- Interpretacja - PV-AK/443-2/O/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.02.2005, sygn. PV-AK/443-2/O/05, Urząd Skarbowy w Malborku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa

( tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r ) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 05.01.2005r o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie rozliczenia strukturą sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, nabyć towarów w przypadku otrzymania z Powiatowego Urzędu Pracy częściowego zwrotu środków z tytułu zatrudnienia pracowników bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych .

stwierdzam, że :

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U Z A S A D N I E N I E

W złożonym w tut. organie podatkowym piśmie z dnia 05.01.2005r. podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

Podatnik jest zakładem budżetowym. W ramach prowadzonej działalności wykonuje wyłącznie usługi opodatkowane / nie ma sprzedaży zwolnionej /. Jednocześnie otrzymuje z Powiatowego Urzędu Pracy częściowy zwrot środków z tytułu zatrudnienia pracowników bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych.

W związku z powyższym podatnik zwrócił się z zapytaniem czy środki otrzymane z Powiatowego Urzędu Pracy z tytułu zatrudnienia pracowników bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych są zaliczane do rocznego obrotu z tytułu czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie w celu ustalenia proporcji wskaźnika za 2004r ?

Zdaniem podatnika zwroty środków z Powiatowego Urzędu Pracy nie są zaliczane do rocznego obrotu z tytułu czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie do wyliczenia wskaźnika proporcji zgodnie z art. 90 ustawy o VAT .

Do wyliczenia na podstawie art. 90 ust.3 ustawy VAT proporcji do licznika przyjmuje się bowiem obrót z tytułu czynności z którymi przysługiwało podatnikowi w roku poprzednim prawo do obniżenia kwoty podatku należnego a zatem m.in. :

-wartość netto czynności opodatkowanej stawkami 0%, 3%, 7%i 22 %

Do wyliczenia mianownika powyższej proporcji przyjmuje się natomiast całkowity obrót uzyskany z czynności w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego ( wartość licznika ) oraz czynności w związku z którymi prawo takie nie przysługuje , pomniejszony o :

-wartość obrotu z tytułu dostaw środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności ,

-sporadycznych transakcji dotyczących nieruchomości

-sporadycznych usług pośrednictwa finansowego wymienionych w poz.3 załącznika nr 4 ustawy VAT

W związku z przedstawionym stanem faktycznym tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje :

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r / DZ.U. Nr 54 poz.535 z 2004r / w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych , podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że podatnik prowadzi jednocześnie sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT , dającą mu uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego oraz sprzedaż zwolnioną od tego podatku , która takiego prawa podatnikowi nie daje .

W takiej sytuacji podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami w stosunku do których prawo takie nie przysługuje .

W sytuacji kiedy podatnik w ramach prowadzonej działalności świadczy zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione od podatku od towarów i usług, wówczas podatnik dążyć powinien do przypisania konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Przy jednoczesnej sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku, może istnieć kategoria zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży.

Tak więc zgodnie z art. 90 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Ponadto, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo - art. 90 ust. 3 wyżej cytowanej ustawy. Proporcję, o której mowa, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Jednocześnie w myśl art. 90 ust. 5 do obrotu, o którym mowa w ust. 3 nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności a ust. 6 wskazuje, iż do obrotu, o którym mowa w ust. 3 nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 poz. 3, w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Istotne jest również, iż w myśl art. 90 ust. 7 wyżej cytowanej ustawy do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 .

Podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie otrzymuje z Powiatowego Urzędu Pracy częściowy zwrot środków z tytułu zatrudnienia pracowników bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych .Podmiot wnioskujący wykonuje tylko i wyłącznie działalność opodatkowaną.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku, a także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług .

Z regulacji tej wynika , że w sytuacji gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu (może to być organ administracji rządowej, samorządowej lub organizacja społeczna) jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby tak jednak było takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą

Jeżeli dofinansowanie (dotacja) przekazane zostaje podatnikowi ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności należy ustalić, czy dofinansowanie to miało bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniami. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dotacje mające na celu dofinansowanie działalności nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i tylko taką dotację należy uwzględnić w kwocie obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego .

Natomiast art. 163 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy wskazuje na sposób ustalenia proporcji, którą rozliczać się będzie podatek naliczony w okresie V-XII/2004r. I tak jeżeli w 2003r. Podatnik osiągnął obrót przekraczającą kwotę 30.000,00zł. z tytułu wykonywania czynności, które zgodnie z przepisami ustawy podlegałyby opodatkowaniu lub nie podlegałyby opodatkowaniu, przy obliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w okresach rozliczeniowych od maja do grudnia 2004r. przyjmuje się proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3-8, wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003r. z wykonywania tych czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z ustawy. W przypadku gdy podatnik uzna jednak, że w odniesieniu do niego kwota osiągniętego w 2003r. obrotu byłaby niereprezentatywna, stosuje się art. 90 ust. 9. Wobec powyższego do wartości sprzedaży opodatkowanej zaliczyć należy wszystkie czynności opodatkowane od 1 maja 2004r. podatkiem od towarów i usług, w tym również kwoty otrzymanych dotacji podlegających w obecnej chwili opodatkowaniu. Natomiast wartość sprzedaży, do której podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego określa się łącznie z otrzymanymi dotacjami, które nie powiększają obrotu w rozumieniu obecnie obowiązującej ustawy. Wskaźnik (procentowy lub ułamkowy) ustala się w następujący sposób:

  1. Określenie wartości licznika ustalanej proporcji (ułamka): w liczniku ustalanej proporcji uwzględnia się roczny obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tzn. wartość transakcji, które dają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego.
  2. Określenie wartości mianownika ustalanej proporcji: na kwotę wskazaną w mianowniku składa się suma kwoty ustalonej w liczniku tego ułamka oraz wartości czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do obliczenia podatku.

Mając na uwadze art. 91 ust.1 w/w ustawy po zakończeniu roku podatkowego , w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego , o którym mowa w art. 86 ust.1 , jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust.2 - 9 , z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust.2-7 , dla zakończonego roku podatkowego . Korekty tej nie dokonuje się , jeżeli kwota korekty nie przekroczy 0,01% kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie .

Zgodnie z art. 163 ust.2 w/w ustawy korekta kwoty podatku naliczonego , o której mowa w art. 91 , za 2004r dotyczy okresu od dnia 1 maja do końca roku podatkowego .Do obliczenia proporcji przyjmuje się obroty osiągnięte w tym okresie .Obliczona za ten okres proporcję stosuje się przy wyliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w trakcie 2005r .

W związku z tym , iż otrzymane z Powiatowego Urzędu Pracy częściowe zwroty środków z tytułu zatrudnienia pracowników bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych nie są związane z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług , zostały dokonane w celu dofinansowania działalności i nie są uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług , wobec powyższego tych dopłat nie uwzględnia się do rocznego obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie do wyliczenia wskaźnika proporcji zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług / DZ.U. nr 54 poz.535 z 2004r /.

Z uwagi na fakt , iż podatnik świadczy tylko i wyłącznie usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług / nie występuje u niego sprzedaż zwolniona od podatku / art.90 nie znajduje zastosowania.

Urząd Skarbowy w Malborku