskazany został jako wiodący NIP męża. W związku z powyższym, mąż zarejestrowany jest dla obu działalności jako czynny podatnik podatku VAT.

Do końca 2004r. mąż prowadził gospodarstwo rolne na zasadach rolnika ryczałtowego. Nie prowadził działów specjalnych produkcji rolnej, a jedynie uprawę zbóż, zatem dochody z gospodarstwa nie podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym - wnioskodawcy opłacają podatek rolny w Urzędzie Gminy.

W styczniu 2005r. mąż złożył w Urzędzie Skarbowym oświadczenie o rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego oraz druk VAT-R aktualizacyjny i od 01.02.2005r. będzie się rozliczał na zasadach ogólnych z działalności rolniczej, prowadząc ewidencję sprzedaży i ewidencję zakupów dla celów podatku VAT (będzie to osobna ewidencja od ewidencji prowadzonej dla kancelarii radcowskiej) oraz będzie składał miesięczną deklarację VAT-7. NIP dla działalności rolniczej będzie ten sam co dla działalności prawniczej, czyli będzie to NIP męża.

Wnioskodawcy stoją na stanowisku, iż prowadząc oba rodzaje działalności (tj. działalność prawniczą oraz działalność rolniczą) mogą prowadzić, z tytułu podatku VAT, osobną (jedną) ewidencję sprzedaży i zakupów dla działalności prawniczej oraz osobną ewidencję sprzedaży i zakupów dla działalności rolniczej.

Ponadto, podatnicy oświadczają, iż dla rozliczenia podatku VAT będą składać jedną deklarację VAT-7 obejmującą cały obrót osiągnięty przez obojga małżonków zarówno z działalności prawniczej jak i rolniczej. Deklaracja ta, mimo, że w istocie dotyczy obrotu osiągniętego przez oboje małżonków składana będzie na nazwisko męża, z uwagi na to, że dla obu rodzajów działalności jego NIP został wskazany jako wiodący.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie wskazuje, iż zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz. 535), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Stosownie do przepisu art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z przedstawionego stanu prawnego wynika, iż ewidencja dla potrzeb podatku od towarów i usług musi być prowadzona w sposób zapewniający prawidłowe sporządzenie deklaracji podatkowej (oraz zgodne ze stanem faktycznym i prawnym sporządzanie korekt tych deklaracji), gdyż deklarację podatkową VAT-7 sporządza się na podstawie danych zawartych w tej ewidencji - oczywiście danych podpartych stosownymi dokumentami źródłowymi.

Zgodnie z dyspozycją cyt. powyższej art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, prawidłowo prowadzona dla celów podatku od towarów i usług ewidencja musi zawierać:

  • kwoty określone w art. 90, tj. kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi takie prawo nie przysługuje,
  • dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,
  • wysokość podatku należnego,
  • kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego,
  • kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego,
  • kwotę podatku podlegającą zwrotowi z urzędu skarbowego.

    Następnie, ewidencja dla potrzeb podatku od towarów i usług może zawierać także inne dane, jeżeli służą one do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

    W przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, art. 134 oraz art. 138 przedmiotowej ustawy, ewidencja dla celów podatku VAT, winna natomiast zawierać dane określone tymi przepisami - dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

    Podatnicy podatku od towarów i usług swoje działania gospodarcze (zarówno w postaci dostawy jak i zakupów) - dokonane w konkretnym okresie rozliczeniowym - dokumentują dowodami źródłowymi. Dane zawarte w tych dowodach przenoszone zostają kolejno do ewidencji zakupów oraz ewidencji sprzedaży VAT.

    Informacje zawarte w ewidencji zakupu oraz ewidencji sprzedaży VAT stają się następnie podstawą do wykazania i rozliczenia w odpowiedniej deklaracji VAT-7 kwot podatku należnego i naliczonego, a co za tym idzie ustalenia czy w danym okresie rozliczeniowym u podatnika powstała nadwyżka podatku naliczonego nad należnym czy też powstało zobowiązanie podatkowe podlegające wpłacie do urzędu skarbowego.

