Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w odpowiedzi na wniosek Strony z dnia 18.02.2005 r. (doręczony w dniu 25.02.2005 r.) z zakresu podatku od towarów i usług
nie potwierdza stanowiska przedstawionego w zapytaniu i przedstawia własne stanowisko w opisanej sprawie
UZASADNIENIE
Spółka, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, prowadzi rozmowy kontraktowe zarówno z klientami, jak i podwykonawcami oraz innymi firmami świadczącymi na rzecz Spółki usługi oraz dostawy towarów na cele prowadzenia firmy. Podczas takich rozmów, które z reguły trwają nieprzerwanie nawet kilka godzin, zużywane są następujące towary i usługi w formie poczęstunku: kawa, herbata, ciastka, paluszki, woda, soki, usługi cateringowe (np. kanapki) itp. Podatnik zadaje 3 pytania związane z powyższym faktem:
- 1. czy zużycie wyżej określonych towarów i usług na cele reprezentacji i reklamy objęte jest zakresem przedmiotowym ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w sprawie podatku od
towarów i usług, tj. czy zużycie wyżej wymienionych towarów i usług na cele związane z reprezentacją wymaga opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
- 2. czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, naliczonego przy zakupie wyżej wymienionych towarów?
- 3. Czy przysługuje Spółce prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, naliczonego przy nabyciu wyżej określonych usług?
Zdaniem Spółki, czynności w zakresie reprezentacji i reklamy należy rozpatrywać w aspekcie art. 7 ust. 2-4 oraz art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wyżej wymienione czynności dokonywane przez Spółkę na cele reprezentacji i reklamy są związane z prowadzoną działalnością Spółki, gdyż mają na celu uatrakcyjnienie wizerunku firmy, jak również mają na celu zachęcenie klientów do zawierania kontraktów na np. usługi projektowe. Czynności te ponadto, mają pośredni związek z przychodami Spółki. Należy również zwrócić uwagę, iż wyżej wymienione towary i usługi nie są wręczane ani klientom, ani dostawcom w formie prezentów (darowizn), lecz są zużywane w trakcie rozmów kontraktowych. Na podstawie ww. przepisów, zdaniem Spółki, zużycie towarów na cele reprezentacji i reklamy, a także zakup usług obcych na te cele, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś podatek od towarów i usług naliczony przy zakupie tych towarów i usług podlega odliczeniu.
Tutejszy Urząd nie potwierdza wyżej przedstawionego stanowiska Podatnika. Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie posługują się pojęciem "reprezentacji i reklamy", lecz zwrócić należy uwagę, iż odnoszą się jednak do przekazywania przez podatnika prezentów. Z kolei takie
przekazywanie prezentów w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa (tak należy ocenić nieodpłatnie przekazywane słodycze, kanapki, napoje...) nie może być oceniane inaczej, jak działania związane z reklamą i reprezentacją przedsiębiorstwa. Z art.7 ust.3 ww. ustawy wynika, iż przekazanie przez podatnika prezentów o małej wartości na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem - nie jest traktowane jak dostawa towaru.
W świetle więc powyższego - przekazanie na ten cel każdego innego prezentu, nie będącego prezentem o małej wartości (a sytuacja taka wystąpi także wówczas, gdy podatnik nie będzie prowadził stosownej ewidencji w tym zakresie), taką dostawę już stanowi i zgodnie z art. 7 ust. 2, podlega opodatkowaniu, ale tylko wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.
Reasumując: nieodpłatnie przekazywane klientom towary, jeżeli nie będą spełniały
kryterium prezentów o małej wartości, należy rozpatrywać w kategorii odpłatnej dostawy, podlegającej opodatkowaniu - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo odliczenia podatku z tytułu nabycia tego towaru. Ponieważ jak wynika z treści zapytania Wnioskodawca korzysta z prawa odliczenia podatku przy nabyciu ww. towarów i usług, zawiązanych z nieodpłatnie przekazywanymi artykułami spożywczymi, czynności te podlegają opodatkowaniu. Podstawę opodatkowania stanowi cena nabycia towarów (netto) - wg regulacji art. 29 ust. 10 ustawy.
W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu nie potwierdza stanowiska Podatnika orzekając jak w sentencji postanowienia.
Nadmienia się, że interpretacja niniejsza jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania, do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie Stronie służy zażalenie do organu wyższego stopnia - Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, ul. Wadowicka 10, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu - w terminie 7 dni, licząc od dnia doręczenia postanowienia - zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 i 239 ustawy Ordynacja podatkowa.