Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /j.t. z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60/ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Bielany:
- Uznaje przedstawione stanowisko Strony w zapytaniu z dnia 07.02.2005r. odnośnie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za wieczyste użytkowanie za 2005r. jako prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 07.02.2005r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek z prośbą o interpretację przepisów ustawy o podatku od
towarów i usług z dnia 11.03.2004r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.). Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, iż Urząd na podstawie zawartych umów na wieczyste użytkowanie nieruchomości pobiera roczne opłaty, które od dnia 1 maja 2004r. podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie Strony brzmi, czy Gmina może doliczyć 22% podatku VAT do wnoszonych w 2005r. opłat za wieczyste użytkowanie gruntu?
Zgodnie z art. 72 ustawy z dnia 21.08.1997r. o Gospodarce nieruchomościami (j.t. z 2004r. DZ. U. Nr 261 poz. 2603 ze zm.) opłaty z tytułu wieczystego użytkowania ustala się według stawki procentowej od ceny nieruchomości. Art. 77 ww. ustawy stanowi, iż wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej może być aktualizowana, nie częściej niż raz w roku, jeżeli wartość tej nieruchomości ulegnie zmianie. Ustalona cena jest więc ceną ustawowo regulowaną, nie zawierającą w sobie podatku VAT, której zmianę mogą spowodować tylko określone przesłanki. Wliczenie w cenę podatku od towarów i usług, spowodowałoby zmniejszenie wysokości tej opłaty o jego kwotę, co jest sprzeczne z przepisami cytowanej ustawy.
Art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest zaś kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.
Reasumując Gmina do opłat za wieczyste użytkowanie nieruchomości ma obowiązek doliczyć podatek od towarów i usług.
Odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie udzielenia odpowiedzi.
Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. ustawy interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże ona natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy. W przypadku uwzględnienia przez podatnika tej interpretacji ma zastosowanie art. 14 c ustawy Ordynacja podatkowa. Na niniejsze postanowienie Służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Bielany, w terminie 7 dni od dnia doręczenia.