    Wnioskodawcy, w piśmie z dnia 25.01.2005r. oświadczyli, iż prowadzą wspólną działalność gospodarczą - Kancelarię Radców Prawnych. Oprócz działalności prawniczej podatnicy posiadają gospodarstwo rolne oraz prowadzą działalność rolniczą.

    Wnioskodawcy stoją na stanowisku, iż prowadząc oba rodzaje działalności (tj. działalność prawniczą oraz działalność rolniczą) mogą prowadzić, z tytułu podatku VAT, osobną (jedną) ewidencję sprzedaży i zakupów dla działalności prawniczej oraz osobną ewidencję sprzedaży i zakupów dla działalności rolniczej. Ponadto, podatnicy oświadczają, iż dla rozliczenia podatku VAT będą składać jedną deklarację VAT-7 obejmującą cały obrót osiągnięty przez obojga małżonków zarówno z działalności prawniczej jak i rolniczej.

    Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie wskazuje, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie ustanawia - w przypadku prowadzenia przez jednego podatnika kilku rodzajów działalności gospodarczej - obowiązku prowadzenia osobnych ewidencji dla każdego rodzaju działalności gospodarczej. Jednocześnie należy zauważyć, iż przedmiotowa ustawa nie zakazuje także prowadzenia osobnych ewidencji przy prowadzeniu różnych, nie związanych ze sobą działalności gospodarczych.

    Ustawodawca wyraźnie wskazuje, iż podatnik ma obowiązek prowadzić ewidencję dla celów podatku od towarów i usług oraz ustanawia co taka ewidencja zawierać powinna. Przy czym nie jest to katalog zamknięty. Ustawodawca poza obowiązkowymi (ściśle wymienionymi) elementami ewidencji wskazał, iż ewidencja prowadzona dla celów podatku VAT może zawierać także inne dane - jeżeli mają one na celu prawidłowe sporządzenie deklaracji podatkowej.

    Deklaracja podatkowa VAT-7 stanowi opis wszystkich zdarzeń gospodarczych dokonanych przez podatnika podatku od towarów i usług w danym okresie rozliczeniowym. Podatnik ma zatem obowiązek tak prowadzić zarówno ewidencję zakupu VAT jak i ewidencję sprzedaży VAT, aby w sposób prawidłowy - zgodne z rzeczywistym stanem faktycznym i prawnym - sporządzić deklarację podatkową. Przy czym, podatnik podatku VAT składa jedną deklarację podatkową VAT-7 za każdy kolejny okres rozliczeniowy.

    Tut. organ podatkowy stwierdza, iż w świetle przepisów regulujących materię podatku od towarów i usług oraz przedstawionego przez wnioskodawców - w piśmie z dnia 25.01.2005r. - stanu faktycznego, nie ma przeciwwskazań aby podatnicy prowadzili osobne rejestry sprzedaży i rejestry zakupów dla każdej z prowadzonych działalności (tj. działalności prawniczej oraz działalności rolniczej).

    W omawianej sytuacji niezbędnym jest, aby były one prowadzone w sposób zgodny z wymogami zawartymi w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, a dane w nich zawarte zostały następnie odzwierciedlone (w prawidłowy sposób) we właściwej - jednej - deklaracji VAT-7.

    Zatem, tut. organ podatkowy uznaje za prawidłowe stanowisko podatników wskazane w piśmie z dnia 25.01.2005r., iż prowadząc jednocześnie działalność prawniczą oraz działalność rolniczą mogą prowadzić, z tytułu podatku VAT, osobną (jedną) ewidencję sprzedaży i zakupów dla działalności prawniczej, osobną ewidencję sprzedaży i zakupów dla działalności rolniczej a dane w nich zawarte ujmować w jednej deklaracji VAT-7 obejmującej cały obrót osiągnięty przez obojga małżonków zarówno z działalności prawniczej jak i rolniczej.

    Urząd Skarbowy w Wejherowie